شناسهٔ خبر: 36061758 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

نصرتی: سردار پست شماره 10 را دوست دارد

7 اشتباه منتقدان مارک ویلموتس

بعد از شکست ایران در منامه در سومین بازی مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی انتقادهای زیاد و متنوعی نسبت به عملکرد و بازی تیم ملی از سوی کارشناسان مطرح شد.

صاحب‌خبر -

محمدنصرتی بازیکن سابق تیم ملی ایران و سرمربی حال حاضر تیم گل ریحان البرز اما برخی از این انتقادها را قبول ندارد. نصرتی که 83 بازی برای تیم ملی انجام داده دو بار تجربه بازی در تیم ملی برابر بحرین در منامه را دارد. هر چند بحرین برای او بیشتر یادآور گلی است که در بازی برگشت مقدماتی جام جهان 2006 زد و ایران را مستقیم به آلمان فرستاد. او در این فصل کارش را به عنوان سرمربی با تیم گل ریحان در لیگ یک آغاز کرد و تیمش با نتایج خوبی که گرفته با اختلاف امتیازی کم با صدر جدول در رده پنجم قرار دارد. او نسبت به برخی نظرات کارشناسی که بعد از باخت برابر بحرین اظهار شد واکنش انتقادآمیزی دارد. حرف های مدافع سابق تیم ملی ایران را می خوانید:


تغییر پست سردار آزمون


- 4-2-3-1 همان روشی است که کارلوس کی روش در تیم ملی استفاده می کرد. تا زمانی که سعید عزت اللهی سرحال بود او یکی از ارکان تیم کی روش به حساب می آمد و در کنارش امید ابراهیمی، احسان حاج صفی و یا بازیکنان دیگر را به میدان می فرستاد. در زمان سرمربی پرتغالی مقابل این دو هافبک دفاعی اشکان دژاگه، مسعود شجاعی و کریم انصاری فرد به تناوب بازی می کردند. در این روش جهانبخش و طارمی وینگرهای راست و چپ بودند و سردار آزمون در پست شماره 9 بازی می کرد. اما از زمانی که ویلموتس آمد با وجود اینکه آرایش پایه تیم ما تغییر نکرده و هنوز 1-3-2-4 بازی می کنیم ولی پست بعضی نفرات تغییر کرده است.


انصاری فرد در پست شماره 9


کریم انصاری فرد در زمان کی روش در پست شماره 10 بازی می کرد نمونه اش در جام جهانی 2018 روسیه که او پشت مهاجم اصلی بازی می کرد. ویلموتس اما با توجه به هوشی که داشت و با توجه به اینکه سردار خودش علاقمند است در پست شماره 10 بازی کند و توانایی هایش در این پست بیشتر به کار می آید او را یک خط عقب آورد. من با کریم انصاری فرد همبازی بوده ام و تا حدودی  از او شناخت دارم و می دانم که او در پست شماره 9 بهتر می تواند بازی کند. او بازیکنی است که می تواند بین خطوط و دفاع حریف جاگیری کند و ضربات آخر را هم خوب می زند. با توجه به استارت اولیه که کریم در آن کمی بهتر از سردار است، در این پست می تواند موفق تر باشد. سردار در این پست آزادی عمل بیشتری دارد، از هافبک ها و مدافعان توپ می گیرد و به کناره ها می دهد؛ در مقاطعی هم کریم دیوار می شود و با او یک و دو می کند.


استفاده از محبی اشتباه نبود


نقدی بعد از بازی تیم ملی درباره عملکرد تیم دیده بودم که فکر می کنم تحلیل درستی نبود (اشاره به نقد جلال چراغپور کارشناس فوتبال ایران با عنوان  7 اشتباه ویرانگر ویلموتس در ورزش3.) من فکر می کنم که استفاده از محبی در این بازی از سوی ویلموتس اشتباه نبود. محبی بازیکنی است که می تواند پیشرفت کند و در جریان بازی هم دیدیم که او و طارمی بارها جایشان را با همدیگر عوض می کردند. این اتفاقی است که زمان کی روش هم رخ می داد اما در بازی برابر بحرین این حرکت را بیشتر دیدیم.


