شناسهٔ خبر: 36267794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

ربیعی: آمریکا برای هیچ کشوری دموکراسی نیاورده است

ربیعی گفت: آمریکا این بار هم در ۱۳ آبان ۹۶ ما را تحریم کرد و این تحریم‌ها کاپیتولاسیون جدید برای ما محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ۱۳ آبان با بیان اینکه  امروز ما و نسل آینده اهمیت تاریخی دارد، اظهار کرد: مناسبت‌های تاریخی در طول زمان معنای عمیق‌تری را به نمایش می‌گذارند، این یک رخداد است که عقبه معین در تاریخ ما دارد.

سخنگوی دولت گفت: ما یک ۱۳ آبان در تاریخ معاصر نداریم ما ۱۳ آبان‌های متعدد داریم از ۱۳ آبان ۴۳ تا ۱۳ آبان ۵۷ و  ۵۸ و  ۱۳ آبان ۹۶ روزی که ایالات متحده آمریکا ظالمان‌ترین و بی سابقه‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کرد.

او ادامه داد: ۱۳ آبان تاریخی ما از سخنرانی استکبار ستیزانه امام خمینی علیه کاپیتولاسیون و برای استقلال و غرور ایرانی آغاز می‌شود و در دوران مدرن به دور جدید فشار‌های آمریکا بر ملت ایران باز می‌گردد که این بار هم در ۱۳ آبان ۹۶ ما را تحریم کرد و این تحریم‌ها کاپیتولاسیون جدید برای ما محسوب می‌شود.

ربیعی تصریح کرد: حجت ما برای روز ۱۳ آبان، که روز مبارزه با استکبار است، کودتای ۲۸ مرداد است، جنبش دانش آموزی و جنبش دانشجویی است، سال‌ها کمک‌های نظامی به صدام در هشت سال جنگ تحمیلی است، در ساقط کردن هواپیمای مسافربری ما و کشتار مردم بیگناه است، در کارشکنی و اعمال فشار‌های غیرانسانی و غیربشری به ملت ایران است.

سخنگوی دولت گفت: ۱۳ آبان نمادی از ده‌ها سال ظلم و جنایت یک دولت زورگو بر ملتی حق طلب و با عزت است. عزتی که آمریکایی‌ها می‌خواستند با کاپیتولاسیون آن را له کنند و همین سبب شد تا اولین فریاد‌های استکبار ستیزی از سوی امام خمینی(ره) علیه واشنگتن و رژیم وابسته به آن در ایران بلند شود. تصور آمریکایی‌ها در آن روز این بود که یک ملت استثنایی هستند و این حق را دارند که در هر جایی از دنیا دستم به ظلم و ستم بزنند و هیچ سیستم قضایی جز کشور خودشان هم حق محاکمه آنها را نداشته باشد.

ربیعی با بیان اینکه امروز شکل دیگری از همان کاپیتولاسیون را شاهد هستیم، تصریح کرد: مشکل اصلی آمریکا هنوز هم همین حس استثناپنداری، خودبرتربینی مستکبرانه و خودستایانه امریکایی است که تا امروز هم ادامه داشته است.

او بیان کرد: عمده اقدامات اخیر واشنگتن در خروج از توافقات بین المللی از جمله برجام و زیرپا گذشتن حقوق ملت‌ها و دولت‌های جهان ناشی از همین احساس است که تا به امروز ادامه داشته و به طرز حیرت انگیزی دولت آمریکا به خود اجازه می‌دهد قوانین بین الملل را زیر پا بگذارد و بدترین جنایت‌ها را علیه ملت‌ها بدون بیم از پیگرد بین المللی مرتکب شود.

سخنگوی دولت گفت: جنبش دانشجویی ایرانی زخم خورده و رنجور از همین خوی استکباری آمریکا بود که احساسات انقلابی خود را بروز دارد و آنچه در آن روز‌ها گذشته هنوز مورد استناد آنها است، اما هرگز به جامعه و افکار عمومی خود توضیح نمی‌دهد که علل و ریشه‌های این اقدام در رفتار‌های خود آمریکا بوده است.

ربیعی با تأکید بر اینکه کارنامه عملکرد آمریکا در منطقه ما نشان می‌دهد که آمریکا برای هیچ کشوری دموکراسی به ارمغان نیاورده است، با طرح این سوال که ۱۳ آبان برای ما چه چیزی مانده است؟ تصریح کرد: ما باید در هر دوران به این پرسش پاسخ جدید بدهیم. ما نباید ۱۳ آبان را تبدیل به یک مناسک کنیم. ما نباید برچسب «آمریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم که اگر چنین کنیم در حق نسل‌های جدید جفا کرده ایم و یک خیانت بزرگ برای انتقال تجربه و حافظه تاریخی به نسل جدید کرده ایم.

سخنگوی دولت گفت: آنها که شور انقلابی آن سال‌های حماسی را به خاطر می‌آورند، می‌توانند گواهی بدهند که این مقاومت بزرگ ملی یک مبارزه فراگیر بود و همه اقشار با همه سلایق و با همه گرایش‌ها و مکتب‌های فکری را شامل می‌شد.

ربیعی افزود: امروز برای مقابله با دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ملت در ۱۳ آبان ۹۶ که آن را به تسلیم شدن ایران تعبیر می‌کنند و همان کاپیتولاسیون مدرن است، همه اقشار جامعه پای کار مبارزه با تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بیایند و پایمردی کنند. امروز مقاومت در مقابل زورگویی آمریکا یعنی تلاش همه با هم و عموم ملی برای شکستن تحریم و به گوشه رینگ بردن آمریکا، یعنی دفاع از زندگی مردم یعنی افزایش سطح تاب آوری جامعه در مقابل تحریم. امروز هم به آن ظرفیت عظیم نیاز داریم و باید در این مسیر ایجاد هم افزایی و همگرایی کنیم نه واگرایی.

