شناسهٔ خبر: 36070133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

پرونده حسین فریدون و سوالات بی پاسخ

صاحب‌خبر -

هفته گذشته حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور بابت اجرای حکم خود به دادسرا و سپس به زندان اوین اعزام شد. از روز شنبه شایعاتی مبنی بر مرخصی حسین فریدون در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد. تا اینکه صبح روز یکشنبه خبرگزاری تسنیم و بعد از آن خبرگزاری فارس به نقل از منابع آگاه خبر دادند: «فریدون یک مرحله از سوی زندان پذیرش شد و قبل از تعطیلی به مرخصی رفت.»

خبرگزاری فارس یک مرحله بیشتر پیگیری کرد و دلیل مرخصی را هم ذکر کرد: «به دلیل اینکه این متهم خود را به دادسرای مجری حکم معرفی کرده، روال عادی و مرسوم دادسرا انجام نشده است و وی توانسته به مرخصی برود.»

تا ساعات پایانی روز یکشنبه این خبر دست‌به‌دست می‌چرخید تا اینکه خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه در خبری باز هم به نقل از منابع آگاه مدعی شد: «حسين فريدون در زندان حاضر و در حال گذراندن دوران محكوميتش است.»

 در وضعیت طبیعی از یک نهاد، انتظار می‌رود با انتشار شایعات و پیش از انتشار خبر در خبرگزاری‌های رسمی، دستگاه اطلاع‌رسانی آن نهاد یا سخنگوی آن ها سریعا به انتشار این شایعه واکنش نشان دهد و آن را تایید یا تکذیب کند.

اما افکارعمومی درباره این خبر با چه چیزی روبروست: ابتدا یک فعال سیاسی این خبر را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، سپس دو خبرگزاری رسمی به نقل از منابع آگاه این خبر را تایید می‌کنند. بعد از آن خبرگزاری رسمی قوه قضائیه به نقل از منابع آگاه این خبر را تکذیب می‌کند. در تمام این مراحل، هیچ خبری از یک منبع رسمی در قوه قضائیه موجود نیست.

حتی روز سه‌شنبه و با گذشت دو روز از انتشار خبر، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود هیچ اشاره‌ای به این مسئله نمی‌کند و همچنان در سکوت از کنار این خبر می‌گذرد.

در چنین شرایطی آنچه از بین می‌رود، اعتماد مردم به قوه قضائیه است. افکار عمومی پس از این اخبار و سیل تایید و تکذیب‌ها سردرگم می‌ماند و آخر کار به هیچ‌کس اعتماد نخواهد داشت. چه‌ اینکه مشخص نیست حسین فریدون در زندان است یا به مرخصی رفته است؛ چرا که تاکنون هیچ مقام رسمی قوه قضائیه در این باره موضع‌گیری نداشته است.اگر تایید و تکذیب خبر مرخصی حسین فریدون را در کنار تصاویر اخیر مهدی جهانگیری در کربلا ببینیم، آیا اعتمادی به قوه قضائیه باقی می‌ماند؟                

خوشبختانه برنامه حجت الاسلام رئیسی برای تحول در قوه قضائیه با اقبال مردم مواجه شده  است لذا باید مراقب بود غلفتهایی از این دست تلاش های ایشان را  تحت الشعاع قرار ندهد.

بی تردید توجه به افکار عمومی ، پاسخگویی بموقع به شبهات و ادعاها . اطلاع رسانی شفاف و تقویت بخش رسانه‌ای دستگاه قضایی ضامن موفقیت در این عرصه است .

 

 

نظر شما