شناسهٔ خبر: 36069520 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

روزنامه‌های استرالیا در اعتراض به سانسور، صفحه اول خود را سانسور کردند!(اخبار ادبی و هنری)

روزنامه‌های بزرگ استرالیا دیروز (21 اکتبر) در اقدامی نمادین و در اعتراض به سانسور و محدودیت‌های رسانه‌ای در این کشور صفحه‌های اول خود را به صورت سانسور شده چاپ کردند.

صاحب‌خبر -



بی‌بی‌سی، رسانه سلطنتی بریتانیا گزارش داده که این روزنامه‌ها می‌گویند قوانین سختگیرانه امنیتی که دولت استرالیا اعمال می‎‌کند، مانع از اطلاع‌رسانی درست و دقیق آنها شده است.
اقدام بی‌سابقه این روزنامه‌ها در سانسور صفحات اول خود، در پی حمله نیروهای دولتی به خانه روزنامه‌نگاران و به مقر بنگاه سخن‌پراکنی استرالیا، ABC، صورت گرفت. گفته شده انتشار اخبار بر اساس اطلاعات محرمانه‌ای که درز شده بود، علت این حملات بوده است. چندین شبکه تلویزیونی، رادیویی و آنلاین نیز از این اقدام حمایت کرده‌اند.
به همین منظور، کمپینی به نام «حق شما برای دانستن» به‌وجود آمده که می‌گوید با این روش دولت استرالیا، سوءاستفاده از قدرت و فساد را نمی‌توان افشا کرد و در نهایت، این استرالیایی‌ها هستند که هزینه این موضوع را باید بپردازند. فعالان این کمپین همچنین می‌گویند قوانین امنیتی استرالیا طی دو دهه گذشته، روزنامه‌نگاری تحقیقی را در معرض تهدید قرار داده و «حق مردم برای دانستن» را ضایع می‌کند.
این برای نخستین بار نیست که در کشورهای غربی برخلاف تمامی ادعاهای دموکراسی و آزادی‌خواهی، دیکتاتوری و سانسور رسانه‌ای، خود را از میان خیل عظیم پروپاگاندا و غوغای رسانه‌های وابسته به نظام سلطه نشان می‌دهد.
اواخر سال 2017 میلادی نیز وقتی در ویژه‌نامه ژانویه 2018 نشریه کودکانه «یوپی» در فرانسه در جمله‌ای نوشته شد که «از نظر برخی دولت‌ها، اسرائیل یک کشور واقعی نیست»، تمامی شماره‌های آن حتی از روی دکه‌های مطبوعاتی جمع‌آوری شد!! و نشریه یاد شده محکوم شد در شماره بعدی‌اش، توضیح کاملی در مورد اسرائیل به چاپ برساند. گزارش کامل این سانسور رسمی در کیهان 7 دی‌ماه به چاپ رسید.
همچنین «دیتر هانیتش»، کاریکاتوریست باسابقه روزنامه «زود دویچه زایتونگ» چاپ آلمان نیز در ماه مه سال 2018 به‌دلیل ترسیم کاریکاتوری از نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از این روزنامه اخراج شد! و یا در همان سال 2017 انتشارات معتبر «گالیمار» در فرانسه از انتشار نوشته‌های «لویی فردیناند سلین»، نویسنده معروف فرانسوی به بهانه یهودی‌ستیزی خودداری کرد.
سانسورهای شدید اخیر در شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی و مجازی همچون گوگل و فیس‌بوک و توئیتر و اینستاگرام و تلگرام در مورد مطالبی که علیه آمریکا و آل‌سعود و رژیم صهیونیستی انتشار می‌یابد و حذف اکانت‌هایی که این‌گونه مطالب را منتشر می‌کنند، از تازه‌ترین موارد سانسور رسانه‌ای در غرب به شمار می‌آید.

نظر شما