شناسهٔ خبر: 36061567 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افغانستان قربانی تغییرات اقلیمی

کابل - ایرنا - افغانستان از جمله کشورهای عقب مانده و درگیر جنگ های نیابتی و تروریستی بوده که طی 40 سال گذشته از صنعت و توسعه بازمانده و نقشی در تغییرات اقلیمی ندارد اما یکی از قرنیان مهم آن شناخته می شود.

صاحب‌خبر -

افغانستان هر سال به دفعات شاهد وقوع حوادث طبیعی است که مسئولان این کشور عامل اصلی آن را تغیراتی اقلیمی عنوان می کنند و این کشور به علت نبود زیرساخت های نظام مند در حوزه امداد و نجات یا عدم ظرفیت های کافی نهادهای مسئول کمک رسانی در اغلب موارد ، اقدام خاصی در زمان وقوع این گونه رخدادها صورت نمی گیرد.

در حوادث بزرگ مانند، ذوب شدن یخچال طبیعی پنجشیر و جاری شدن سیلاب در تیرماه سال 1397 بیش از 200 منزل مسکونی ویران، 90 خودرو، 60 مغازه و چندین پروژه در حال ساخت نیمه های شب با رسیدن سیلاب نابود شد.

در چنین شرایطی دولت افغانستان توانایی لازم برای رسیدگی به این گونه حوادث را نداشته و یا با امکانات اندک به یاری حوادث زدگان می شتابند .

گاهی کمک رسانی با تأخیر زیاد صورت می گیرد، زیرا رسیدن به محل حوادث خود نیازمند وجود زیرساخت های مانند جاده و امنیت است که به علت نبود آنها در عمل این نوع امدادها نیز چندان موثر نیست.

سازمان ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان بتازگی اعلام کرده است که هیچ نقشی در تغییراتی اقلیمی ندارد، اما از این تغییرات آسیب جدی دیده‌ است.

«شاه ‌زمان میوندی» رئیس اداره‌ ملی حفاظت از محیط زیست این کشور می ‌گوید که افغانستان، در صدر کشورهای آسیب ‌پذیر تغییرات اقلیمی در جهان قرار دارد.

وی می افزاید رانش زمین، سیل، زلزله، خشک سالی و سایر حوادث طبیعی سالانه هزاران افغان را متاثر می سازد.

میوندی گفته است که کشورهای توسعه ‌یافته در سال ۲۰۱۵ تعهد کرده بودند که برای کاهش گازهای گلخانه ‌ای، سالانه 100 میلیارد دلار به کشورهای جهان سوم کمک نمایند اما به دلیل نبود آمارهای دقیق و ظرفیت پایین در دولت افغانستان کمتر از همه، از این کمک‌ها استفاده می ‌شود.

«نجیب آقا فهیم»، وزیر دولت در امور رسیدگی به رویدادهای طبیعی نیز در نشستی در کابل گفته است که به دلیل پیامدهای تغییرات اقلیمی، تنها امسال در استان های این کشور 400 هزار نفر مجبور به ترک منازل خود شده اند.

فهیم تأکید کرد که برای مقابله با حوادث طبیعی نیاز به آگاهی عمومی و بسیج ملی وجود دارد که این اداره توانایی لازم را در اختیار ندارد.

اینگونه حوادث در سال های گذشته نیز نشان داد که در افغانستان ظرفیت و توانایی لازم برای رسیدگی به قربانیان حوادث وجود ندارد.

در زمستان سال 1393 سقوط بهمن در استان «پنجشیر» افغانستان بوقوع پیوست که در آن 187 نفر جان باختند و در سایر مناطق نیز تلفاتی بر اثر اتفاق مشابه رخ داد که جمله تلفات آن به 220 تن رسید.

به علت سقوط این بهمن 100 منزل مسکونی زیر برف مدفون شد و 100 تن دیگر نیز مصدوم شدند.

همچنین حادثه طبیعی دیگر که در هشتم اردیبهشت ماه سال 1394 در شهرستان «خواهان» استان بدخشان رخ داد که در آن صدها تن کشته و مصدوم شدند و بیش از 100 منزل مسکونی ویران و بر اثر رانش زمین در زیر خاک مدفون شدند.

علاوه بر این مشکلات افغانستان در حوزه محیط زیست نیز با معضلاتی جدی روبرو است که برخی با عوامل کاستی درامداد رسانی مشترک است مانند امنیت و نبود سازمان های مسئول و برخی به تغییرات اقلیم و روش های مصرف انرژی و منابع آب باز می گردد.

در حوزه آب هم مشکل وجود دارد با تغییر اقلیم بارش کم شده است و برداشت از آب های زیرزمینی افزایش یافته و نوع کشت های سنتی با مصرف آب فراوان و استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم بر آلودگی های آب افزوده است.

در هیچ یک از شهر از جمله کابل شبکه دفع فاضلاب وجود ندارد و عمده مصرف آب منازل از چاه داخل خانه ها و همجوار با چاه فاضلاب تامین می شود و چون حجم آب پایین رفته بر غلظت آلودگی میکروبی آب چاهها افزوده شده است.

در حوزه حفاظت از حیات وحش مشکل وخیم است ، هنوز شکار و فروش پوست حیوانات نادر رواج دارد و ساختاری برای مقابله نیست و محرومیت و فقر بر سرعت این نابودی افزوده است.

جنگل ها نیز با توجه به این که یگانه سوخت ارزان و دردسترس میلیون ها روستایی بدون امکانات و آورگان درگیری های خونین محسوب می شود وضعیت خوبی ندارند و به گفته کارشناسان غربی رو به نابودی است.

نظر شما