سخنگوی دولت اظهار کرد: روز ۱۳ آبان باید به مثابه روز وحدت ملی درمقابله با زورگویی‌ها و یکجانبه گرایی‌ها و روز وحدت کلمه همه آحاد جامعه در «نه» گفتن به خواسته‌های نامشروع آمریکا از ملت ایران باشد و در این مسیر همه ملت ایران و مسئولان با یکدیگر هم قول و هم نظر هستند.

ربیعی در مورد نامه حجت‌الاسلام روحانی به پادشاه عربستان گفت: بله، رئیس جمهور نامه‌هایی ارسال کردند؛ اساس نامه‌ها صلح و ثبات منطقه بوده است؛ ما معتقدیم دو جانبه‌های متعددی می‌تواند در منطقه شکل گیرد و فشار‌های آمریکا نباید باعث دوری همسایگان شود.

او درباره سهمیه بندی بنزین بیان کرد: ما سعی کردیم که در سناریو‌های مختلف از نظر کارشناسان بهره ببریم. چند سناریو برای این موضوع مطرح شده که هنوز هیچ کدام انتخاب نشده است. هیچ بخش از درآمد‌ها برای بودجه و مصارف دولتی نمی‌رود و آنچه از این بخش به دست می‌آید به کسانی که نیازمند هستند مانند کارگران، اقشار کم برخوردار، افراد دارای حقوق ثابت و امثال آنان تعلق می‌گیرد؛ اما تا امروز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

سخنگوی دولت در مورد واردات گندم گفت: امسال ۱۴ و نیم میلیون تن تولید گندم داشتیم. مصرف گندم ما با احتساب همه مصارف مجموعه‌اش به ۱۳ و نیم میلیون تن می‌رسد و یک میلیون تن اضافه تولید داشتیم. یکی از سیاست‌های اصلی دولت خودکفایی گندم بود که ایجاد شد.

۱۵ آبان روز رونمایی و آغاز ثبت نام مسکن کارکنان خواهد بود
ربیعی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اقدامات دولت در زمینه حل مشکل مسکن تصریح کرد: پنج وزارتخانه و سازمان برای ساخت مسکن کارکنان تفاهم‌نامه امضا کردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۱۵ آبان روز رونمایی و آغاز ثبت نام مسکن کارکنان خواهد بود، گفت: ۱۰ استان برای طرح ملی مسکن انتخاب شدند. مسکن دهک‌های یک و دو توسط سازمان‌های حمایتی دنبال می‌شود. نرخ تسهیلات اقشار در گروه‌های هدف، ارزان قیمت است و پروانه ساختمان هم رایگان است. این طرح با مشارکت همه دستگاه‌ها دنبال می‌شود که متناسب با هر پروژه حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت با اشاره به موضع جمهوری اسلامی در قبال حمله به کنسولگری ایران در کربلا گفت: جالب این است که ترامپ آنقدر زود توییت می‌کند و تا عکسی می‌بیند ذوق می‌کند و توییت می‌زند. بحث عراق برای ما از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است. عراق همسایه ماست و سرنوشت دو کشور از گذشته به هم مرتبط بوده است.

او  افزود: مردم عراق اعتراضات به حقی داشتند و دولت عراق هم پاسخ‌های مناسبی را به درخواست‌های مشروع مردمی داده و صدای آنان را شنیده اند. مطمئن هستیم خواسته‌های مشروع مردم عراق میان همه اقشار و مذاهب قابل توجه است.

ربیعی تأکید کرد: در این میان شواهد اطلاعاتی و توییت عجولانه ترامپ و رفتار رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که آنان روی موج خواسته‌های به حق مردم سوار شده و عملیات روانی انجام می‌دهند.

سخنگوی دولت گفت: قطعاً عده‌ای هم تحریک می‌شوند و به آنان نشانه‌های غلط داده می‌شود، اما از اربعین و راهپیمایی آن زمان زیادی نگذشته است. از حضور ایرانیان در خانه‌های مردم کربلا چندان نگذشته است و ما وظیفه همسایگان را در این می‌دانیم که در سیاست داخلی عراق دخالت نشود و با تعاملات میان ملت و دولت عراق رفاه و امنیت مردم عراق به دست می‌آید.

سیاست دولت خام فروشی نیست
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره مستند صدا و سیما در زمینه انجام خام فروشی گفت: یکی از دلایل این اقدام تفاوت قیمت گازوئیل است و شرایط را برای چنین اقداماتی پدید می‌آورد. برای کنترل این اقدام وزارت نفت اقدامات قابل توجهی انجام داده و سیاست دولت خام فروشی نیست. در معادن هم به همین سمت حرکت می‌کنیم و یکی از اهداف ما برای افزایش شغل در شرایط تحریم همین جلوگیری از خام فروشی است

هیچ ذرت آلوده‌ای وارد کشور نشده است
سخنگوی دولت در خصوص واردات ذرت آلوده به کشور گفت: برای چندمین بار است که به چنین سوالی جواب می‌دهم، اما مجدد دوستان روایت‌های مختلفی مطرح می‌کنند و می‌خواهم این مباحث باعث ناآرامی فضای روانی جامعه نشود. هیچ ذرت آلوده‌ای وارد کشور نشده است. برخی غیر از دولت میزانی ذرت وارد کرده بودند که یا امحا و بازگشت داده شد. رئیس سازمان استاندارد هم این موضوع را تأیید کرده‌اند.

نظر شما