شناسهٔ خبر: 36195508 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تخت بیمارستان جای کلاس درس

حوادث ناگوار برای دانش‌آموزان سیستان‌وبلوچستان تمامی ندارد. هنوز چند روزی از حادثه تلخ ایرانشهر نگذشته که صبح چهارشنبه خبر تلخ دیگری از نیکشهر مخابره شد. این بار مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان قبل از رسیدن به مدرسه از جاده منحرف شد و ١٠ دانش‌آموز دختر را به جای کلاس درس روانه بیمارستان کرد.

صاحب‌خبر -

  هرچند از ایرانشهر خبر می‌رسد که حال همه آنها مساعد است و حتی دو نفر از مصدومان تا قبل از عصر چهارشنبه از بیمارستان مرخص شدند، اما بروز حوادثی از این دست در منطقه سیستان‌وبلوچستان سابقه طولانی دارد. تقریبا هیچ ‌سال تحصیلی نیست که سرویس‌های مدارس در این منطقه حادثه‌ساز نشوند و داغی را بر دل خانواده‌های رنج‌کشیده این مناطق باقی نگذارند. همین اوایل هفته جاری بود که وانت زامیاد در ایرانشهر واژگون شد و جان دانش‌آموزی را گرفت و پنج نفر دیگر را هم راهی بیمارستان کرد. این درحالی است که گفته می‌شود حال راننده وانت هم وخیم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند؛ ماجرای حادثه واژگونی مینی‌بوس دقایقی پس از سوارشدن بچه‌ها اتفاق افتاد، ١٩ دختر پایه متوسطه اول و دوم از روستای «شگیم» نیکشهر برای رفتن به روستای «هیچان» سوار مینی‌بوس شدند. «هیچان» مرکز دهستان است و تنها دبیرستان این منطقه در همین روستا قرار دارد. بچه‌های روستاهای اطراف هر روز مسافتی بین ١٥ تا ٢٠ کیلومتر را با مینی‌بوس یا وانت طی می‌کنند تا به کلاس درس برسند. مینی‌بوس د‌انش‌آموزان دبیرستانی روستای شگیم اما دقایقی پس از حرکت واژگون شد. ظاهرا نقص فنی در سیستم ترمز این مینی‌بوس علت حادثه بوده است. بلافاصله پس از بروز این حادثه نیروهای اورژانس به محل اعزام شدند و ١٠دانش‌آموز حادثه‌دیده را به بیمارستان محمد رسول‌الله(ص) ایرانشهر منتقل کردند. به گفته مسئولان این مرکز درمانی حال همه ١٠ دانش‌آموز حادثه‌دیده مساعد است. یکی از اعضای کادر درمانی این بیمارستان در توضیح بیشتر  گفت: «از ۱۰ دانش‌آموز انتقال‌یافته به بیمارستان دو نفر تاکنون ترخیص شده‌اند و جراحات وارده بیشتر آنها سطحی است، امیدواریم هشت دانش‌آموز بستری‌شده در بیمارستان هم  طی چند روز آینده مرخص شوند.»

در همین حال، محمد بلوچ‌زهی، بخشدار بخش مرکزی نیکشهر هم بلافاصله پس از حادثه عازم بیمارستان محل بستری دانش‌آموزان شد و از نزدیک در جریان روند درمانی تک‌تک دختران حادثه‌دیده قرار گرفت. او در توضیح بیشتر  گفت: «خوشبختانه در این حادثه مینی‌بوس دانش‌آموزان واژگون نشد و به دلیل نقص فنی در سیستم ترمز فقط از جاده انحراف پیدا کرد، در غیر این صورت قطعا حادثه به مراتب ناگوارتری برای دانش‌آموزان پیش می‌آمد. در این حادثه حتی راننده هم مصدوم نشد، با پیگیری و صحبت‌هایی که با کادر درمانی بیمارستان داشتیم، مصدومان که عمدتا دچار کوفتگی و ضرب‌دیدگی شدند، طی ٤٨ ساعت آینده مرخص می‌شوند.»

اما بلوچ‌زهی صحبت‌های دیگری هم دارد. او پیش از این در حساب توییتری‌اش نسبت به حادثه کشته‌شدن دانش‌آموزی در ایرانشهر واکنش نشان داده و علت آن حادثه تلخ و البته حوادث مشابه دیگر را نبود اعتبار کافی عنوان کرده بود. بلوچ‌زهی همچنین به سیستم ضعیف حمل‌ونقل دانش‌آموزان در شهرستان نیکشهر اشاره می‌کند. او عقیده دارد جابه‌جایی دانش‌آموزان و سرویس مدارس در کل منطقه سیستان‌وبلوچستان وضع مناسبی ندارد و هر لحظه ممکن است به خاطر نبودایمنی خودروهای حامل دانش‌آموزان، حوادث ناگواری جان آنها را تهدید کند. به گفته بلوچ‌زهی از دلایل اصلی این وضع نبود اعتبار کافی است: «یکی از عمده دلایل ناایمن‌بودن سرویس‌های مدارس دانش‌آموزان در این منطقه تخصیص ندادن اعتبار برای این کار است، به علاوه نایاب‌بودن خودروهای مخصوص جابه‌جایی دانش‌آموزان نظیر مینی‌بوس هم در این منطقه مزید بر علت شده است.» او پایین‌بودن دستمزد رانندگان را هم از دلایل تکرار این حوادث می‌داند و دراین‌باره  می‌گوید: «رانندگان نیز به خاطر پایین‌بودن درآمدشان و قراردادی که با آموزش‌وپرورش منعقد می‌کنند، چندان مایل به این کار نیستند. هر ساله از عمده مصائب ما نبودن خودرو‌های مناسب و ایمن است و نیز بی‌میلی رانندگان از انعقاد قرارداد جهت جابه‌جایی دانش‌آموزان که این امر در اکثر نقاط استان وجود دارد.»

