شناسهٔ خبر: 36327116 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران مطرح کرد:

کاهش تولید گوشت قرمز به دلیل کمبود تقاضا

تهران- ایرناپلاس- گزارش مرکز آمار حکایت از کاهش ۲۲ درصدی تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور دارد. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در این خصوص گفت: از آن جایی که بازار از سمت عرضه این محصول تقریباً اشباع است، علت این مسئله را باید در کاهش تقاضا جست‌وجو کرد.

صاحب‌خبر -

طبق داده‌های مرکز آمار کشور، میزان تولید گوشت کشتارگاه‌های کشور در تابستان امسال (نسبت به تابستان سال ۱۳۹۷) به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته است. وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام‌های ذبح‌ شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فصل تابستان ١٣٩٨ جمعاً ٧٧ هزار تن گزارش شده، در حالی که این رقم در تابستان سال گذشته ۹۹ هزار تن بوده است. ۸۹.۳۵ درصد از کل گوشت قرمز تولید داخلی اختصاص به همین دو نوع گوشت «گاو و گوساله»و «گوسفند و بره» دارد. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با٤٣,٣ هزار تن، ٥٦.٢ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ٢٥.٧ هزار تن، بز و بزغاله با ٦.١ هزار تن و سایر انواع دام‌ها با ١.٩ هزار تن، به‌ترتیب ٣٣.٣ درصد، ٧.٩ درصد و ٢.٦ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده‌اند. در تابستان امسال مقدار تولید گوشت گوسفند و بره ۲۱ درصد و گوشت گاو و گوساله به میزان ۲۳ درصد کمتر شده است.

کاهش دو درصدی قیمت گوشت قرمز در مهر ماه

از سویی داده‌های دیگر مرکز آمار تحت عنوان شاخص قیمت کالاهای خوراکی حاکی از کاهش دو درصدی قیمت گوشت قرمز در مهر ماه امسال است. برعکس گفته‌هایی که علت این موضوع را در واردات گوشت برزیلی می‌بینند، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران معتقد است کاهش تقاضا در بازار موجب روند نزولی تولید شده است.

مشکلی در عرضه گوشت نداریم

علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار کرد: ما در حال حاضر مشکلی در عرضه گوشت قرمز نداریم. عرضه به‌اندازه کافی وجود دارد و بازار تقریباً به مرز اشباع رسیده است. وی اضافه کرد: صنف ما مربوط به حوزه مصرف‌کننده‌هاست و در این حوزه ما کمبودی احساس نکرده‌ایم.

وی همچنین افزود: مقدار گوشت وارداتی قابل توجه نیست، زیرا با ارز نیمایی وارد می‌شود و قیمت آن با گوشت داخلی تفاوت چندانی نمی‌کند. سال گذشته قیمت این دو محصول به میزان ۵۰ درصد با هم تفاوت داشتند، اما در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت خارجی  ۷۸ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت داخلی ۸۰ هزار تومان است. از همین رو، مردم رغبت بیشتری به خرید و مصرف گوشت‌های تولید داخل دارند.

ملکی بیان کرد: بنابراین بازار از نظر عرضه مشکلی ندارد، بلکه این بخش تقاضا است که کم‌رونق است. مردم به دلیل برخی مشکلات اقتصادی، کمتر امکان خرید گوشت قرمز را دارند و از همین رو باید علت کاهش تولید در کشتارگاه‌ها را از این منظر جست‌وجو کرد.

نظر شما