شناسهٔ خبر: 36344564 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش «شهروند» از جزییات قهر و تهدید سرمربی تیم ‌ملی

بحران جیب‌های خالی ویلموتس

تیم ملی درحالی پنج روز دیگر باید به مصاف عراق برود که هنوز مشخص نیست ویلموتس در این بازی سرمربی ایران است یا فردی دیگر

صاحب‌خبر -

شهروند| تهدید ویلموتس به کناره‌گیری از سرمربیگری تیم‌ ملی سروصدای زیادی در فوتبال ایران در روزهای اخیر به وجود آورده است؛ آن هم در فاصله چند روز مانده به بازی حساس و مهم مقابل عراق! نخستین‌بار سایت nieuwsblad بلژیک به‌صورت رسمی از تصمیم مارک ویلموتس برای فسخ قرارداد با فدراسیون فوتبال پرده برداشت. انتشار این خبر مانند انفجار بمبی در فوتبال ایران پرسروصدا بود و نگرانی‌‌های زیادی را به دنبال داشت. این سایت در خبری با اشاره به این‌که مربی سرشناس بلژیکی در 6 ماه گذشته که با فدراسیون قرارداد بسته حقوق خود را دریافت نکرده، اعلام کرد با استناد به قوانین فیفا-‌ که بازیکن یا مربی اگر دو ماه حقوق خود را دریافت نکند، می‌تواند قراردادش را فسخ کند-‌ ویلموتس خواهان فسخ یک‌طرفه قراردادش شده است.
تحریم‌ها، مانع پرداخت پول به ویلموتس
فضا درباره تیم ‌ملی به‌قدری نگران‌کننده شد که مدیران فوتبال کشور مجبور شدند برای کنترل حاشیه‌ها و جلوگیری از ایجاد بحران،‌ وعده‌های امیدوار‌کننده به جامعه فوتبال کشور بدهند. عبدالکاظم طالقانی، عضو هیأت‌رئیسه، ابتدا در مصاحبه‌ای این خبر را اعلام کرد که پول سه قسط قرارداد ویلموتس در یک حساب قرار دارد و تا پایان ‌سال، قرارداد او تسویه‌شده است، اما نکته اینجاست که  مدیران فدراسیون از مدت‌ها قبل گفته بودند منابع مالی لازم را برای تسویه‌حساب با سرمربی تیم ‌ملی تأمین کرده‌اند و مشکل بزرگ آنها تحریم‌ها و ناتوانی در واریز پول ویلموتس به حساب بانکی‌ او است. در این مدت راهکارهای مختلفی هم برای حل این مشکل مدنظر مدیریت فدراسیون قرار گرفت که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید. یعنی موضوع انتقال پول از حساب سفارت ایران در مالزی یا بلژیک،‌ پرداخت پول از طریق فیفا یا  AFC و راه‌های این‌چنینی نتیجه مثبتی نداشت تا این‌که بالاخره صدای اعتراض ویلموتس هم بلند شد.
قرار آخر در استانبول
از همین چند روز قبل هم در خبرها آمد که ویلموتس به جای سفر به ایران، به همراه دستیارانش به ترکیه سفر کرده و اولتیماتوم داده اگر تا روز شنبه (امروز) دستمزد عقب‌افتاده‌اش پرداخت نشود،‌ قرارداد خود را فسخ خواهد کرد و برای این اتفاق باید در استانبول با مدیران فدراسیون مذاکرات جدی داشته باشد. تهدید ویلموتس به‌قدری جدی بود که مدیران مجبور شدند هرچه سریع‌تر مشکل را حل کنند. به این ترتیب با مذاکرات انجام‌شده با مسئولان دولتی و بررسی‌های صورت گرفته، قرار بر این شد پول سه قسط قرارداد ویلموتس و دستیارانش به ترکیه منتقل شود و با توجه به برقراری مناسبات بانکی کشورهای ایران و ترکیه،‌ پول سرمربی تیم ‌ملی از طریق کشور همسایه به حساب او واریز شود. همچنین سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون مامور شد به این کشور سفر کند تا اقدامات حقوقی و قانونی لازم را برای این کار انجام دهد.
چرا فدراسیون زودتر به فکر نیفتاد؟
فدراسیون با اعلام خبر پرداخت پول ویلموتس در اطلاعیه‌ای رسمی، اعلام کرد مشکل پرداخت حقوق عقب‌افتاده تا روز شنبه حل می‌شود و به دنبال آن هم فهرست تیم ‌ملی اعلام خواهد شد و هم تمرینات آماده‌سازی برای بازی با عراق زیر نظر سرمربی برگزار می‌شود. البته بلاتکلیفی‌های به وجود آمده در روزهای اخیر صدای اعتراض مردم و جامعه فوتبال را هم بلند کرد. مدیران فدراسیون هم، به دلیل تکرار تمام آن اتفاقاتی که در دوره همکاری با کی‌روش افتاد‌، با شدیدترین انتقادها روبه‌رو هستند. به‌هرحال اگر قرار است پول ویلموتس از طریق ترکیه به او پرداخت شود،‌ چرا این اتفاق در ماه‌های گذشته رخ نداد که شاهد این مسائل ناراحت‌کننده و تاسف‌بار برای تیم ‌ملی نباشیم.
