شناسهٔ خبر: 36063572 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سازمان جنگل‌ها:

۲ میلیون هکتار جنگل دست‌کاشت برای مقابله با بیابانزایی ایجاد شد

سمنان- ایرنا- معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال برای مقابله با بیابانزایی ۲ میلیون هکتار جنگل‌ دست‌کاشت در کشور ایجاد شد.

صاحب‌خبر -

غلامرضا اباذری روز سه شنبه در بازدید از اجرای طرح پژوهشی مالچ ریگی در گرمسار استان سمنان ابراز داشت: کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی درگیر پدیده بیابانزایی است و از کشورهای پیشرو در جهان در زمینه بیابانزدایی محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با شناسایی کانون بحرانی فرسایش بادی به دنبال مقابله با پدیده بیابانزایی است و کاشت جنگل‌های دست کاشت، مدیریت هرزآب، بوته‌کاری، نهال‌کاری، مراقبت و آبیاری به دنبال بیابانزدایی است.

معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد:  طرح‌های مقابله با بیابانزایی باید متناسب با بافت مناطق بیابانی اجرا شود و طرح مالچ ریگی یک طرح موفق و متناسب با مناطق مسطح، در مسیر فرسایش و دارای خاک پفکی و شور است.

اباذری تصریح کرد: مناطق بحرانی فرسایش بادی به سه منطقه برداشت، حمل و رسوب، تقسیم‌بندی می‌شود و در مناطق بیابانی که شن و ماسه رسوب می‌کند نمی‌توان از طرح مالچ ریگی استفاده کرد، چرا که شن و ماسه برای مالچ ریگی رسوب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مالچ‌ریگی به عنوان یک راه مقابله با بیابانزایی در دنیا انجام می‌شود ، اما در کشور برای شیوه پاشیدن ریگ مشکل وجود داشت که اکنون کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با انجام کار پژوهشی به شیوه مناسب پاشیدن ریگ دست یافتند.

معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: طرح مالچ ریگی قابلیت اجرا در مناطقی بیابانی مشابه شرایط سمنان را دارد و به همین دلیل کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان ۱۱ استان در گرمسار به منظور آشنایی مدیران با تجربه این طرح پژوهشی ارزشمند برگزار شده است.

طرح پژوهشی  مالچ ریگی به صورت آزمایشی برای اولین بار در کشور در غرب  استان سمنان، عوارضی اتوبان گرمسار - قم به وسعت ۵۰ هکتار و به پیشنهاد  پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی اجرا شد.

براساس آخرین تحقیق‌های انجام شده، ۶۰۰ هکتار از پهنه استان سمنان درگیر کانون بحران فرسایش بادی و یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار تحت تأثیر فرسایش بادی است. در استان سمنان ۳۳ کانون بحرانی وجود دارد و بیشترین کانون‌های فرسایش بادی مربوط به جنوب و شرق استان سمنان است.

شهرستان گرمسار با داشتن ۲۸۴ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی کویری یکی از مناطقی است که هر سال با وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه دچار مشکلات فراوانی می‌شود و مالچ پاشی نقش مؤثر در کاهش مشکلات دارد.
اباذری معاون دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بررسی روند اجرایی طرح پژوهشی مالچ ریگی و بازدید از دیگر طرح‌های بیابانزدایی به استان سمنان سفر کرده است.

نظر شما