شناسهٔ خبر: 36337460 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

بایرن‌مونیخ – دورتموند؛ كلاسیـكرِ پیچیـده

در آلیانتس آرنا شاهد كلاسیكر آلمان خواهیم بود، دیداری كه با نزدیكی امتیازها حساس‌تر شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش نما، هیجان در مونیخ! در هفته یازدهم بوندس‌لیگای آلمان امشب از ساعت ۲۱ شاهد نبردی حیثیتی و بزرگ خواهیم بود. در شرایطی که امتیاز‌ها نزدیک است و نتیجه کلاسیکرِ رفت بوندس‌لیگا اهمیت زیادی خواهد داشت. ورزشگاه آلیانتس‌آرنا امشب میزبان نبرد بایرن و دورتموند است.

بایرن‌مونیخ؛ در باواریا چه خبر است؟
اخبار ورزشی-سرانجام نیکو اخراج شد و فعلاً تکلیف نیمکت بایرن مشخص نیست. گزینه‌های محبوب باشگاه مثل تنهاخ در دسترس نیستند. شاید آلگری مربی بعدی باشد، مرد ایتالیایی که مثل آنچلوتی زبان آلمانی بلد نیست! از داستان انتخاب مربی بایرن (که حداقل ۲ تا ۳ هفته زمان خواهد برد) که بگذریم به کلاسیکر می‌رسیم. هانسی فلیک روی نیمکت‌های بزرگی حضور داشته، اما ۱۴ سالی می‌شود که سرمربی نبوده است. زمانی که هوفنهایم بلندپروازی‌اش را شروع کرده بود فلیک بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ هدایتش می‌کرد. با این حال هافبک سابق بایرن وقتی شناخته شد که ۸ سال کنار دستِ یواخیم لو نشست. اندوخته‌ای گرانبها که این روز‌ها به کمکش می‌آید. فلیک ۵۴ ساله آنقدر بی‌تجربه نیست که باشگاه موقتاً به او اعتماد نکند. حالا شانس با او یار بوده که نخستین تجربه سرمربیگری‌اش در بوندس‌لیگا در کلاسیکرِ بزرگ باشد. البته از بُعد فنی بدشانس هم هست که ۳ مدافع تیمش را در اختیار ندارد و برابر خط حمله آماده دورتموند باید با حداقل موجودی دفاعی ۴ نفره بچیند. آیا از این میدان بایرن با فلیک سربلند بیرون می‌آید؟

دورتموند؛ از فرصت استفاده کن‌
نمی‌شود گفت بحرانِ بایرن باعث می‌شود حریف دورتموند دست و پا بسته باشد. در هر صورت باواریایی‌ها هم پرستاره هستند و هم در خانه خودشان بازی می‌کنند. وقتی از دورتموند انتظار داریم در بوندس‌لیگا یکه‌تازی کند به یک باره افت می‌کند. اگر چه در کل فصل فقط یک باخت در برلین برابر تیم تازه صعود کرده اونیون داشته‌اند، اما تساوی‌های‌شان کم از شکست نداشته است. ۴ تساوی در ۶ بازی اخیر یعنی ۸ امتیاز از ۱۲ امتیاز آن ۴ بازی را از دست داده‌اند. در هر صورت جدول طوری نیست که دورتموند نتواند خودش را به صدر برساند. شاید در ظاهر با توجه به اینکه چند سالی می‌شود زنبور‌ها در مونیخ ناموفق بوده‌اند، تساوی هم نتیجه خوبی باشد، اما شرایط بایرن باعث می‌شود شاگردان فاوره به برد فکر کنند. این را فراموش نکنید در حالی که بایرن چند مدافع در اختیار ندارد، دورتموند هم به احتمال زیاد مهره‌های تأثیرگذاری همچون رویس و سانچو را در ترکیب نخواهد داشت. با این حال پس از برد شیرین برابر اینتر، دورتموندی‌ها در بهترین فرم خودشان به استقبال کلاسیکر خواهند رفت.