ویلموتس زیر تیغ تیز انتقادات
مردم در شرایط کنونی درحال انتقاد از مارک ویلموتس هم هستند. آنها از یک طرف به این مربی حق می‌دهند که پولش را بخواهد و برای دریافت حق و حقوق قراردادی خود تلاش کند، اما بسیاری از کاربران فعال در فضای مجازی و همچنین رسانه‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند که ویلموتس با علم به مشکلات مربوط به تحریم‌ها در روزگاری که بیکار بود، تصمیم گرفت به پیشنهاد فدراسیون فوتبال پاسخ مثبت دهد و برای کار به ایران بیاید. به این ترتیب وقتی مسئولیت چنین کاری در چنین فضایی را نپذیرد، به دلیل منافع شخصی خود منافع ملی فوتبال ایران را در موقعیت حساس کنونی زیر سوال می‌برد و باعث می‌شود اردوی تیم‌ ملی معلق روی هوا بماند و همه در بلاتکلیفی محض به‌سر ببرند. نکته مهم بعدی مرخصی‌های بسیار زیاد و پروازی بودن ویلموتس است که دیگر صدای رسانه‌ها و مردم را درآورده است. این مربی معمولا در بلژیک روزهای خود را پشت سر می‌گذارد و فقط برای اردوهای تیم ‌ملی به ایران سفر می‌کند که این برای جامعه فوتبال ایران قابل قبول نیست.
بحران در تیم ‌ملی
قبل از بازی سرنوشت‌ساز
تیم ملی ایران بازی قبلی خود را به بحرین باخته است. حالا بازی بسیار حساسی با عراق دارد که به دلیل ناآرامی‌های این کشور،‌ با تصمیم فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار شده این مسابقه در زمین بی‌طرف در کشور اردن برگزار شود. در این موقعیت اگر مدیران فدراسیون همین امروز پول قرارداد ویلموتس را پرداخت کنند‌، از فردا تمرینات تیم‌ ملی  با حضور ویلموتس و دستیارانش در تهران‌ از سر گرفته خواهد شد. در بهترین حالت هم تیم ‌ملی در تهران می‌تواند تنها دو یا سه جلسه تمرینی خوب برگزار کند، چون طبق برنامه قرار است کاروان تیم ‌ملی روز سه‌شنبه راهی اردن شود و مسابقه هم روز پنجشنبه برگزار خواهد شد. به این ترتیب یک جلسه تمرینی یک‌ساعته در زمین اصلی محل برگزاری بازی هم روز چهارشنبه انجام می‌شود که برای بازی حساس با عراق با توجه به شرایطی که تیم‌ ملی دارد این تعداد جلسات تمرین به هیچ عنوان کافی نیست و می‌تواند به تیم ‌ملی ضربه بدی بزند.
سرمربی خارجی والیبال چگونه پول می‌گیرد؟
شاید برای بسیاری از مردم فوتبال‌دوست ایران این سوال به وجود بیاید که چرا فدراسیون والیبال که با یک مربی بین‌المللی به نام کولاکوویچ همکاری می‌کند‌، هیچ‌وقت با بحران پرداخت حقوق این مربی روبه‌رو نمی‌شود و خبری از قهر، اعتصاب و اعتراض در این رشته ورزشی نیست. در این‌باره بد نیست بدانید که مدیران فدراسیون والیبال با کولاکوویچ توافق کرده‌اند که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بخشی از ‌پول قرارداد او را در هر بار سفر به ایران با ارز نقدی پرداخت ‌کنند و این همکاری بدون مشکل تاکنون ادامه داشته است، اما در فوتبال نه کی‌روش و نه ویلموتس حاضر نشدند پول قرارداد خود را به‌صورت نقدی در ایران دریافت کنند.
ویلموتس از تاج تضمین می‌خواهد
داستان تهدید ویلموتس به فسخ قرارداد با فدراسیون فوتبال در رسانه‌های بین‌المللی ازجمله کیکر هم بازتاب گسترده‌ای داشت. برخی رسانه‌های بلژیکی حتی اعلام کردند این مربی می‌‌خواهد هدایت تیمی باشگاهی در کشورش را برعهده بگیرد. حتی در ایران شایعه شد تراکتور به ویلموتس پیشنهادی نجومی داده که این باشگاه خبر را تکذیب کرد. مهدی تاج هم این روزها مدام با سرمربی بلژیکی در تماس بود و در یک تماس ویدیویی دو ساعته به ویلموتس اطمینان خاطر داده که در روزهای آینده پولش را به حسابش واریز می‌کنند. همچنین ویلموتس از فدراسیون تضمین خواسته که دیگر پرداخت حقوق قراردادش طول نکشد و باید دید آیا متممی به قرارداد خود اضافه خواهد کرد یا خیر.

 

نظر شما