شناسهٔ خبر: 36078904 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

جیمز جفری، نماینده آمریکا در امور سوریه:

ترامپ درباره عقب‌نشینی نیروها از سوریه با من مشورت نکرد/ به فکر براندازی اسد نیستیم

جیمز جفری، نماینده آمریکا در امور سوریه، اعلام کرد که دونالد ترامپ با او درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه مشورت نکرده است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| جیمز جفری، نماینده آمریکا در امور سوریه در جلسه استماع کمیته روابط خارجه سنا گفت: تفاهمی میان نیروهای ما با نیروهای ترکیه برای ممانعت از برخورد نظامی در سوریه وجود داشت. ورود نظامی ترکیه به جنگ علیه نیروهای آمریکایی بعید بود.

 

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وی درباره سناریوهای احتمالی تحولات شمال شرق سوریه و میزان احتمال عملیات ترکیه علیه نظامیان آمریکایی گفت: اگر نیروهای ما دستور جنگ با هم‌پیمانشان در ناتو را دریافت می‌کردند ترکیه‌ای‌ها باید دو بار فکر می‌کردند اما هیچ‌گاه چنین دستوری را دریافت نکرده‌اند. در حقیقت ما عکس این مساله را به ترکیه می‌گوییم.

 

وی گفت که در گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه مشارکتی نداشته اما به صورت دقیق در جریان این تماس قرار گرفته است.

 

جفری از تصمیم ترامپ درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد اما گفت که درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه با وی هیچ مشورتی نشده است.

 

وی همچنین گفت که جورج بوش و باراک اوباما (روسای جمهوری اسبق و سابق آمریکا) تصمیماتی را بدون مشورت وی درباره سوریه می‌گرفتند.

 

جفری تأکید کرد: من در پست کنونی‌ام احساس می‌کنم که نظراتم بارها از طریق مایک پامپئو، وزیر خارجه ارائه شده است.

 

سناتور کریس مورفی این حقایق را به سخره گرفت و گفت: من واقعا نمی‌دانم چرا ما فردی داریم که لقب نماینده ویژه سوریه و فرستاده ویژه ائتلاف ضد داعش را به او داده‌ایم اما قبل از اینکه رئیس‌جمهوری مهم‌ترین تصمیمی را که بر منافع آمریکا در سوریه تأثیر می‌گذارد، بگیرد با او هیچ مشورتی نشده است.

 

جفری همچنین در این جلسه تأکید کرد: در شمال شرق سوریه ما به همکاری با نیروهای سوریه دموکراتیک ادامه می‌دهیم. این طرح ماست و مظلوم عبدی، فرمانده نظامی قسد متعهد به این کار شده است.

 

فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد، ده‌ها داعشی از زمان شروع عملیات ترکیه در شمال شرق رها شده‌اند. این اظهار نظر جفری در پاسخ به سوال سناتور کریس کونز درباره اطلاعات او از بابت تعداد نظامیان داعشی گریخته بود.

 

این مقام آمریکایی همچنین گفت: آمریکا هیچ طرحی برای برانداز بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه ندارد.

 

جفری افزود: واشنگتن با اسد مذاکره نمی‌کند اما او جزئی از مذاکراتی است که زیر نظر سازمان ملل با حمایت آمریکا انجام می‌شود.

 

فرستاده ترامپ در امور سوریه خاطرنشان کرد: کاخ سفید ایده براندازی اسد را ندارد.

 

وی افزود، به شخصه در مسیر فعالیتش در ماجراجویی‌های تغییر یک یا دو رژیم مشارکت داشته اما این مورد کاملا متفاوت است.

 

منبع: ایسنا

نظر شما