شناسهٔ خبر: 36340699 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موسیقی شیلر، از جنگل‌ سیاه آلمان تا قلب تهران

تهران-ایرنا- گروه موسیقی شیلر، نوای تیرگارتن و شوارتز والد را به تهران آوردند.

صاحب‌خبر -

موسیقی زبان مشترک همه سرزمین‌های جهان است، آوایی که از قلب و اندیشه سرچشمه می‌گیرد، زبانی که مخاطب آن را نمی‌شناسد، مانع نمی‌شود آوای ساز نوازنده جان شنونده را در بر نگیرد و غرق در رویا و لذت نکند.

سازهای الکترونیکی در ایران، شبیه غریبه‌ها هستند، موسیقی ایرانی عادت به تنبور و دو تار و کمانچه دارد و نوازنده آنچه می نوازد را لمس می کند، حتی قلب مخاطب را اما گاهی ترکیب یا چند نوازی سازهای برقی می‌تواند چنان شوری در شنونده همین موسیقی سنتی ایجاد کند که جهان او را دگرگون کند.

مخاطب موسیقی الکترونیکی، نسل جوان است اما اگر هنرمند، هنرش را بشناسد و آهنگی را که می‌سازد با اندیشه‌ای فراتر از جذب مخاطب، کار کند، جان کلام او در جان شنونده اثرگذار خواهد بود، کاری  که کریستوفر فون دیلن و گروهش انجام می دهند.

شب گذشته، سالن وزارت کشور، باز هم میزبان کنسرت گروه شیلر بود.

کریستوفر فون دیلن، در آغاز اجرا ضمن خوشامدگویی، از حضور دوباره در ایران ابراز شادی و به فارسی، انگلیسی و آلمانی از حاضران در شب دیگری از کنسرت تهران گروهش، تشکر کرد.

در ادامه آلمانی‌ها قطعاتی بی‌کلام اما تازه و متفاوت با شب‌های گذشته را اجرا کردند که شامل ،sommernacht، lightyears، dont say good bye، geborgenheit، berlin muskau، shangari la، ultra marin، mitternacht، midnacht و  I feel you بود و بخش هایی از آن به آلبوم منتشر نشده گروه تعلق داشت.

چون دیگر شب‌ها، تصاویر و نورپردازی شگفت‌انگیز گروه شیلر، فضای موسیقایی اجرا را قوی‌تر می‌کرد و این بار هم رنگ، نور و موسیقی، بازی شگفت‌آوری روی صحنه خلق کردند.

گروه شیلر، دوشنبه بیستم آبان ماه، آخرین اجرای خود را در تهران روی صحنه خواهد برد.

گروه شیلر

شیلر ( Schiller (band)) نام پروژه مهم موسیقی‌دان آلمانی، کریستوفر فون دیلن (Christopher Von Deylen) است که کارهایی را در سبک الکترونیک منتشر کرده‌است. او از سال ۱۹۹۸ با انتشار نخستین آلبومش توانست وارد عرصه حرفه‌ای بازار موسیقی دنیا شود و تاکنون چیزی حدود ۷ میلیون نسخه از آثار خود را در سراسر جهان به فروش رسانده است.

گروه شیلر سال ۱۹۹۸ توسط کریستوفر فون دیلن و میرکو فن اشلیفن در هامبورگ تأسیس شد. در سال ۲۰۰۳ فن اشلیفن گروه را ترک کرد و پس از آن کریستوفر فون دیلن همکاری‌های بسیار زیادی با هنرمندان مطرح از سراسر دنیا را برای آلبوم‌هایش انجام داده‌است.

بعد از چند حضور موفق در ایران، کریستوفر فون دیلن تصمیم گرفت تا با همکاری چند هنرمند ایرانی قطعاتی را در ایران ضبط کند که قطعات برلین- تهران ، عشق و دروازه طلایی حاصل همکاری هنرمند آلمانی با هنرمندانی از ایران نظیر پیروز ارجمند، یلدا عباسی، یلوفر پارسا و پویا سرایی است.

در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ که برای ضبط بخشی ازآلبوم جدیدش morgenstun  به ایران آمده بود، با حجت اشرف زاده و نیلوفر پارسا در یک یا چندین قطعات همکاری کرد.

نام این گروه از نام فریدریش شیلر، شاعر و نمایشنامه‌نویس آلمانی قرن هجدهم میلادی گرفته شده است.

نظر شما