«حمایت» گزارش میدهد
تبدیل وضعیت معلمان با هدف رفع کمبود معلم
کمبود معلم دغدغهای است که سالهاست مدارس و کلاسهای درس با آن مواجه هستند، این درحالی است که در طول سالهای گذشته همواره متولیان امر از درنظر گرفتن راهکارهایی برای رفع این معضل سخن گفتهاند، با این وجود اما بهنظر میرسد مشکل همچنان پابرجاست.
صاحبخبر - کلاسهای درس با 45 دانشآموز در سال تحصیلی جدید ۱۵ میلیون و ۱۴۰ هزار دانشآموز در ۱۱۰ هزار کلاس درس حاضر شدند، کلاسهای درسی که برخی آنها با کمبود معلم مواجه شدند و گاها موجب شد تا مدیران مدارس با افزایش تعداد دانشآموزان در کلاسهای درس این دغدغه را تا رفع اصولی این مشکل برطرف کنند، این در حالی است که طبق اظهارات محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با کمک راهکارهای مختلف این مشکل در سال تحصیلی جدید برطرف شده است. با این وجود اما روز گذشته حسین رمضانی، عضو کانون صنفی معلمان استان تهران عنوان کرد که بسیاری از مردم فرزندانشان هماکنون در کلاسهای بدون معلم هستند و به طور مشخص در بخش فشافویه از استان تهران در دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم کلاس درس خالی داریم و در شهرستانهای استان تهران بزرگترین فاجعه را به لحاظ تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس داریم بهگونهای که در کلاس اول ابتدایی 44 یا 45 دانشآموز حضور دارند و بیشتر کلاسهای درس دوره ابتدایی بالای 40 نفر جمعیت دارند. این اظهارات در شرایطی بیان شده است که سونامی بازنشستگی و کمبود معلم در آموزش و پرورش چند سالی است به دغدغهای برای این وزارتخانه تبدیل و برای رفع آن راهکارهای متعددی نیز در نظر گرفته شده است، مواردی مانند در نظر گرفتن ردیف استخدام رسمی از طریق سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه فرهنگیان یا حتی در قالب شکل آزمون آزاد که مورد توجه قرار گرفت، علاوه براین معاونان وزیر آموزش و پرورش برای خروج از بحران کمبود معلم نیز از ایده خرید خدمات آموزشی و یا افزایش سن بازنشستگی تا 35 سال خبر دادند. بهکارگیری حق التدریسیها و سربازمعلمها در کنار این راهحلها گروهی نیز عنوان کردند با کمک بهکارگیری حق التدریسیها و سربازمعلمها میتوان کمبود معلم را برطرف کرد، با این وجود اما کمبود معلم همچنان از جمله مشکلات اصلی وزارت آموزش و پرورش بهشمار میرود و اکنون اما وزیر اموزش و پرورش از تبدیل وضعیت معلمان براساس جنسیت و نیاز منطقه برای رفع کمبود معلم سخن گفته است. آن هم در شرایطی که از نظر جبار کوچکینژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، سال ۱۴۰۴، افزون بر ۳۰۰هزار معلم در کشور کمبود داریم. ضمن اینکه بهگفته وی نیروی انسانی مدارس از مشکلات در حوزه آموزش و پرورش است و باید در این زمینه پیش از آغاز سال تحصیلی در ایام تابستان در قالب پروژه مهر برنامه ریزی های لازم در واحدهای آموزشی صورت گیرد. ورود 18 هزار دانشجومعلم به مدارس در این میان اما نباید از یاد برد که هر سال تعداد دانشآموزان روند صعودی را تجربه میکند که خروج معلمان از گردونه تدریس نیز در کنار این امر موجب برهم خوردن نسبت دانشآموز به معلم میشود، البته در این زمینه طبق اظهارات مسئولان بزرگترین نهاد آموزش عمومی کشور براساس قانون تعدادی بازنشستگی به تاخیر افتاد و بازنشستگانی که تمایل داشتند به کار گرفته شدند و بخشی هم با معلمان حق التدریسی جبران شده است. با این وجود اما حاجیمیرزایی همچنان تاکید دارد که ما برای جبران کمبود معلم روشهای متنوعی داریم که بخشی از این کار از طریق اضافه تدریس تأمین میشود که روش مناسبتری است، به شکلی که با تسهیلات مناسبی این معلمان به کلاسها اعزام میشوند؛ بخش دیگر از طریق تبدیل وضعیت که تا جایی که قانون اجازه داده انجام میشود. با این وجود ولی علی الهیار ترکمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش چندی پیش تاکید کرد که برای سال تحصیلی جاری، 18 هزار ورودی دانشجومعلم و سه هزار و 500 سربازمعلم به مجموعه آموزشوپرورش اضافه شدهاند و براساس ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، روال بازنشستگی فرهنگیان هم مطابق سنوات قبل بوده که در صورت تمایل اشخاص و نیاز دستگاه با رعایت شرایط سنی، همکاران میتوانند تا ۳۵ سال ادامه خدمت دهند. به هرحال باید گفت؛ علاوه بر موارد عنوان شده، برای رفع کمبود معلم و مرتفع کردن مشکلات احتمالی در این راستا بهنظر میرسد، در قدم اول باید وضعیت نیروهای بلاتکلیف حقالتدریسی مشخص شود، دیگر اینکه بهرهگرفتن از نیروهای مازاد در بخش اداری برای حل کمبود نیرو نیز راهکار دیگری است که میتواند مورد توجه قرار گیرد، یا اینکه در استانهایی که این وزارتخانه در آنها با مازاد نیرو مواجه است انتقال نیرو لحاظ شود، البته شاید به کارگیری معلمان شیفت صبح در شیفت عصر هم طبق تمایل آنها راهحلی اضطراری برای جبران شدن این کمبود باشد، اما بههرحال نباید از یاد برد که کمبود نیروی معلم درمدارس مساله مهمی است که غفلت از آن میتواند خود به دغدغهای برای ارائه آموزش مناسب به سازندگان نسل فردای کشور تبدیل شود، زیرا که این معضل میتواند موجب کاهش کیفیت کمی و کیفی آموزشهای ارائه شده به دانشآموزان را فراهم آورد، که بهطور قطع تبعات دیگری برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت.∎
نظر شما