شناسهٔ خبر: 36069294 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش- نیویورک‌تایمز/

پایان جنگ‌های بی‌پایان آمریکا با استقرار ۲۰۰ هزار نیرو در سراسر جهان!

71129

دونالد ترامپ مکررا وعده داده تا به آنچه جنگ‌های بی‌پایان می‌خواند، پایان دهد اما نه تنها جنگی پایان نیافته بلکه سربازان بیشتری در خاورمیانه مستقر شده‌اند. اکنون کاملا مشخص است که ترامپ به دنبال پایان جنگ نیست و فقط سربازان را از یک درگیری به نبردی دیگر می‌کشاند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: ده‌ها هزار سرباز آمریکایی همچنان در مناطق جنگی سراسر جهان چون سومالی، افغانستان، عراق و حتی در سویه مستقر هستند. و آمریکا حتی سربازان بیشتری را در ماموریت‌های فرا سرزمینی که اصلا ربطی به جنگ های پس از حملات  ۱۱ سپتامبر ندارند چون آلمان، کره جنوبی و ژاپن مستقر کرده است.

اگرچه استقرار نیروها به صورت روزانه و بر اساس نیازهای فرماندهان، ماموریت‌های متغیر و توانایی ارتش برای تغییر بزرگ تعداد پرسنل به واسطه هواپیماهای ترابری و ناوها تغییر می‌کند، اما می‌توان تخمین زد که ۲۰۰ هزار نیرو در حال حاضر در خارج از آمریکا مستقر هستند.

افغانستان: ۱۲ تا ۱۳ هزار سرباز

در بحبوحه جنگ یعنی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، بیش از ۱۰۰ هزار سرباز در افغانستان مستقر بودند. زمانیکه ترامپ رئیس جمهور شد، این تعداد در حدود ۱۰ هزار تن بود. اما در استراتژی جدید که در اوت ۲۰۱۷ اعلام شد، هزاران سرباز دیگر اضافه شدند.

ژنرال "استین میلر"، فرمانده کنونی نیروهای آمریکایی در افغانستان در یک سال گذشته میلادی تعداد نیروهای آمریکایی را به آهستگی تا ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار تن کاهش داد.

مقام‌های دو کشور که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند:‌ تعداد نیروهای آمریکایی در نهایت می‌تواند به ۸۶۰۰ تن برسد.

سوریه: حدود ۲۰۰ سرباز

حضور نظامی در سوریه که در آغاز با ۵۰ سرباز عملیات ویژه در اواخر ۲۰۱۵ شروع شد، در سال ۲۰۱۷ به ۲۰۰۰ سرباز رسید.

در دسامبر ۲۰۱۸ و پیش از فروپاشی خلافت داعش، ترامپ نخستین دستور خود را برای خروج تمام نیروهای آمریکایی از سوریه مطرح کرد. پنتاگون نیز در عوض، تلاش کرد تا برنامه‌ای را برای خروج ۱۰۰۰ سرباز ارائه کند در حالیکه مابقی نیروها را در سراسر شمال شرق سوریه نگهداشت.

در هفته‌های اخیر، ترامپ دستور داد تا مابقی این نیروها از شمال شرق سوریه خارج شوند و حالا در غرب عراق مستقر هستند.

عراق: حدود ۶۰۰۰ نیرو

این نبرد که با عنوان "عملیات آزادی عراق" و از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ آغاز شد و ظاهرا پایان یافت، تا ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی را در خود داشت. تنها تعداد کمی از نیروهای مستقر آمریکایی در ۲۰۱۱ این کشور را ترک کردند.

با نزدیک شدن داعش به اربیل، باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا کمپین خود را برای مقابله با این گروه آغاز کرد. گروهی کوچک از نیروهای آمریکایی برای کمک به شکار اهداف تروریستی و مشاوره به ارتش عراق که وارد منطقه شده بودند در سال ۲۰۱۶ به ۵۰۰۰ تن رسیدند.

این تعداد در حالی به ۶۰۰۰ تن رسید که نیروهای آمریکایی از شمال سوریه به غرب عراق وارد شدند.

عربستان و سایرکشورهای حوزه خلیج فارس: ۴۵ تا ۶۵ هزار نیرو

پنتاگون به بهانهه حملات از سوی ایران و اقدامات تحریک آمیز از مه، حدود ۱۴ هزار نیرو به منطقه خلیج فارس اعزام کرد که شامل ۳۵۰۰ نیرو به عربستان در هفته های اخیر می‌شود. این نیروها شامل هواپیماهای هشدار زودهنگام، هواپیماهای گشت دریایی، موشک‌های پاتریوت و توپخانه‌های دفاع موشکی، بمب افکن های B-۵۲، ناو گروه رزمی، پهپادهای مسلح رپر و سایر پرسنل فنی و پشتیبانی است.

اما بین ۴۵ هزار تا ۶۵ هزار نیروی آمریکایی همچنان در منطقه هستند که بین اردن و عمان مستقر هستند و برای عملیات مختلف تعیین شده‌اند.

آفریقا: ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نیرو

بین شش تا هفت هزار نیروی آمریکایی در سراسر آفریقا مستقر هستند که بیشترین تعداد آنها در منطقه ساحل و شاخ آفریقاست. در سومالی حدود ۵۰۰ نیروهای عملیات ویژه هستند که با الشباب می‌جنگند.

در منطقه ساحل و در کشورهایی چون نیجر، جمهوری چاد و مالی چند صد تن از نیروهای آمریکایی مستقر هستند. نیروی هوایی آمریکا اخیرا یک پایگاه بزرگ پهپادی موسوم به پایگاه هوایی ۲۰۱ در نزدیکی شهر اغادیز، نیجر ساخته است.

ژاپن و کره جنوبی: حدود ۷۸ هزار نیرو

بیش از ۲۸ هزار نیروی آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند و با خانواده‌هایشان در این کشور زندگی می‌کنند. همچنین در ژاپن نیز پنتاگون حدود ۵۰ هزار نیرو در پایگاه های خود در این کشور دارد. حدود ۲۵ هزار تن از آنها در اوکیناوا مستقر هستند.

کشورهای ناتو: بیش از ۳۵ هزار نیرو

در سال گذشته میلادی، آمریکا و متحدانش در ناتو استقرار حدود ۴۵۰۰ سرباز را در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان تکمیل کرده و بیش از هزار نیروی مسلح دیگر را بیشتر در شرق اروپا و به عنوان عامل بازدارنده در مقابل تهاجم روسیه مستقر کرده‌اند.

پنتاگون حدود ۵۰ سلاح تاکتیکی اتمی در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه دارد.

و در مناطق دیگر: بیش از ۲۰۰۰ نیرو

پنتاگون در سراسر جهان نیرو مستقر دارد. حدود ۲۵۰ سرباز که اکثرا از نیروهای ویژه هستند در فیلیپین به بهانه کمک به مقابله با تروریست‌ها مستقر هستند. در شش سال گذشته، حدود ۲۰۰۰ تفنگدار ویژه آمریکایی به صورت منظم در شمال استرالیا حضور داشته‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما