شناسهٔ خبر: 36321706 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

شکست انحصار صداوسیما با اعمال رویکرد ارتباطی وزیر جوان ارتباطات

یک کارشناس ارشد ارتباطات معتقد است: گسترش بهره مندی از ابزارهای ارتباطی نو موانع قانونی تاسیس شبکه های غیرحاکمیتی رادیویی و تلویزیونی را برطرف سازد.

صاحب‌خبر -

محمد امامی، کارشناس ارشد ارتباطات در یادداشتی که نسخه‌ای از آن را در اختیار سیتنا قرار داد، نوشته است:

اقدام وزیر جوان ارتباطات در لایو اینستاگرامی اخیر خود، گامی رو به جلو برای شکستن انحصار صدا و سیما در پرداختن به موضوع هایی در سطح ملی و قابل تقدیر بود.

لایو اینستاگرامی وزیر ارتباطات فارغ از داوری درباره صحت و سقم مطالب مطرح شده وی یا منتقدانش، نشان داد که مجموعه دولت در صورت آگاهی و دارا بودن مهارت های لازم می توانند در برابر هجمه هایی که به دولت می شود ابتکار عمل را در دست گیرند و بر جریان یکسویه رسانه ای غلبه پیدا کنند و یا لااقل تک صدایی و ترکیب قدرت رسانه ای موجود را بر هم زنند و صدای خود را به مخاطبان برسانند.

حضور وسیع مخاطبان برخط در لایو اینستاگرامی وزیر جوان ارتباطات نشان داد در صورت توانایی بهره‌مندی بجا از فناوری ها و ابزارهای جدید اطلاع رسانی، مخاطبان این نوع پیام رسانی ها می تواند بیش از برخی شبکه های تلویزیونی با آن همه صرف هزینه و برخورداری از رانت و دوپینگ های سیاسی و اقتصادی باشد و حتی در عرصه ای نابرابر می توان با صدا و سیما رقابت کرد.

با پیشرفت فناوری های ارتباطی و گسترش پیام رسان های مبتنی بر موبایل و افزایش سرعت گردش اطلاعات و اخبار ، و در عصر و زمانه ای که انتشار سریع یک شایعه می تواند بنیان های اعتماد را به عنوان اصلی ترین سرمایه های اجتماعی سازمان و جامعه برهم ریزد، برقراری ارتباط با مخاطب نیاز به سواد رسانه ای و مهارت و سرعت بیش از پیش دارد.

در چنین شرایطی نه تنها روابط عمومی های موسسات و سازمان ها بلکه یکایک مدیران باید با ارتقای دانش، بینش و مهارت های خود آمادگی های لازم را برای حضور آگاهانه و متعهدانه  در عرصه های آگاهی بخشی به مردم این ولی نعمتان جامعه داشته باشند.

از سوی دیگر گسترش و تداوم بهره مندی از این قابلیت و امکان و الگوی پیام رسانی تاثیرگذار برای مخاطبان می تواند زمینه های اصلاح قانون و شکستن انحصار صدا و سیما و ورود بخش غیر حاکمیتی به میدان تاسیس شبکه های  رادیویی و تلویزیونی فراهم آورد و موانع قانونی تاسیس شبکه های رایویی و تلویزیونی غیرحاکمیتی را برطرف سازد.

رویکرد آذری جهرمی و  نیز  دکتر ظریف وزیر امور خارجه در به کارگیری ابزارهای نوین پیام رسانی فارغ از محتوایی که در آن منتشر کرد، می تواند الگویی برای سایر وزرا و اعضای هیئت دولت باشد تا به جای برخورد منفعلانه در برابر هجوم ناجوانمردانه بدخواهان،و یا سکوت و انفعال در باره خدمات دستگاه متبوع خویش، به صورت فعال ، صدای خود و گزارش خدمات خود را به طور مستقیم و بی وایطه برای مردم مطرح کنند.

روابط عمومی های بخش دولتی نیز باید با پوست اندازی و به هنگام سازی خود، منابع انسانی روابط عمومی را به دانش و مهارت های روزآمد تجهیز کرده و آنان را برای نقش آفرینی های متناسب با جامعه اطلاعاتی در عصر ارتباطات مهیا سازند.

انتهای پیام

نظر شما