شناسهٔ خبر: 36292559 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

هر تحقیق و تفحص در مجلس دهم چند؟/ چند تحقیق و تفحص در مجلس دهم به نتیجه رسیده است؟

محمدرضا نجفی نماینده تهران گفته که اعتبار تخصیصی به برخی تحقیق و تفحص‌ها از 300 میلیون تومان شروع می‌شود و به بیش از یک‌ میلیارد تومان هم می‌رسد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| تحقیق و تفحص یکی از ابزارهای قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که به ‌واسطه آن می‌توانند به بررسی عملکردها، نهادها، دستگاه‌ها و... بپردازند.

 

در اصل 76 قانون اساسی تاکید شده: «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.»

 

اما همین نقطه قوت هرچه به ادوار مجلس افزوده می‌شود، در حال تبدیل شدن به نقطه ضعف است. هزینه انجام تحقیق و تفحص‌ها برای مجلس گزاف و درخواست نمایندگان برای استفاده از آن بالاست.

 

با وجود اختصاص وقت و هزینه زیاد اما معمولاً تحقیق و تفحص‌ها در مجلس سرانجام خوبی ندارند؛ کم‌تعداد به نتیجه می‌رسند و بعد از نهایی شدن و ارسال به قوه قضاییه وارد مرحله و روند جدیدی می‌شود.

 

بر اساس اعلام هیات‌رئیسه مجلس، 200 طرح تحقیق و تفحص از ابتدای مجلس دهم مطرح‌ شده است.

 

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجلس دهم صرفاً 16 طرح در کمیسیون‌ها و 13 مورد در صحن تصویب شده و 6 طرح به نتیجه نهایی رسیده است.

 

محمدرضا نجفی نماینده تهران گفته که اعتبار تخصیصی به برخی تحقیق و تفحص‌ها از 300 میلیون تومان شروع می‌شود و به بیش از یک‌ میلیارد تومان هم می‌رسد.

 

همچنین در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس دهم اعلام شد که از ابتدای مجلس اول تا پایان مجلس نهم 365 تقاضا مطرح شده است. از این میان 64 گزارش در صحن، قرائت و از این تعداد هم 26 پرونده به قوه قضاییه ارجاع شده است.

 

 

نظر شما