شناسهٔ خبر: 36070053 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

دوگانه تازه قهرمانی در لیگ برتر

ژنرال و پاشا!

صاحب‌خبر -

برای اولین بار در لیگ برتر نوزدهم، همه تیم‌های مدعی در یک هفته به طور همزمان حریفان‌شان را شکست دادند. پرسپولیس، استقلال، شهرخودرو، سپاهان و تراکتورسازی این هفته همه امتیازهای ممکن را تصاحب کردند تا ترکیب رده‌های بالای جدول، با تغییر چندانی همراه نشود. به نظر می‌رسد قهرمان لیگ نوزدهم، یکی از پنج تیم خواهد بود اما سپاهان و تراکتور تا امروز، کیفیت بهتری نسبت به رقبا از خودشان نشان داده‌اند. تیم‌هایی که احتمالا تا آخرین روزهای فصل، به دوئل برای بردن جام ادامه خواهند داد.

پنج پیروزی، دو تساوی و 17 امتیاز. سپاهان و تراکتورسازی با این عملکرد، در بالاترین رده‌های جدول لیگ برتر دیده می‌شوند. تیم امیرقلعه‌نویی با تفاضل گل بهتر، همچنان در رتبه اول دیده می‌شود و تراکتوری‌‌ها نیز درست پشت سر این تیم قرار گرفته‌اند. تیم مصطفی دنیزلی این فصل به پیروزی‌های حداقلی و بردهای یک - هیچ خو گرفته بود اما در زمین نساجی، دست به یک شاهکار بزرگ زد و چهار بار توپ را از خط دروازه حریف عبور داد. آنها با گل‌هایی تماشایی و شوت‌هایی بی‌نقص، اولین شکست خانگی فصل نساجی را رقم زدند. تراکتور این هفته در خانه تیمی برنده شد که معمولا در استادیوم خانگی‌اش به هیج رقیبی باج نمی‌دهد. سپاهانی‌ها نیز این هفته بیرون از خانه به پیروزی دست پیدا کردند. این تیم در سیرجان روبه‌روی تیم مجید جلالی قرار گرفت و رقیبش را با دو گل از پیش رو برداشت. سجاد شهباززاده در نیمه اول و علی قربانی در آخرین لحظات نیمه دوم، گل‌های سپاهان در این جدال را به ثمر رساندند. تیمی که در هفته‌های گذشته معمولا روی «هوا» و با ضربه سر به گل می‌رسید، این بار هر دو گلش را روی زمین زد و نشان داد که راه‌های متنوعی برای گل‌زنی دارد. محمد محبی با ارسال دو پاس گل برای هم‌تیمی‌ها، ستاره کلیدی این مسابقه بود. یک جواهر باارزش که با قیمت نه‌چندان گزاف، از لیگ یک به سپاهان ملحق شده و حالا پای ثابت اردوهای تیم ملی نیز هست. تیم امیر قلعه‌نویی در هر سه مسابقه گذشته‌اش، به عنوان تیم برنده از زمین خارج شده است. آنها پس از دو تساوی غافلگیرکننده با فولاد و نفت مسجدسلیمان در هفته‌های سوم و چهارم، دوباره به خودشان آمدند و پرسپولیس، ذوب‌آهن و گل‌گهر سیرجان را با نتیجه مشابه دو بر صفر شکست دادند. تراکتوری‌ها نیز در چهار بازی اخیر، به هیچ نتیجه‌ای به جز پیروزی رضایت نداده‌اند. این تیم شروع فوق‌العاده‌ای در لیگ برتر نداشت و در سه هفته اول، دو بار مساوی کرد اما از هفته چهارم به بعد، همه رقبا را از دم تیغ گذراند. تبریزی‌ها دو گل کم‌تر از سپاهان زده‌اند و این، همه تفاوت دو تیم در جدول رده‌بندی لیگ برتر است.

 «گل‌ نخوردن» مهم‌ترین وجه اشتراک سپاهان و تراکتور در رقابت‌های این فصل لیگ برتر محسوب می‌شود. هر دو تیم هشت هفته پس از شروع فصل، هنوز حتی یک گل دریافت نکرده‌اند تا به رکوردی خیره‌کننده در فوتبال ایران برسند. با ادامه این روند به نظر می‌رسد هر دو تیم می‌توانند رکوردهای گل نخوردن در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر را برای همیشه دستخوش تغییر کنند. آن‌چه تیم‌ها را در رقابت‌های سرسخت و فشرده لیگ برتر به موفقیت می‌رساند، در اختیار داشتن یک خط دفاعی آماده است و سپاهان و تراکتور، هر دو صاحب خطوط دفاعی بی‌نقصی هستند. علاوه بر این، گلرهای دو تیم نیز در اوج آمادگی به سر می‌برند. رشید با چند سیو فوق‌العاده بارها به کمک تیمش آمده و پیام نیازمند حالا فقط 67 دقیقه با شکستن رکورد گل نخوردن در دقایق متوالی لیگ برتر فاصله دارد. رکوردی که فعلا در دست سیدحسین حسینی است. شباهت بعدی دو تیم، به نیمکت برمی‌گردد. سپاهان و تراکتور روی نیمکت‌های‌شان صاحب دو سرمربی پرتجربه هستند. امیرقلعه‌نویی هنوز هم پرافتخارترین مربی لیگ برتر به شمار می‌رود. مردی که از لیگ دوازدهم به بعد دیگر قهرمان فوتبال ایران نشده و حالا قصد دارد با سپاهان به این انتظار طولانی پایان بدهد. در نقطه مقابل، مصطفی دنیزلی هرگز در فوتبال ایران جام نگرفته اما با هر سه تیم بزرگ استانبول، قهرمان فوتبال ترکیه شده است. برگ برنده بعدی دو باشگاه، ستاره‌های خارجی هستند. سپاهان و تراکتور در جذب نفرات خارجی، فوق‌العاده نشان داده‌اند و مهره‌های مفیدی را به عنوان سهمیه خارجی، به خدمت گرفته‌اند. مهره‌هایی که در بازی‌های حساس و سخت، به شدت تعیین‌کننده هستند.

این اولین بار نیست که سپاهان و تراکتورسازی، جدی‌ترین مدعیان قهرمانی در فوتبال ایران هستند. در لیگ برتر چهاردهم، آنها تا روز پایانی مشغول رقابت بر سر تصاحب جام قهرمانی بودند. در دیدارهای همزمان هفته‌ پایانی، تراکتور برابر نفت متوقف شد و سپاهان در زمین خودش، سایپا را شکست داد. آن‌چه در دیدار تراکتور و نفت در هفته پایانی لیگ اتفاق افتاد، هنوز هم یکی از عجیب‌ترین ماجراهای تاریخ لیگ برتر است. جایی که تراکتوری‌ها با تصور اشتباه مساوی شدن بازی سپاهان، در میانه زمین جشن قهرمانی گرفتند و بالاخره متوجه شدند که قهرمانی را از دست داده‌اند. شاید اتفاق‌هایی از این دست، این فصل نیز در فوتبال ایران تکرار شود.

 

نظر شما