شناسهٔ خبر: 36305734 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با هشدار درباره سوء استفاده از اعتراضات مردمی

حمایت حزب الله از مطالبات و تظاهرات مردمی در لبنان

رئیس شورای اجرایی حزب الله با تاکید بر حمایت از مطالبات و گفتمان تظاهرکنندگان در لبنان، در خصوص سوء استفاده کنندگان از این جریان هشدار داد

صاحب‌خبر -

     به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان با تاکید بر حمایت از مطالبات و گفتمان تظاهرکنندگان در لبنان، افزود: برخی تلاش می‌کنند سوار بر موج تظاهرات شوند و از آب گل آلود ماهی بگیرند. هاشم صفی الدین در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت: «در ابتدای تحرکات به شکل واضح و روشن درباره دو موضوع سخن گفتیم. در ابتدا به برخی مقدمات نیاز بود. نوعی تحرکات واقعی مردمی انجام می‌شود و اوضاع به حالت انفجاری رسیده است، رنج‌ها و بیکاری و مطالبات معیشتی همگی واقعی است.

<div id="video-display-embed-code_4141500"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2565566/4141500?width=350&height=250"></script></div>

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت: حزب الله در سطح زیادی به موضوع دیگری مشکوک بود و آن، ماهیگیری از آب گل آلود بود؛ به طوری که برخی بر موج تحرکات صادقانه سوار شدند تا به اهداف خارجی، بین المللی، اقلیمی و محلی دست یابند. در چنین شرایطی که درد‌ها و رنج‌ها با سرمایه گذاری بد و سخت درآمیخته می‌شود، به زمان نیاز است و به سادگی نمی‌توان دو موضوع را از یکدیگر جدا کرد. از این رو، از همان روز نخست، بر نیاز، اسباب واقعی، هدایت مردم به سمت علل اصلی این بحران متمرکز شدیم. یک مثال واضح و روشن مطرح می‌کنم. کدام طرف مسبب این بحران بود؟ برنامه واتس آپ. اوضاع باعث سردادن برخی شعار‌ها شد. ما نگران بودیم. فریاد صادقانه بیشتر مردمی که در سرتاسر مناطق لبنان فریاد برمی آورند، برای رسیدن به هدف باید اصلاح می‌شد. از همان روز‌های نخست متوجه شدیم که برخی طرف‌ها با امکانات و برنامه‌های خود آمدند تا شرایط را به سمت خاصی سوق دهند.»

وی افزود: «اگر سخنرانی نخست، دوم و سوم دبیرکل حزب الله را بررسی کنید، متوجه می‌شوید در همه سخنرانی‌ها بر این موضوع تاکید کردند که مطالبات به حق است و قضیه، درد مردم درست است. اما گفتمان دیگری هم وجود داشت.
به همراه شرکای خود در دولت درباره طرح اصلاحات حداقلی توافق کردیم. وقتی حزب الله بخشی از دولت است، گروه‌های داخل دولت اتفاق نظر داشتند که این اصلاحات به منزله آغاز است و آن را اتخاذ کردیم، با مردم صادق بودیم و مانند کسانی نبودیم که در کابینه با یک موضوع موافقت می‌کنند؛ اما پس از خروج، از موضوع دیگری سخن می‌گویند. ما این روش را نمی‌دانیم. نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم و آن را دوست نداریم. طرح حزب الله برای اصلاحات بسیار گسترده‌تر از طرحی بود که در کابینه ارائه شد و درباره آن گفتگو کردیم. طرح اصلاحاتی ما ناشی از اوضاع انفجاری کشور نبود. طرح اصلاحاتی حزب الله در بودجه ۲۰۲۰ و ۲۰۱۶ وجود داشت. طی همه سال‌های گذشته، حزب الله در دولت و مجلس نمایندگان منطق واضح و روشنی داشت. حزب الله همواره مخالف اعمال مالیات‌های جدید بر مردم بود و مخالف این بودیم که اشتباهات گسترده‌ای که طی سی سال روی داد، بر دوش مردم انداخته شود. این روش ما در حوزه سیاسی و اقتصادی و در دولت و مجلس نمایندگان بود. برخی ما را به سبب این رویکرد، هدف انتقاد قرار می‌دادند. از آنجا که ما صادق هستیم و به دولت پایبند بودیم، از این طرح دفاع کردیم. پس از جلسه کابینه، از طرف‌های سیاسی خواستیم از این طرح دفاع کنید و از آن سخن بگویید. آن‌ها محاسبات دیگری داشتند. اما برای حل اوضاع معیشتی، به مسائلی بیش از طرح اصلاحاتی نیاز است. سخنرانی دبیرکل حزب الله دقیق بود؛ به طوری که وی گفت: این طرح، اقدام خوبی است؛ اما به هیچ وجه کافی نیست. این طرح پایین‌تر از درد‌های مردم است و درد‌های مردم جز با تغییر رویکرد اقتصادی انجام نمی‌شود؛ رویکردی که اتخاذ شد و کشور را ویران کرد.»
وی در ادامه گفت: «حزب الله می‌خواهد بین دو روش تفاوت قائل شود. هنوز در کنار مردم در میدان‌ها هستیم و از گفتمان ها، درد‌ها و احساسات آن‌ها حمایت می‌کنیم. ما از این مطالبات حمایت خواهیم کرد و در دولت آینده، از آن دفاع خواهیم کرد. تشکیل دولت آینده هنوز در مراحل ابتدایی است. تماس‌هایی صورت می‌گیرد و گفتگو‌هایی انجام می‌شود. یک هفته پس از استعفای دولت، شرایط به تدریج به سمت مثبت پیش رفت. برخی دیدار‌ها انجام شد. می‌توانم بگویم گفتگو‌ها به شکل جدی آغاز شد.»
مجری شبکه ادامه داد: گفته می‌شود سعد الحریری نخست وزیر دولت مستعفی پیش از توافق درباره دولت آینده، بسته کاملی مطرح کرد. از جمله بند‌های این بسته، مسائلی بود که شاید حزب الله از آن‌ها خوشش نمی‌آمد. این همان علتی است که حزب الله مانع از استعفای دولت شد؟ هاشم صفی الدین در پاسخ گفت: «آنچه در روزنامه‌ها گفته می‌شود و برخی کارشناسان از آن سخن می‌گویند، چیز دیگری است. ما هیچ موضوعی از سعد الحریری یا هر طرف سیاسی دیگر در این باره به طور رسمی نشنیدیم. از جمله مسائلی که در روزنامه‌ها مطرح می‌شود؛ مانند شکل دولت، شروط و ... همه این مسائل در روزنامه‌ها مطرح می‌شود که شاید برخی از آن‌ها هم برگرفته از اطلاعات باشد. اما در سطح رسمی، تاکنون هیچ چیزی مانند این موضوع در این باره مطرح نشده است. موضوع دوم این است که مخالفت ما با استعفا به شکل واضح و روشن مطرح شد. ما می‌خواستیم از وضعی به وضع دیگر منتقل شویم؛ نه اینکه از وضعی به نقطه صفر بازگردیم. این اقدام حساس بود و به همه ملت لبنان، آینده و حال مرتبط است. مسائل سیاسی و اقتصادی و معیشتی با یکدیگر درآمیخته شد. ازین رو، درست نبود که از حالتی به حالت نامشخص منتقل شویم.»
وی افزود «در پاسخ به اعمال فشار ملت، باید همان کاری را انجام داد که ملت خواستار آن است. خواسته اصلی مردم این است که مشکلات حل شود. فکر نمی‌کنم هیچ کس در میان مردم به دنبال این باشد که به سمت شرایط نامشخص پیش برویم. ممکن است بسیاری مطالبات خود را به شکل پرشور و با هیجان بسیار مطرح کنند. این حق آنهاست. اما در نهایت، حل این موضوع، به طرف‌هایی نیاز دارد که آن را حل کنند. اگر همه گروه‌های سیاسی را منحل کنیم، کدام طرف مشکلات را حل خواهد کرد؟»
وی در خصوص شباهت بین لبنان و عراق گفت: «حزب الله عرصه دو کشور را در خصوص درد‌های مردم، به یکدیگر مرتبط نمی‌کند. دولت عراق و روند سیاسی عراق ویژگی‌های خاص خود را دارد. اتفاقی که در لبنان روی می‌دهد، با عراق تفاوت دارد. به خوبی می‌دانیم، علل اوضاع کنونی لبنان، درد‌ها و دشواری‌ها چیست. ما بیش از مردم از رنج‌های آن‌ها آگاه هستیم؛ کسانی که طی سال‌های گذشته، به طور کامل از رنج‌های آن‌ها دفاع کردیم. ما به خوبی می‌دانستیم و همین موضوع را مطرح می‌کردیم. تصریحات ما در دولت، مجلس نمایندگان و غیر آن وجود دارد. می‌گفتیم که این روند اقتصادی، کشور ما را به سمت پرتگاه سوق خواهد داد، زیرا امکان ندارد پایه‌هایی برای فعالیت اقتصادی در کشوری مانند لبنان پایه گذاری شود؛ آن هم در حالی که لبنان با بسیاری مشکلات مواجه است و تاکنون مسائل مربوط به زیرساخت، برق، آب و بیکاری حل نشده است. به این نیاز‌های واقعی توجه نمی‌شود. همواره به بودجه توجه می‌شود. می‌گفتیم این سیاست مفید نیست. اگر فقط به سخنان بانک‌ها یا صاحبان سرمایه‌ها توجه کنیم، این حق آنهاست که بر اساس منافع خود، سخن بگویند. این گفتمان مشکلات اصلی اقتصادی را حل نمی‌کند.»

نظر شما