اما مشکلات آموزشی در سیستان‌وبلوچستان به همین جا ختم‌نمی‌شود. کمبودهای آموزش‌وپرورش آن هم در این مناطق محروم بی‌شمار است. از آمار بالای بازماندگان از تحصیل گرفته تا کیفیت نه‌چندان مطلوب آموزش. براساس آمارهای رسمی، استان سیستان‌وبلوچستان با کمبود ١٥‌هزار معلم در پایه‌های مختلف تحصیلی دست به گریبان است. بلوچ‌زهی با اشاره اجمالی به کمبودهای ریزودرشت آموزشی در این منطقه می‌گوید: «این استان از لحاظ پایین‌بودن شاخص‌های آموزشی رتبه نخست را در کشور دارد. از طرف دیگر با وجود این‌که طی سال‌های گذشته توسط خیرین محترم مدارس بسیاری احداث شده است، ما درحال حاضر با کمبود فضای فیزیکی یعنی کلاس درس مواجه هستیم. ما دلهره این را  داریم که ممکن است هر لحظه به دلیل ایمنی پایین فضاهای آموزشی و سیستم حمل‌ونقل، حوادث جبران‌ناپذیری جان و سلامت دانش‌آموزان این منطقه را تهدید کند.» او ادامه می‌دهد: «در شرایط فعلی و با بودجه  موجود نمی‌توان این انتظار را داشته باشیم که همه این مشکلات طی چند‌سال و به یکباره حل شود، به همین دلیل از خیرین تقاضا داریم، همان‌طور که در مدرسه‌‌سازی اقدامات قابل‌توجهی در سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه بخش مرکزی انجام داده‌اند، در سایر قسمت‌ها ازجمله ایمن‌ترشدن سیستم حمل‌ونقل دانش‌آموزان در این منطقه نیز پیش‌قدم شوند.»

باید همیشه مراقب بود

لشکری دُرزاده، راننده مینی‌بوسی است که ١٠ دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرد. مینی‌بوسی که نزدیک سرازیری‌ در روستای شگیم نیکشهر، ترمز برید و به شانه خاکی زد. لشکری دُرزاده که تقریبا ٩ سالی می‌شود راننده سرویس دانش‌آموزان است، از هفت‌سال حمل‌ونقل دانش‌آموزان با خودروی وانت و حادثه اخیری که با مینی‌بوس رخ داد  می‌گوید: «ساعت٥:٣٠ صبح بود که با ١٨ دانش‌آموز دختر از روستای شگیم به سمت روستای هیچان حرکت کردیم. دانش‌آموزان همگی دوره سوم راهنمایی تا مقطع دبیرستان بودند. در راه نزدیک به یک سراشیبی‌، ناگهان باد شلنگ ترمز رها شد و نتوانستم ترمز بگیرم. خدا را شکر که هنوز به سرازیری نرسیده بودیم. همانجا به شانه خاکی رفتم و خودرو را هر طور شده بود، نگه داشتم. اما به دلیل حرکات زیاد مینی‌بوس، چند دانش‌آموز دچار صدماتی خفیف و به بیمارستان منتقل شدند، اما حال همگی‌شان خوب است، فقط یکی از دانش‌آموزان کمردرد داشت که پزشکان او را معاینه و از کمرش عکسبرداری کردند. این اتفاق کاملا ناگهانی رخ داد و از قبل نمی‌دانستم چنین اتفاقی رخ می‌دهد. مینی‌بوس نقص فنی نداشت، همیشه آن را بررسی می‌کردم. من هفت‌سال راننده سرویس وانت بودم و الان دو‌سال است که مینی‌بوس را خریده‌ام. از آنجایی که سال‌هاست راننده سرویس مدارس هستم و دانش‌آموزان را به مقصد می‌رسانم، همیشه حواسم هست، اما از این‌گونه حوادث برای هر کسی ممکن است پیش بیاید. آن زمان که راننده وانت بودم، هیچ اتفاقی نیفتاد. از طرف آموزش‌وپرورش مرتب به من می‌گفتند این خودرو را عوض کنم. می‌گفتند اگر مینی‌بوس بگیرم، ایمنی آن بیشتر است. برخی از اولیای دانش‌آموزان هم این حرف را به من می‌زدند، تا این‌که با هماهنگی آموزش‌وپرورش و رضایتنامه اولیای دانش‌آموزان وانت را فروختم و مینی‌بوس خریدم. شکی نیست که خودروی وانت برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان از ایمنی کمتری نسبت به خودروهای دیگر برخوردار است. آن زمان هم همیشه استرس داشتم و سعی می‌کردم همه اصول رانندگی را رعایت کنم تا دچار حادثه نشوم. الان که مینی‌بوس گرفته‌ام، قطعا راحت‌تر و با استرس کمتر رانندگی می‌کنم، ولی نباید منکر این مسأله شد که حادثه ممکن است در هر شرایطی رخ دهد و باید همیشه مراقب بود.»

نظر شما