شناسهٔ خبر: 36315691 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

بررسی ظرفیت تولید و پالایش نفت قاره آفریقا (۱)

«افزایش تولید نفت» دستورکار ویژه کشورهای آفریقایی

سید حسن محفوظی

ظرفیت تولید روزانه نفت در قاره آفریقا بیش از ۸ میلیون بشکه است و این قاره دارای ۱۲۵.۳ میلیون ذخایر نفتی اثبات‌شده است. پیش‌بینی می‌شود این قاره به عنوان یکی از مناطق در حال توسعه، تا ۲۰ سال آینده شاهد افزایش در تقاضا و همچنین تولید نفت باشد. در همین راستا برخی از کشورهای قاره آفریقا از جمله نیجریه و سنگال طی هفته‌های گذشته اعلام کردند که در حال بررسی برنامه‌های جدیدی برای افزایش تولید نفت خود هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز قاره آفریقا با ظرفیت تولید روزانه بیش از ۸ میلیون بشکه نفت، یکی از مناطق عمده تولید نفت جهان است. کل ذخایر نفت اثبات‌شده این منطقه در انتهای سال ۲۰۱۸ برابر ۱۲۵.۳ میلیون بشکه است که به این ترتیب و با توجه به آمار ذخایر نفت آفریقا نسبت ذخایر نفتی به تولید (R/P ratio) این منطقه برابر ۴۱.۹ سال خواهد بود. کشور نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا است.

بررسی میزان تولید نفت این قاره نشان می‌دهد هرچند در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ با افزایش همراه بود اما در سال‌های اخیر به دلیل بروز جنگ‌های داخلی در برخی کشورها از جمله نیجریه و لیبی، عدم سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های صنعت نفت و گاز و همچنین استهلاک بالای تجهیزات مورد استفاده، تولید نفت این قاره با افت روبرو شده است. نمودار زیر میزان تولید نفت خام آفریقا را نشان می‌دهد:

برنامه‌ریزی کشورهای آفریقایی برای افزایش تولید نفت

پیش‌بینی می‌شود قاره آفریقا به عنوان یکی از مناطق در حال توسعه، تا ۲۰ سال آینده شاهد افزایش در تقاضا و همچنین تولید نفت باشد.

طی ماه‌های گذشته تولید نفت کشور نیجریه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا به دلیل افزایش تولید میدان فراساحلی اگینای توتال، از مرز ۲ میلیون بشکه در روز فرا رفته است. در آخرین آماری که مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه، چندی پیش اعلام کرده بود؛ تولید نفت و میعانات گازی این کشور در ماه سپتامبر سال جاری ۲.۱ میلیون تا ۲.۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

برنامه تولید نفت نیجریه

اگرچه توسعه پروژه‌های نفتی فراساحلی برای شرکت‌های فعال در این صنعت بسیار چالش‌برانگیز است، اما افزایش تولید از میدان‌های فراساحلی کمک زیادی به رشد تولید نفت نیجریه در سال‌های اخیر و افزایش درآمد شرکت‌های خارجی فعال در صنعت نفت نیجریه کرده است.

در همین راستا هفته گذشته رئیس‌جمهور بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا قانون اصلاحیه تولید نفت فراساحلی در این کشور را امضا کرد که بر اساس این قانون با دریافت حق امتیاز بیشتر از شرکت‌های تولیدکننده نفت، درآمدهای دولت نیجریه افزایش خواهد یافت به طوریکه پیش‌بینی می‌شود این اقدام، تنها طی دو سال، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به خزانه این کشور اضافه کند.

لازم به ذکر است که علی رغم اینکه این کشور به عنوان یکی از اعضای سازمان اوپک متعهد شده بود که تولید خود را ۵۳ هزار بشکه در روز کاهش دهد، اما این کشور تولیدش را تا ماه مه سال جاری تنها ۵ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

برنامه تولید نفت سنگال

علاوه بر این کشور سنگال نیز هفته گذشته اعلام کرد با هدف افزایش درآمد، آماده بهره‌برداری از ذخایر نفتی خود است. در این رابطه این کشور مجوز اکتشاف و تولید نفت در ۳ بلوک فراساحلی را صادر کرد.

منابع نفت و گاز دریایی سنگال این ظرفیت را دارد که با شروع تولید نفت این مناطق در دهه آینده، ظرفیت تولید این کشور تا مرز رقابت با بزرگترین تولیدکنندگان نفت منطقه برسد.

پیش‌بینی می‌شود تمام پروژه‌های نفتی این کشور در مناطق دریایی، بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به بهره‌برداری و تولید خواهد رسید.

براساس گزارش سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ صندوق بین‌المللی پول، ذخایر نفت و گاز این کشور بیش از ۱ میلیارد بشکه نفت و ۴۰ هزار میلیارد فوت‌مکعب گاز است که بیشتر آن با کشور موریتانی مشترک است​.

منبع: رویترز

لینک اول plink.ir/26xCX

لینک دوم /plink.ir/qPN2x

انتهای پیام/ نفت و انرژی

نظر شما