آخرین جدال
سوپرجام آلمان را دورتموند با ۲ گل از بایرن برد. آلکاسر و سانچو گل‌های دورتموند را به ثمر رساندند.
آمار بازی
۱۰۰) کلاسیکرِ آلمان ۱۰۰ مرتبه برگزار شده که بایرنی‌ها ۴۶ برد کسب کرده‌اند و دورتموندی‌ها ۲۵ برد، ۲۹ بازی هم مساوی شده است.
۷) بایرن در ۱۰ کلاسیکر آخرِ بوندس‌لیگا ۷ بازی را از دورتموند برده و تنها ۲ بازی را باخته است.
۵) آخرین برد دورتموند در آلیانتس‌آرنا به حدوداً ۵ سال قبل برمی‌گردد. دسامبر ۲۰۱۴ زنبور‌ها در مونیخ ۳ بر صفر پیروز شدند.
۵) باواریایی‌ها هر ۵ کلاسیکر آخرِ بوندس‌لیگا در آلیانتس‌آرنا را از دورتموند برده‌اند.
۳) با وجود اینکه از آخرین برد دورتموند در آلیانتس‌آرنا زمان زیادی می‌گذرد، زنبور‌ها همراه مونشن‌گلادباخ با ۳ برد، بیشترین پیروزی را در خانه بایرن داشته‌اند.
۴) بایرن در ۴ بازی آخر خانگی برابر دورتموند در هر بازی حداقل ۴ گل زده است.
۳) دورتموند برای اولین مرتبه از سپتامبر ۲۰۱۷ موفق شده در ۳ بازی متوالی بوندس‌لیگا دروازه‌اش را بسته نگه دارد.
۱۶) عملکرد دفاعی بایرن این فصل ضعیف بوده. ۱۶ گل خورده در ۱۰ هفته که بعد از ۱۱ سال این رکورد منفی ثبت شد. آخرین مرتبه که این میزان گل را در ۱۰ هفته خورده بودند در فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ تحت هدایت یورگن کلینزمن بود.
۱۵) روبرت لواندوفسکی که این فصل بسیار آماده بوده، تا به حال ۱۵ گل کلاسیکر زده و بهترین گلزن این بازی بزرگ است. او ۱۴ گلش را با پیراهن بایرن و یک گل را با پیراهن دورتموند به ثمر رسانده است.
۱۰) مهاجم لهستانی بایرن این فصل رکورد جالبی ثبت کرده. او نخستین بازیکنی است که در ۱۰ هفته اول گل می‌زند. تعداد گل‌های او در ۱۰ هفته نخست ۱۴ بوده است. لِوا می‌تواند به رکورد ۱۵ گل در ۱۱ هفته گِرد مولر هم برسد.
۱۶) مارکو رویس در ۲۵ بازی برابر بایرن ۱۰ گل زده و ۶ پاس گل ارسال کرده است. هیچ بازیکنی به اندازه او به نویر گل نزده است. او ۶ مرتبه دروازه سنگربان ملی‌پوش بایرن را باز کرده.

مصدومان و محرومان
ژروم بواتنگ برابر فرانکفورت کارت قرمز گرفت تا در این وضعیت بحرانی دستِ فلیک در دفاع خالی‌تر شود. لوکا اِرناندس و نیکلاس زوله هم که تا مدت زیادی باید دور از میادین باشند. ماروین هیتس، مارکو رویس و جیدن سانچو هم مصدومان دورتموند هستند که غیبت رویس و سانچو مشکل‌ساز خواهد شد.

ترکیب احتمالی دو تیم
بایرن‌مونیخ: نویر، پاوار، مارتینس، آلابا، دیویس، کیمیش، گورتسکا، گنبری، مولر، کومن و لواندوفسکی
دورتموند: بورکی، پیشچک، آکانجی، هوملس، شولتس، ویتسل، دلانی، حکیمی، برانت، آزار و آلکاسر

نظر شما