شناسهٔ خبر: 36337045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر امور خارجه در بدو ورود به ترکیه :

گام چهارم براساس حقوق ایران در برجام است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- ظریف: گام‌های خودمان را در چارچوب حقوقمان در برجام و در پاسخ به موارد نقض توسط آمریکا و کاستی‌ها و موارد نقضی که اروپایی‌ها داشتند برداشته ایم.
به گزارش آریا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در بیست و چهارمین اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، شامگاه جمعه 17 آبان وارد فرودگاه آنتالیای ترکیه شد.
ظریف که برای حضور در بیست و چهارمین اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اقتصادی "اکو" به ترکیه سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه آنتالیا در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به برداشتن گام چهارم در برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، افزود: ما از ابتدا گفته ایم، که در مقابل به نتیجه نرسیدن اقدامات طرف‌های مقابل، گام‌های بعدی را خواهیم برداشت، ضمن اینکه گام‌های خودمان را در چارچوب حقوقمان در برجام و در پاسخ به موارد نقض توسط آمریکا و کاستی‌ها و موارد نقضی که اروپایی‌ها داشتند برداشته ایم، اما از همان ابتدا به مذاکره، نه، نگفته ایم و اعلام کرده ایم که با طرف‌هایی که مایلند برجام را حفظ کنند، در حال گفتگو هستیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گفتگو‌ها توسط طرف فرانسوی ادامه دارد، گفت: ما همیشه درِ تفاهم را به روی کشور‌هایی که علاقمند این موضوع هستند باز گذاشته ایم.
وی در ادامه با اشاره به روابط مستحکم و استوار ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه و ادامه مذاکرات با طرف ترکیه‌ای در ژنو و باکو بعد از عملیات نظامی، در راستای کمیته قانون اساسی سوریه و اجلاس غیرمتعهد‌ها گفت: ما ضمن اینکه با ترکیه همکاری‌های زیادی داریم، با درک نگرانی‌های ترکیه از حملات تروریستی به این کشور، همواره اعتقاد داریم، بهترین راه نگرانی ها، استقرار ارتش سوریه در مرز ترکیه و اجرای توافق آداناست و ایران هم آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آرامش نسبی در مرز‌های ترکیه و سوریه افزود: ما تلاشمان را برای راه حل واقعی که اعمال حاکمیت دولت سوریه بر سرزمین سوریه و ایجاد امنیت برای مردم و همسایگان این کشور است، ادامه می‌دهیم.
محمدجواد ظریف، هدف از سفر به ترکیه را حضور در بیست و چهارمین اجلاس وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اقتصادی، اکو اعلام و اضافه کرد: سازمان همکاری اقتصادی می‌تواند برای ایجاد هماهنگی و همکاری در منطقه در زمینه‌های اقتصادی و آثار جانبی سیاسی بسیار مفید باشد، اما از ظرفیت‌های این سازمان به خوبی استفاده نشده است.
وی افزود: در اجلاس بیست و چهارم اکو در مورد اصلاحات و چشم انداز 2025 سازمان که در تهران تصویب شده است، بحث و گفتگو و میزان پیشرفت مصوبات، پیگیری می‌شود.
وزیر امور خارجه، دیدار با همتایان عضو در سازمان اکو را از دیگر برنامه‌های سفر به ترکیه برشمرد.
گفتنی است؛ بیست و چهارمین اجلاس وزرای خارجه سازمان منطقه‌ای همکاری اقتصادی (اکو)، روز شنبه 18 آبان 1398، در آنتالیای ترکیه برگزار می‌شود. وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان در اجلاس یک روزه اکو، مهمترین مسائل اقتصادی مشترک و اهداف سازمان همکاری اقتصادی منطقه‌ای را بررسی و پیگیری خواهند کرد.
اکو، سازمان منطقه‌ای دولتی است که در سال 1985 از سوی جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و پاکستان، با هدف پیشبرد همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشور‌های عضو، تاسیس و در سال 1992، هفت کشور افغانستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان را به عضویت پذیرفت.

نظر شما