شناسهٔ خبر: 36063500 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

معاون اول رئیس جمهوری:

بنزین قابل تحریم نیست

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به افزایش تولید بنزین در کشور گفت: امروز بنزین نه‌تنها قابل تحریم نیست، بلکه به یکی از اقلام مهم صادراتی کشور تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مهرماه) در نشست هم‌اندیشی با علما و روحانیون که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به شرایط خطیر و پیچیده کشور گفت: مکرر گفته‌ام شرایط خطیر کشور به‌معنای بن‌بست نیست، زیرا ایران کشوری قوی، ‌پرظرفیت و ثروتمند است که از ذخایر سرشار نفت و گاز و منابع معدنی متعدد و موقعیت جغرافیایی استثنایی برخوردار است و می‌تواند با اتکا به این ظرفیت‌ها مسائل خود را حل و فصل کند.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه حل مسائل اقتصادی و سیاسی کشور به انسجام، وحدت و یکپارچگی نیاز دارد، افزود: نمی‌توان انتظار داشت در شرایطی که هجمه‌های گسترده علیه دولت وجود دارد، دولت بتواند مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کند. نمی‌توان انتظار داشت بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد کشور باشد، اما عده‌ای چوب لای چرخ فعالیت این بخش بگذارند.

وی با اشاره به یکی از تصمیم‌های دولت در ماه‌های اخیر در خصوص تغییر در نحوه توزیع بنزین، تصریح کرد: این تصمیم به‌صورت سری و محرمانه در یکی از جلسات بررسی شد که متاسفانه نه یک رسانه بیگانه، بلکه یکی از رسانه‌های کشور که اتفاقا متعلق به یک نهاد حکومتی است، این موضوع را منتشر کرد و گفت ظرف دو سه روز آینده دولت قصد دارد درباره بنزین تصمیم‌گیری کند.

جهانگیری عنوان کرد: اگر توانمندی وزارت نفت، ‌قدرت مدیریت دولت و حلم، صبر و بزرگواری مردم نبود، همین موضوع می‌توانست به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های کشور تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: پس از انتشار این خبر صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های کشور تشکیل شد و مصرف روزانه بنزین که روزی ۹۰ میلیون لیتر بود، ‌به روزی ۱۶۰ میلیون لیتر رسید که فراهم کردن و توزیع این میزان بنزین کاری بسیار دشواری بود و هرکس که سبب چنین اتفاقی شده بود قصد داشته کشور را به هم بریزد و سپس بگوید دولت قادر به اداره امور نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید اعتماد مردم بازسازی شود، گفت: نباید اعتماد مردم به کارآمدی نظام و دولت از بین برود، زیرا بزرگ‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران، اعتماد مردم است.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه موضوع توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق موضوعی بی‌سابقه است و قطعا در تاریخ به ثبت خواهد رسید، افزود: کشور قدرتمندی همانند آمریکا یک نفتکش را به بهانه انتقال نفت به سوریه توقیف می‌کند که اساسا انتقال چنین محموله‌ای به کشور دیگر ارتباطی با آنها ندارد و از نظر قوانین بین‌المللی صلاحیت دخالت در این زمینه را نیز ندارند.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: پس از رفع توقیف این کشتی، دولت آمریکا به ناخدای این نفتکش ایمیل می‌زند که در مقابل پرداخت مبلغی پول، نفتکش را به بندری در یکی از کشورهای مورد نظر آمریکا منتقل کند که ناخدای کشتی با وجود آنکه ملیت هندی داشت این وعده را نپذیرفت و پس از آن تیم جدیدی از کشور ما اعزام شد تا هدایت کشتی را به‌عهده بگیرد.

وی عنوان کرد: آمریکا همسو با فشار بر بخش‌های مختلف اقتصادی ایران، ابتدا به شناسایی مهم‌ترین و موثرترین بخش‌های اقتصاد کشور پرداخت و در گام نخست فروش نفت به‌عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی کشور و پس از آن بانک‌ها، بنادر و کشتی‌های کشور را مورد تحریم قرار داد تا اگر موفق به فروش نفت شدیم نتوانیم پول آن را دریافت و از طریق کشتی‌های خارجی کالا به کشور وارد کنیم.

جهانگیری با اشاره به اعمال فشار و تحریم آمریکا بر صنایع مهم کشور نظیر خودرو و اخلال در صادرات محصولات ارزآور نظیر پتروشیمی، فولاد و مس گفت: همه این فشارها و تحریم‌ها سبب شد که اقتصاد کشور قدری با مشکل و تلاطم مواجه شود، اما خوشبختانه امروز آرامش به کشور بازگشته است.

معاون اول رئیس جمهوری به تشریح و تبیین برخی دستاوردهای دولت در زمینه‌های مختلف پرداخت و افزود: برداشت گاز ایران در سال ۸۴ از میدان مشترک گازی با قطر برابر بود، اما سال ۹۲ که دولت تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، برداشت روزانه قطر ۵۵۰ میلیون مترمکعب و برداشت ایران ۲۵۰ میلیون مترمکعب بود که این عقب‌ماندگی حتما ناشی از خیانت بوده، زیرا چند ده میلیارد دلار پول ملت ایران از دست رفته است.

وی ادامه داد: کسانی که می‌گویند مدیران دولت ناکارآمد هستند باید بدانند که امروز با وجود آنکه ۴.۵ سال از ۶ سال دولت تدبیر و امید تحت تحریم بوده‌ایم و حتی یک دلار منابع مالی خارجی برای سرمایه‌گذاری به کشور وارد نشده، میزان برداشت ایران به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و از قطر پیشی گرفته‌ایم.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ایجاد خطوط انتقال گاز به کشورهای عراق و ترکیه و برنامه وسیع گازرسانی به روستاهای کشور، عنوان کرد: از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ به حدود ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود که در دولت تدبیر و امید به ۳۰ هزار روستا در کشور گازرسانی شده است و تنها استانی که از نعمت گاز برخوردار نبود استان سیستان و بلوچستان بود که علت آن را عدم توجیه اقتصادی به دلیل مسافت طولانی اعلام می‌کردند، اما دولت تدبیر و امید این تبعیض را برطرف کرد و امروز خطوط انتقال گاز به این استان احداث شده و مردم این مناطق از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به موضوع‌های مطرح شده در سخنان تعدادی از حاضران گفت: فروش نفت کشور با وجود تلاش آمریکایی‌ها برای به صفر رساندن آن متوقف نشده است، اما بخشی از درآمدهای ناشی از صادرات نفت که در بودجه پیش‌بینی شده بود محقق نخواهد شد که با برنامه‌ریزی به دنبال راه‌های جایگزین هستیم.

نظر شما