شناسهٔ خبر: 36353618 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

آغاز روزهای فرهنگی روسیه در ایران

مراسم افتتاحیه روزهای فرهنگی روسیه در ایران در حالی بعدازظهر شنبه ۱۸ آبان ماه با برگزاری اجراهای هنری روسی برگزار شد، که قرار است با برگزاری نمایشگاه‌های هنری و اجرای موسیقی‌های روسی تا ۲۲ آبان ماه در تهران و قزوین ادامه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

مراسم افتتاحیه روزهای فرهنگی روسیه در ایران با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه و با حضور  ابوذر ابراهیمی‌ترکمان (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) و معاون وزیر فرهنگ روسیه و هیاتی ۵۰ نفره از هنرمندان این کشور، بعد از ظهر روز شنبه (۱۸ آبان ماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد. 

در این مراسم، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان _ رئیس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی _  از اهمیت جایگاه هنر و نقش آن در انتقال مفاهیم سخن گفت و اظهار کرد: تمام اتفاقاتی که امروز و در این مراسم خواهید دید، موضوعاتی است که کلمه از انتقال معانی آنها برنمی‌آید و هنرمند به موسیقی و شعر پناه می‌برد تا بتواند آن معانی را منتقل کند. 

او بیان کرد: ۵۲ سال پیش، موافقت‌نامه‌ای فرهنگی میان دو کشور ایران و اتحاد جماهیر شوروی امضا شد. پس از آن هم کشور ایران بعد از پیروزی انقلاب، ایران دیگری شد و هم اتحاد جماهیر شوروی به روسیه تبدیل شده، اما این موافقت‌نامه فرهنگی میان دو کشور پایدار و معتبر باقی مانده است. 

سپس جانشین وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه در ایران نیز متنی را قرائت کرد که در بخش‌هایی از آن یادآور شد: در سال‌های اخیر مناسبات  میان کشورهای ایران و روسیه رو به گسترش بوده و ارتباطات مستقیمی میان فعالان این حوزه شکل گرفته است. سال گذشته نیز برگزاری روزهای ایران در روسیه با استقبال بسیاری گرمی روبه‌رو شد و مردم روسیه با فرهنگ بی‌نظیر ایران آشنا شدند.

او اظهار کرد: هم‌اکنون با برگزاری روزهای فرهنگی روسیه در ایران امیدوارم این فرصت فراهم شود تا مردم ایران نیز با فرهنگ غنی روسیه آشنا شوند. به طور کلی در کشور ما بر ارتباطات فرهنگی میان ایران و روسیه تاکید ‌میشود و بر هم اساس این برنامه‌ها به‌صورت مستمر ادامه خواهند داشت. 

همچنین این مراسم، هنرمندان روسی برنامه‌های رقص و موسیقی اجرا کردند.

به گزارش ایسنا، روزهای فرهنگی روسیه در ایران از تاریخ ۱۸ تا ۲۲ آبان‌ماه با اجرای موسیقی روسی و برگزاری نمایشگاه‌های لباس و پارچه در مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران برگزار است.

در این نمایشگاه مجموعه‌ای از پارچه‌های توری کشور روسیه که در موزه پارچه‌های توری منطقه «وولوگدا» واقع در شمال روسیه نگهداری می‌شود، به مدت ۴ روز در تالار آبی این مجموعه به نمایش گذاشته می‌شود. 

توربافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی منطقه «وولوگدا» با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال است و این صنعت دارنده نشان طلا و جایزه  «اصالت هنری محصولات توری» در این کشور است. آثاری که در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید شامل دستمال توری، شنل، تابلوهای تور و همچنین دست بافت‌های سنتی روسی است که توسط برخی از طراحان هنر توری بافی طراحی شده و با نقوش گل، پرنده‌های افسانه‌ای و همچنین طرح‌هایی الهام گرفته از معماری منطقه‌ای تزئین شده است.

نظر شما