شناسهٔ خبر: 36168314 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

روسیه: برنامه موشکی آمریکا نگران کننده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه برنامه موشکی آمریکا برای روسیه نگران کننده است، اعلام کرد: ما شاهد هستیم که واشنگتن موشک‌های بالدار طراحی می‌کند و این مساله نگرانی ما را بر می‌انگیزد.

صاحب‌خبر -

العالم - اروپا

«الکساندر گروشکو» روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: ما شاهد هستیم که آمریکا برنامه تولید موشک‌های بالدار را با استفاده از سکوهای موشکی ام.کا-۴۱ اجرا می‌کند و از این مساله نگران هستیم زیرا این نوع سکوها را می‌توان برای پرتاب هر موشکی به کار برد.

وی افزود: آمریکا یک موشک (ممنوع شده در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد) را آزمایش کرده است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ بین «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک‌های دریایی ممنوع شد.

آمریکا روز دوم ماه اوت از این پیمان خارج شد و روسیه نیز متعاقب آن این سند بین‌المللی را ترک کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که در زمان حاضر ۲۴ سکوی موشکی ام.کا-۴۱ در رومانی و ۴۸ سکو از این نوع نیز در لهستان قرار دارد.

گروشکو گفت: ادعاهای صلح دوستانه آمریکا در این مساله قابل اعتماد نیست، ما به دقت سیگنال‌هایی که می‌فرستند را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم.

وی افزود: روسیه برای هر شرایطی در مساله استقرار موشک‌های کوتاه و میانبرد آمریکا در خاک اروپا آماده است.

گروشکو با بیان اینکه ما باید برای هرگونه شرایطی آماده شویم، اظهار داشت: به ویژه اینکه آمریکا اعلام کرده است سال آینده موشک بالستیکی جدید آزمایش خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: طراحی‌های فنی ما باید برای هرگونه وضعی در این عرصه آماده باشد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ماه گذشته در نامه‌هایی به سران شماری از کشورهای اروپایی آنها را از استقرار موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد برحذر داشته بود.

نظر شما