شناسهٔ خبر: 36330222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادبیات مخالفت با تحریم‌ها به اسناد یونیدو راه یافت

لندن – ایرنا – سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین از ورود ادبیات مخالفت با تحریم‌ها و اقدامات زورمدارانه یکجانبه به اسناد سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) خبر داد.

صاحب‌خبر -

«کاظم غریب آبادی» که هفته گذشته ریاست هیات اعزامی به هجدهمین کنفرانس عمومی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ابوظبی را برعهده داشت با اعلام انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان معاون رئیس کنفرانس از گروه آسیا در آغاز این اجلاس و همچنین انتخاب مجدد ایران به عنوان یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه یونیدو برای یک دوره دیگر، اظهار داشت: "یکی از مباحث مهمی که در رابطه با نشست امسال کنفرانس عمومی یونیدو قابل توجه است، ورود ادبیات مخالفت با تحریم‌ها و اقدامات زورمدارانه یکجانبه در این سازمان و اسناد آن است".

سفیر کشورمان افزود: با وجود اینکه مهمترین مأموریت یونیدو توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه است، اما به دلیل مقاومت کشورهای غربی، به چالش‌های فرا روی کشورهای در حال توسعه به ویژه اعمال تحریم ها و اقدامات زورمدارانه یکجانبه علیه بیش از ۲۵ کشور عضو این سازمان، پرداخته نشده است.

غریب آبادی گفت: در جلسات آماده سازی این دور از کنفرانس عمومی یونیدو در وین، جمهوری اسلامی ایران با همراهی و  حمایت چندین کشور دیگر، بر ضرورت طرح موضوع تحریم ها و پرهیز از آن در سند نهائی کنفرانس تأکید کردند. در نتیجه، بعد از مذاکرات متعدد و طولانی، یکی  از بندهای بیانیه ابوظبی به این موضوع اختصاص یافت.

سفیر کشورمان افزود در این بند، آمده است: "از کشورها قویا درخواست می شود تا از اعمال هرگونه اقدامات یکجانبه اقتصادی، مالی و تجاری که با حقوق بین الملل و منشور ملل متحد مطابقت ندارند و مانع دستیابی کامل به توسعه اقتصادی و اجتماعی به ویژه در کشورهای در حال توسعه می شوند، خودداری کنند".

جمهوری اسلامی ایران از اعضاء فعال یونیدو محسوب می‌شود و در ارگان‌های اصلی آن از جمله هیات مدیره، کمیته برنامه و بودجه و کنفرانس عمومی حضوری فعال دارد.

کنفرانس عمومی، اصلی‌ترین ارگان یونیدو به شمار می‌رود که وظیفه تعیین خط مشی و سیاست‌های کلی این سازمان را برعهده دارد و هر دو سال یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.

در کنفرانس که هفته پیش در ابوظبی برگزار شد هیاتی از ایران شامل «کاظم غریب‌آبادی»، «برات قبادیان» معاون آموزش، پژوهش و فناوری و «سیدمهدی میرصالحی» مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در این کنفرانس حضور داشتند.

نظر شما