شناسهٔ خبر: 36085533 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفر به سرزمین‌های بهشتی ایران؛ ماسوله، رشت، اولسبلنگاه  

30054

سرزمین ایران، بهشتی است از طبیعت بی‌نظیر؛ طبیعتی که در هر نقطه تکرار نشدنی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا بنابراعلام مکانچی، هر سفر تجربه‌ای پربار و خاطره‌انگیز برای کسانی که قدم در آن‌ها می‌گذارند به همراه دارد.

سفر به ماسوله؛ خانه شمعدانی‌ها  

ماسوله در دل جنگل‌های گیلان و از توابع شهر فومن است که تقریبا در پنج طبقه بناشده است. اینجا به دلیل معماری پلکانی‌اش یکی از مناطق پر گردشگر است. بیشتر خانه‌ها در روستای ماسوله با گلدان‌های شمعدانی آذین‌شده‌اند که می‌توان برخی از این خانه‌ها را درمیان اقامتگاه های ماسوله که به مسافران اجاره داده می‌شود؛ یافت.

بهترین فصل سفر به ماسوله بهار و اوایل پاییز است. روستای ماسوله در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و به همین دلیل آب‌وهوای این روستا در فصل‌های بهار و اوایل پاییز بسیار دل‌نشین است.

جاذبه‌های گردشگری ماسوله

یکی از جاذبه‌های گردشگری ماسوله که در دل روستا قرار دارد و به‌عنوان قلب ماسوله از آن نام‌برده می‌شود، بازار ماسوله است. بازار ماسوله مغازه‌های زیادی هم برای فروش سوغات، صنایع‌دستی و محصولات محلی دارد و هم تهیه مایحتاج در این بازار امکان‌پذیر است.

پارک جنگلی ماسوله که یکی از زیباترین پارک‌هاست و تنوع گیاهان زیادی دارد، از جاهای تفریحی ماسوله به‌حساب می‌آید. این پارک با ۲۴۰۰ هکتار مساحت در ۳۵ کیلومتری غرب فومن قرارگرفته و از بزرگ‌ترین پارک‌های منطقه است. پوشش گیاهی جنگل را درختان راش، توسکا و فندق تشکیل می‌دهند. گیاهان دارویی و علفی نیز در این پارک فراوان هستند. امکانات رفاهی و آلاچیق، رستوران و دکه‌ها، پارک جنگلی ماسوله را به یکی از جاذبه‌های گردشگری ماسوله تبدیل کرده است. خوردن آش دوغ هنگام گشت‌وگذار در پارک جنگلی ماسوله، مزه این گردش را ماندنی‌تر می‌کند.

سفر به رشت؛ شهر باران‌های نقره‌ای

مرکز استان گیلان، شهر رشت، میان طبیعتی وصف‌نشدنی قرار دارد. این شهر به دلیل بارندگی‌های مداومش، به شهر باران شهرت دارد و آب‌وهوایش، معتدل و مرطوب است. شهر رشت در فصل پاییز بیشترین بارندگی و در فصل تابستان کمترین میزان بارندگی را دارد. پشت‌بام بیشتر خانه‌های شهر به خاطر بارندگی زیاد از سفال پوشیده شده‌اند و بارنگ‌های دل‌نشین، زیبایی شهر رشت را چند برابر به نمایش گذاشته‌اند. لازم به ذکر است که مسافران انبوه این شهر نباید نگران مکان ماندنشان در رشت باشند زیرا اقامتگاه های رشت با قیمت‌ها، اندازه‌ها و دیگر خصوصیات متنوع در اختیار این مسافران قرار می‌گیرد.

جاذبه‌های گردشگری رشت

مهم‌ترین جاذبه دیدنی در شهر رشت، میدان شهرداری است که در سال ۱۳۰۵ با معماری روسی طراحی و ساخته‌شده و حالا به‌عنوان نماد شهر و ساختمان اداری شهرداری از آن استفاده می‌شود.  

شهر رشت، جاذبه‌های تاریخی هم دارد که شناخته‌شده‌ترین آن آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی است. بنای مسجد صفی شهر رشت که به زمان صفویه بازمی‌گردد نیز از دیگر بناهای تاریخی شهر رشت است که حالا به‌عنوان موزه از آن استفاده می‌شود، در دوران قاجار ساخته‌شده و با وجود کتابخانه و بنای معماری با تزئینات گچ‌بری و آیینه‌کاری از جاذبه‌های تاریخی شهر رشت است.

مدرسه شاپور که اوایل دوره پهلوی و در مسیر رشت- انزلی ساخته شد یکی از دیگر از بناهای تاریخی رشت است. مدرسه شاپور اولین مدرسه‌ای است که در لیست آثار ملی ایران قرارگرفته و ساخت آن با شیوه معماری مدرن انجام‌شده است.  

خارج از شهر رشت نیز مرداب سراوان و پارک جنگلی سراوان قرار دارد. دریاچه سقالکسار هم در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر، از جاذبه‌های طبیعی شهر رشت است که نباید در سفر به رشت دیدن آن را از دست داد.  

اولسبلنگاه؛ سرزمینی که آسمان به زمین می‌آید

نامی که در جستجو میان جاذبه‌های گردشگری ماسال یا دیدنی‌های گیلان و مناطق ییلاقی به چشم می‌خورد نام اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه است که این روزها به‌واسطه انتشار عکس‌های زیادی که در این منطقه گرفته‌شده‌اند، بیشتر شناخته می‌شوند.

جاده اولسبلنگاه یکی از جاده‌های دیدنی و جذاب با طبیعت جنگلی است که برای دسترسی به ییلاقات اولسبلنگاه باید از چندپیچ در جاده گذشت. از بهار تا اوایل پاییز بهترین فصل سفر به اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه است. هر چند این‌که منطقه زمستان دیدنی دارد اما به دلیل نبود امکانات مناسب، ممکن است عبور از جاده و اقامت در ییلاق اولسبلنگاه امکان‌پذیر نباشد.

روستای ییلاقی اولسبلنگاه در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال است و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد که به خاطر چشم‌انداز، طبیعت و امکان اقامت در کلبه چوبی‌هایی که شکل اولیه‌شان را حفظ کرده‌اند و بازسازی نشده‌اند، به یکی از جاذبه‌های گردشگری ماسال تبدیل‌شده است شاید بسیاری از گردشگران که دوست ندارند در کلبه چوبی اقامت کنند نگران جای ماندنشان باشند اما باید گفت گردشگران هم می‌توانند در ویلاهای اجاره‌ای در روستای پایین اولسبلانگاه اقامت کنند و هم می‌توانند در اقامتگاه های ماسال بمانند. زیرا از ماسال تا اولسبلنگاه راه زیادی نیست.

جاذبه‌های گردشگری اولسبلنگاه

اولسبلنگاه ییلاقات کوچکی دارد که گشت‌وگذار در هرکدام تکه‌ای از بهشت را یادآوری می‌کند. منطقه ییلاقی اولسبلنگاه طبیعت بی‌نظیری دارد که مشتاقان بسیاری را برای عکاسی و ماندگار کردن لحظه‌ها به این منطقه می‌کشاند. ارتفاعات آلاله و روستای سوئه‌چاله از دیگر جاذبه‌های گردشگری اولسبلنگاه هستند که در طول مسیر و با برنامه‌ریزی سفر به اولسبلنگاه می‌توان از این مناطق دیدن کرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما