شناسهٔ خبر: 36069334 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در 63 شهر» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه در آخرین روز از مهرماه 98 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و صرفاً پنج خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «برگزاری مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در 63 شهر» آمده است: استان‌ها و شهرهای میزبان مرحله مقدماتی چهاردهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی معرفی شدند که طی این جشنواره برای اولین‌بار در همه استان‌ها و ۶۳ شهر برگزار می‌شود. استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران‌، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان، مازندران، یزد، اصفهان، البرز، بوشهر، ایلام و چهارمحال و بختیاری به عنوان استان‌های میزبان این رقابت‌ها در مرحله مقدماتی انتخاب و معرفی شدند. در این مرحله از جشنواره برخی از این استان‌ها یک شهر و در برخی دیگر استان‌ها چند شهر میزبان رقابت‌ها هستند که در مجموع ۶۱ شهر مرحله مقدماتی جشنواره را برگزار می‌کنند. البته در سطح شهر تهران مرحله مقدماتی جشنواره در مناطق مختلف برگزار می‌شود. راه‌یافتگان به مرحله نهایی طی ایام دهه فجر در تهران با هم رقابت می‌کنند. این جشنواره طی سال‌های اخیر با همت حسینیه صاحب الزمانی تهران برگزار که با استقبال بالای علاقه‌مندان به قرآن کریم مواجه شده است. طی این جشنواره برترین قاریان مجلسی‌خوان کشور معرفی و تجلیل می‌شوند.
سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «آیت‌الله عیسی قاسم سخنران اجلاس مجاهدان در غربت/ حوثی‌ها چگونه انقلابی شدند؟»، «چایخانه حضرت، باحضور حجت‌الاسلام مروی در حرم رضوی افتتاح شد+فیلم»، «راه‌اندازی ۵۰ موکب خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) در ایام پایانی ماه صفر+عکس» و «تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۷ قرآن باصدای مصطفی اسماعیل+صوت و متن آیات» هستند.

ایرنا

دو خبر صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری شامل «ولایت حقه مهدویه را می‌توان در جریان عظیم اربعین مشاهده کرد» و «اعلام آمادگی دانشگاه «ایروان» برای ایجاد کرسی اسلام‌شناسی» هستند.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز چهار خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «سازمان دارالقرآن‌ در انتظار تحول یا توقف؟» آمده است: پس از چند ماه گمانه‌زنی، به نظر می‌رسد که به‌زودی حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ مدیرکل آموزش‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی، ریاست سازمان دارالقرآن‌الکریم را در دست می‌گیرد و جایگزین مهدی قره‌شیخلو می‌شود. حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اخیراً اعضای جدید هیأت امنای این سازمان را انتصاب کرد. در میان آنها چهره‌های شناخته شده‌ای حضور دارند که احتمال تغییرات در سازوکار اجرایی سازمان دارالقرآن‌الکریم را تقویت می‌کند. طبیعتاً هر سازمان یا نهادی باید بتواند حرکتی جهت‌دار و رو به جلو داشته باشد، وگرنه بقا و ماندگاری‌اش تهدید می‌شود. این قاعده درباره سازمان دارالقرآن هم صادق است، به‌ویژه اینکه این سازمان متبوع سازمان تبلیغات اسلامی دارای چنین ترکیب وزین و سنگینی شده است. حجت‌الاسلام قمی با انتصاب چهره‌های شناخته شده‌ای همچون آیت‌الله عابدینی مدرس حوزه علمیه قم و از شاگردان حضرت آیات حسن‌زاده آملی، بهجت، ممدوحی، جوادی آملی و همچنین حجج‌اسلام سعید دسمی و حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی سعی کرده مأموریت‌های سازمان را که همان برنامه‌ریزی، نظارت، هدایت و ساماندهی فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی است را به انجام برساند.
توقعات رئیس سازمان تبلیغات به‌شرطی محقق خواهد شد که انتخاب این افراد همانند انتخاب اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشریفاتی نباشد و باعث تقویت فعالیت‌های بنیادین سازمان دارالقرآن شود. در شورای توسعه، برخی از وزیران و مسئولان عالی رتبه عضو این شورا همچون وزیر بهداشت، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان ارتباطات اسلامی و غیره در ابتدای تشکیل جلسات شورا تاکنون، یک بار هم حضور نیافتند.

سه خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «ترور شیخ زکزاکی در هند با هوشیاری همسرش خنثی شد»، «دولت مدرن با وحی در تعارض اساسی است» و «زیبایی‌های نمایان زندگی اربعینی از سقایی تا جاروکشی+ فیلم» هستند.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز تا این ساعت صرفاً یک خبر با عنوان «راه اندازی اولین «چایخانه حضرت» در حرم مطهر «امام رضا(ع)»» منتشر کرده است.

ایبنا

سه خبر صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز جاری نیز شامل «عاشورا را مردمی کنیم/ تاکید بر پرهیز از سیاست زدگی»، «همایش مجتهد شهید فردا در قم برگزار می‌شود» و «رساله‌ای درباره حقوق اجتماعی و احکام اخلاقی» هستند.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز سه خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «چاپ تازه کتاب‌های عبدالحسین زرین‌کوب» آمده است: بر اساس خبر رسیده، چاپ‌های یازدهم «ارسطو و فن شعر»، بیست و سوم «بامداد اسلام» و بیست و هفتم «کارنامه اسلام» که توسط مرحوم عبدالحسین زرین‌کوب تالیف شده‌اند توسط انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر و پیشخان کتاب‌فروشی‌ها شده‌اند. چاپ یازدهم «ارسطو و فن شعر» در ۲۲۰ صفحه با قیمت ۲۹ هزار تومان، چاپ بیست و سوم «بامداد اسلام» در ۱۵۸ صفحه با قیمت ۱۹ هزار تومان و چاپ بیست و هفتم «کارنامه اسلام» در ۲۱۴ صفحه با قیمت ۳۳ هزار تومان منتشر شده‌ است. کتاب «بامداد اسلام» تاریخ صدر اسلام را از زندگی پیامبر اسلام(ص) تا پایان دوره اموریان مورد بررسی قرار داده است. این اثر برای آشنایی جوانان و دانشجویان با تاریخ زندگی پیامبر اسلام(ص)، خلفای نخستین و حکومت امویان نوشته شده است.

زرین‌کوب همچنین در کتاب «کارنامه اسلام» با همان نگاهی به فرهنگ و جامعه مسلمین نگاه کرده که خود مسلمانان به آن نظر دارند. از این جهت او نه مانند مستشرقین اروپایی و با نگاهی خالی از احساس بلکه از موضعی همدلانه به فرهنگ مسلمانان نگاه کرده است. «ارسطو و فن شعر» هم دیگر اثر زرین‌کوب است که در آن چکیده مشاهدات تجربی و علمی فنون و انواع ادبی ارسطوست که محققان را با هندسه‌ای کلی از هنجارهای ارسطو در زمینه نقد ادبی آشنا می‌کند؛ هنجارهایی که البته مایه بحث‌های زیادی را هم پدید آورده است. انتشارات امیرکبیر هر یک از این کتاب‌ها را در شمارگان هزار نسخه منتشر کرده است.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «زبان از شکر این حرکت عظیم اسلامی عاجز است» و «مسئولان جرأت راستگویی در مقابل مردم را داشته باشند» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا ساعت 16 امروز هیچ خبری منتشر نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و متون دینی باشگاه خبرنگاران جوان نیز تا این ساعت فقط یک خبر با عنوان «ارزش تفکر از منظر امام علی (ع) چیست؟» منتشر کرده است.

روزنامه کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «نگاهی به شاخصه‌های مدیریت اسلامی» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: مدیریت به معنای دانش و هنر بهره‌گیری از منابع انسانی و مالی در پیشبرد اهداف، از مهم‌ترین مباحث اجتماعی است. دانش مدیریتی هر چند با آموختن مهارت‌هایی افزایش می‌یابد، ولی جوهره و اساس مدیریت همانند شاعری امری ذوقی و استعداد خدادادی است؛ از این رو نمی‌توان آن را تنها در دانش‌های محض دسته‌بندی کرد که قابلیت آموزش و پرورش را دارد. مدیریت اسلامی به معنای مدیریت در چارچوب مبانی و اصول اسلامی است. آنچه اصل مدیریت اسلامی را از دیگر انواع مدیریت‌ها جدا می‌کند، اصلاح روش‌ها و اهداف و در برخی مواقع تخطئه اهداف و روش‌هاست. اسلام اجازه نمی‌دهد که هر چیزی به‌عنوان هدف قرار گیرد مگر آنکه در راستای اهداف و فلسفه آفرینش هستی و انسان باشد؛ چنانکه اجازه نمی‌دهد که هر روشی برای رسیدن به اهداف، حتی برای اهداف مقدس و انسانی به کار گرفته شود. از این رو هم در حوزه اهداف و هم در حوزه روش‌ها ممکن است تفاوت‌هایی میان مدیریت اسلامی و غیراسلامی پدید آید.

انتهای پیام

نظر شما