حاج صفی هافبک دفاعی را دوست دارد


در خط هافبک تیم ملی و در سال های آخر کی روش از احسان حاج صفی در پست هافبک دفاعی استفاده کرد و من هم با توجه به اینکه با احسان همبازی بوده و از او شناخت دارم می دانم که او دوست دارد در پست هافبک میانی بازی کند تا اینکه مثل ابتدای حضورش در تیم ملی در وینگر چپ یا دفاع چپ بازی کند. احسان در هافبک میانی روی دست هافبک دفاعی بازی بهتری انجام می دهد و می تواند از کناره ها به خط حمله اضافه شود. تنها موقعیت تیم ملی در نیمه اول نیز روی همین حرکت حاج صفی به دست آمد. نکته اما اینجا است که خواندم کارشناس محترم خرده گرفته بود که چرا حاج صفی در این پست بازی می کند.

 


اعتماد به نفس نوراللهی


درباره ورود نوراللهی به جای امید ابراهیمی هم باید بگویم شاید امید در شرایط مسابقه نبود. او در بازی با کامبوج هم کم بازی کرد و شاید تغییر تیمی که در این فصل داشته او را کمی از آن شرایط مطلوب دور کرده باشد. از طرفی نوراللهی در بازی قبلی گل زده بود و روحیه و اعتماد به نفس خوبی داشت. ضمن اینکه او توانایی های تهاجمی بیشتری از ابراهیمی دارد.


پنالتی را از حسینی گرفتند

 

خط دفاعی ما به غیر از صحنه پنالتی یک اشتباه دیگر هم داشت که در آن صحنه مهاجم بحرین با بیرانوند تک به تک شد. ولی چیزی که هست هم کنعانی زادگان و هم سیدمجید حسینی از نظر تجربی پایین هستند. این پست حساسی است و الان در دنیا بازیکنان گران‌قیمتی در دفاع وسط بازی می کنند. آن طور که من شنیدم پورعلی گنجی قبل از بازی دچار مشکلاتی شده و نتوانست بازی کند و در نهایت سیدمجید در ترکیب قرار گرفت. البته مجید حسینی روند پیشرفتش صعودی بوده و در تیم باشگاهی اش هم فیکس بازی می کند. او البته باید با تجربه تر عمل کند و به نظر من نباید در صحنه پنالتی او پا می انداخت. در واقع بازیکن حریف با زرنگی از او پنالتی را گرفت. من فکر می کنم که پورعلی گنجی که در چند سال اخیر مدافع ثابت تیم ملی بوده، می تواند نفر اصلی این خط باشد و شاید در کنار کنعانی زادگان بهترین زوج باشند. به نظر من مجید حسینی باید کمی قدرت بازی‌خوانی اش را بالاتر ببرد.


بحرین چرک بازی می کند


احساس من این است که بعد از دو برد برابر کامبوج و هنگ کنگ کمی بچه ها انگیزه لازم را برای این بازی نداشتند. بازیکنان تیم ملی باید بدانند که تیم های حاشیه خلیج فارس بازی با ایران برایشان مثل بازی در برابر قهرمان جهان است و همین باعث شده که کار ما مقابل این تیم ها همیشه سخت باشد. از طرفی بحرینی ها به اصطلاح فوتبالی ها چرک فوتبال بازی می کنند تا به نتیجه دلخواه‌شان برسند. وقت می کشند، الفاظ رکیکی به کار می کردند و دست به هر کاری می زنند. ما تیم اول آسیا هستیم و اگر بخواهیم چنین حریفانی را دست کم بگیریم به مشکل می خوریم. بحرین یک نمونه از عراق بود و این شکست می تواند تجربه خوبی برای بازیکنان تیم ملی باشد.

 

نظر شما