شناسهٔ خبر: 36070265 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

در همایش اقتصادی ایران و انگلیس در لندن بررسی شد

تلاش‌ها برای ادامه تجارت ایران و انگلستان در زمان تحریم

همایش فرصت‌ها و چشم‌انداز روابط اقتصادی ایران و انگلیس با حضور دو هیأت متشکل از 50شرکت تجاری،

صاحب‌خبر -

همایش فرصت‌ها و چشم‌انداز روابط اقتصادی ایران و انگلیس با حضور دو هیأت متشکل از 50شرکت تجاری، کشاورزی و صنایع دامی از ایران و ده‌ها شرکت انگلیسی در لندن برگزار شد. در این همایش بر نقش مهم شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی در توسعه اقتصاد صادرات-محور و دانش بنیان تاکید شد. سفیر ایران در لندن برگزاری این همایش را در شرایط تحریم‌های اقتصادی مهم خواند و در کانال تلگرامی خود نوشت: در دوره‌ای که کشورمان با شدیدترین تحریم‌های امریکا و بالطبع محدودیت‌های مالی و بانکی قابل‌توجه روبروست با استقبال بسیاری روبرو شد و ده‌ها شرکت ایرانی و انگلیسی برای تعریف همکاری‌های خود در این جلسه شرکت کردند.

حمید بعیدی‌نژاد، ضمن تشریح نتیجه و پیام‌های برگزاری این همایش، نوشت: یکی از پیام‌های این همایش این بود که ظرفیت شرکت‌های کوچک و متوسط را باید جدی گرفت؛ چراکه شرکت‌های کوچک و متوسط برخلاف شرکت‌های بزرگ حاضرند ریسک بیشتری را در تبادلات بپذیرند چون راحت‌تر می‌توانند این گونه تبادلات را مدیریت کنند. همین امروز حجم تبادلات شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی و انگلیسی در حد چند صد میلیون پوند است و ظرفیت افزایش بسیار دارد. دومین پیام همایش اقتصادی- تجاری ایران و انگلیس این بود که ایران دیگر بازار واردات کالاهای کشورهای غربی و اروپایی نیست بلکه ایران ظرفیت‌های جدیدی برای صادرات کالا و خدمات به انگلیس و کشورهای غربی هم در اختیار دارد.

سفیر ایران در لندن درباره سومین پیام این همایش نوشت: برای اولین بار در طول تاریخ، یک هیات انگلیسی در خصوص همکاری‌های هسته‌ای پیشرفته به ایران سفر کرده است. این امر نشان داد که ایران با کشورهای غربی می‌توانند در حوزه‌های فناوری پیشرفت‌های مانند عرصه نانو، فناوری ارتباطات، علوم مرتبط با هوش مصنوعی نیز با هم همکاری کنند. چهارمین پیام همایش ایران و انگلیس نیز این بود که بازار کشورهای ثالث به‌ویژه کشورهای همسایه ایران، می‌تواند عرصه همکاری‌های تجاری و اقتصادی شرکت‌های انگلیسی و ایرانی باشند. ایرانیان مقیم با تسهیل ارتباطات دو طرف می‌توانند کمک بسیاری به افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور بکنند و تلاش‌های آنها باید مورد حمایت قرار گیرد. به عقیده بعیدی‌نژاد، این پنجمین پیام همایش اقتصادی- تجاری ایران و انگلیس بوده است. این همایش با حضور نمایندگان50شرکت تجاری، کشاورزی و صنایع دامی از ایران برگزار شد که به مذاکره با نمایندگان شرکت‌های انگلیسی پرداختند. مجید موافق قدیری رییس انجمن صنایع خوراک دام ایران و عضو هییت نمایندگان اتاق ایران در این همایش حضور یافت و از مزیت‌های صادراتی ایران در زمینه‌های غیرنفتی به ویژه بخش دام و طیور سخن گفت. این فعال اقتصادی در این همایش گفت: ایران هفتمین تولید کننده مرغ دنیا، نهمین تولیدکننده تخم مرغ دنیا، سیزدهمین تولیدکننده شیر دنیا و هجدهمین تولیدکننده خوراک دام صنعتی دنیا است.

همچنین ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده ماهی قزل‌آلای جهان است بطوری که بیش از ۲۰درصد از قزل‌آلای جهان در ایران تولید می‌شود. ایران در تولید آبزیان رتبه ۲۴ دنیا را دارد. وی ادامه داد: ایران دارای نیروی کار مولد و انرژی ارزان قیمت است که تمامی این عوامل، مزیتی رقابتی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در بازار 1.9 میلیارد دلاری صنعت خوراک دام همسایگان ایران به شمار می‌رود.  همچنین ایران در منطقه دارای جایگاه مستحکم و با ثباتی است و روابط با کشورهای همسایه و کشورهای CIS را که می‌تواند بازار بالقوه وسیعی در این راستا باشد، تسهیل خواهد کرد.

به گفته او، فعالان اقتصادی در ایران تمایل زیادی به همکاری با شرکت‌های انگلیسی به ویژه در زمینه تولید شیر، گوشت و تخم مرغ و صادرات آن به کشورهای منطقه دارند که با توجه به تنوع وسیع ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور، لازم است روی آینده روابط و قدم‌های جدی‌تر متمرکز شود تا بتوان با استفاده بهینه از فرصت‌های جدید، نقشه راه مناسبی را برای روابط و همکاری‌ها که دربردارنده منافع مشترک باشد تعریف و ترسیم کرد.

 

 

نظر شما