شناسهٔ خبر: 36188309 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «تأثیر قرآن در محتوا و ساختار مثنوی معنوی» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «تأثیر قرآن در محتوا و ساختار مثنوی معنوی» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.

صاحب‌خبر -
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «تأثیر قرآن در محتوا و ساختار مثنوی معنوی» اظهار داشت: مولانا در آثار و زندگی خود با چهره‌ها و عناوین گوناگونی ظاهر شده است؛ در جایی، او یک عالمِ واعظِ دینی است، در جایی، یک فقیهِ صاحبِ کرسی فتواست، در جایی دیگر، او یک مفسر قرآن کریم است؛ و گاهی او را در لباس یک عارف و حتی یک فیلسوف می‌بینیم.

وی گفت: مولانا به گواهی آثار و زندگی نه چندان معمولی‌اش، یک عاشق است، عاشقی سراپا شور و شیدایی و هیجان، اما مولانا به ویژه در دیوان کبیر خود یک شاعر است، شاعری کم مانند. او در مثنوی در جامه یک داستان‌نویس توانا و ماهر نیز خود را نشان می‌دهد.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: با تأمل در زندگی و آثار این عارف اندیشمند به جرئت می‌توان گفت همه این عناوین برازنده شخصیت او می‌باشد، در عین حال که این عناوین نمی‌تواند همه ابعاد شخصیت برجسته او را معرفی کند.

وی افزود: مولانا پیش از دیدار با شمس الدین محمد تبریزی (م ۶۴۵ ق) یک عالمِ فقیهِ خطیب است که پیشوایی مردم را در سر دارد، در عین حال مدرسی است که علوم رسمی زمانه خود را خوب خوانده و بر آن‌ها تسلط دارد، در چهار مدرسه علمیه قونیه تدریس می‌کند و گفته شده که تا چهارصد نفر در مجلس درس او حضور می‌یافته‌اند.

پهلوانی اظهار داشت: چنان که از زندگی مولانا بر می‌آید او در ۲۵ سالگی در فقاهت به مرتبه اجتهاد و اهلیت صدور فتوا رسیده بوده است، بدین سبب نام و شرحِ زندگی او را در کتاب‌های طبقات علمای حنفی، جزء فق‌ها و مفتیان ضبط کرده‌اند.

وی گفت: مولانا پس از سال‌ها تحصیل دانش در حوزه‌های علمیه دمشق و حلب و نُه سال شاگردی در نزد سید برهان محقق ترمذی (م ۶۳۸ ق) و خصوصآ طی کردن مراحل سیر و سلوک و چله‌نشینی‌های سخت و جان‌فرسا، زیر نظر این عالم و عارف برجسته در جامه یک عارف ظاهر می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: او با داشتن علوم ظاهری، با راهنمایی استادش محقق ترمذی به سمت علوم باطنی و کشفی می‌رود. منازل بسیاری را طی می‌کند. دیگر مولانا آماده است که با آتش عشق الهی شعله‌ور شود، تنها باید کسی کبریتِ آن را بکشد و شمس تبریزی این کبریت را می‌کشد و آتش عشق الهی در جان او شعله می‌کشد و تمام وجودش را فرا می‌گیرد.

وی افزود: مولانا پس از دیدار معروف خود با شمس، دیگر یک عاشق است، عاشق خداوند و فقط خداوند. سند گویا و انکارناپذیر این عشق، غزلیات دیوان کبیر اوست. خواننده این غزل‌ها احساس می‌کند در میان امواج خروشان عشق الهی غرق می‌شود؛ عشق، شور، مستی، بی‌خودی و شیدایی او را با خود می‌برد.

پهلوانی اظهار داشت: مولانا در غزلیات خود، یک انسان دلسوخته است که آتش سوزانِ عشق او خواننده مشتاق را نیز می‌سوزاند. این عشق، یک عشق معمولی که در بیان بگنجد نیست، بلکه عشقِ معنوی و آسمانی است که در توصیف نمی‌گنجد.

پهلوانی به معرفی کتاب «تأثیر قرآن در محتوا و ساختار مثنوی معنوی» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته سید اسحاق شجاعی است که در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «تأثیر قرآن در محتوا و ساختار مثنوی معنوی» با ۵۵۶ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۰ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش

نظر شما