شناسهٔ خبر: 36356461 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا خواستار خودداری معترضان بولیوی از خشونت شد

تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا روز شنبه در بیانیه‌ای از معترضان به انتخابات بولیوی خواست از خشونت خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز شنبه در تارنمای رسمی این اتحادیه منتشر شد، خواستار توقف خشونت و حفظ ماهیت صلح‌آمیز اعتراض‌ها در بولیوی شد.

در این بیانیه آمده است: با توجه به تداوم اعتراض‌ها در بولیوی، اتحادیه اروپا بر ضرورت صلح‌آمیز ماندن تظاهرات تاکید می‌کند. باید از خشونت پرهیز شود، چراکه راه حلی برای بحران کنونی به بار نمی‌آورد.

این بیانیه ادامه می‌دهد: چنین راه حلی تنها از طریق مذاکرات صلح‌آمیز و یک روند معتبر انتخاباتی که احترام به اراده مردم و نهادهای دمکراتیک را تضمین می‌کند، قابل دستیابی است.

نتایج نهایی انتخابات بولیوی نشان داده که مورالس ۴۷.۰۸ آرا و «کارلوس مسا» رقیب وی ۳۶.۵۱ درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری بدست آورده اند که بدین ترتیب مورالس توانست اختلاف ۱۰ درصدی را برای پیروزی در همان دور اول بدست بیاورد.

به دنبال اعلام نتایج نهایی انتخابات، مخالفان اعلام کردند که به این نتایج معترض هستند و دست به اعتراض های خشونت آمیز زدند.

این در حالیست که مورالس از تمامی گروهها و مردم خواست تا زمان تکمیل بازبینی نتایج انتخابات توسط سازمان کشورهای قاره آمریکا صبور باشند و دست به اقدامات خشونت آمیز نزنند.

مورالس ۶۰ ساله برای حدود ۱۳ سال به عنوان رئیس جمهوری بولیوی فعالیت داشته و طی این دوران اقدامات خوبی در عرصه اقتصادی و اجتماعی بولیوی از جمله ثبات اقتصادی، کاهش فقر، حرکت به سوی صنعتی شدن و فاصله طبقاتی انجام داده که منجر به افزایش محبوبیت وی شده است.

رئیس‌ جمهوری بولیوی ضمن هشدار مجدد درمورد تلاش مخالفان برای کودتا اعلام کرد، به‌رغم تداوم درخواست مخالفان به هیچ‌وجه قصدی برای کناره‌گیری از قدرت ندارد.

مورالس روز جمعه طی سخنانی افزود: می‌خواهم به همه اعلام کنم که قصدی برای کناره‌گیری از سمت ریاست جمهوری ندارم. توسط مردم انتخاب شده‌ام و همه باید به قانون اساسی بولیوی احترام بگذارند.

وی همچنین روز گذشته در توئیتی تصریح کرد: دموکراسی بولیوی به دلیل طرح کودتایی که گروههای خشونت طلب آن را آغاز کرده‌اند، در معر خطر قرار گرفته است. این اقدام گروه‌های مخالف نظم قانونی بولیوی را تضعیف می‌کند.

این اظهارات مورالس در حالی مطرح شده که «کارلوس مسا» رقیب اصلی مورالس در انتخابات ریاست جمهوری از مجمع قانونگذاری این کشور خواسته تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۰ (۲ بهمن) انتخابات ریاست جمهوری جدید اعلام کند.

وی همچنین از حامیان خود خواست به تظاهرات های مسالمت آمیز در سراسر این کشور بپیوندند.

از سوی دیگر رسانه‌های غربی گزارش دادند: همزمان با برگزاری تظاهرات‌های اعتراضی جمعه شب در چند شهر بولیوی، شماری از افسران پلیس به معترضان پیوستند. تصاویری از تلویزیون‌های محلی و رسانه‌های آمریکای لاتین نشان می‌دهد که شماری از نیروهای پلیس در کنار معترضان شعارهایی علیه اوو مورالس سر می‌دهند.

این در حالیست که فرمانده ارشد پلیس بولیوی و وزیر دفاع این کشور هرگونه شورش گسترده پلیس علیه دولت را رد کرده و این اقدام را نافرمانی شماری اندک خوانده‌اند.

«لوئیس فرناندو کاماچو» یکی از رهبران مدنی از منطقه سانتاکروز که به سمبلی برای مخالفان تبدیل شده نیز در تظاهرات‌های پنجشنبه و جمعه در شهر لاپاز(پایتخت بولیوی) حضور یافت و خواستار استعفای مورالس شد.

کاماچو اواخر روز جمعه همچنین در توئیتی مدعی شد که نیروهای پلیس در پنج شهر به معترضان پیوسته‌اند.

نظر شما