شناسهٔ خبر: 36060495 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

مجید قناد: جایگاه کودکان را جدی بگیریم / تقدیر از رضا بابک در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان / حضور 8 نمایش خارجی از 6 کشور در همدان

مجید قناد در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان متذکر شد باید جایگاه کودکان را جدی بگیریم.

صاحب‌خبر -

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نخستین نشست رسانه‌ای بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان صبح امروز سی مهر ماه با حضور احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مجید قناد دبیر این دوره از جشنواره و مهدی قلعه دبیر اجرایی جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید قناد گفت: این جشنواره به بیست و شش سالگی رسیده و پشت همه این دوران تلاش‌های بسیاری بوده که باید از بانیان و برگزارکنندگان همه این دوره‌ها تشکر کرد. به همه هنرمندان استان‌ها که در این دوره از جشنواره با تعداد آثار بیشتری حضور یافتند، تشکر می‌کنم. به عنوان کسی که نخستین بار است دبیر این جشنواره است می‌گویم در این موقعیت اگر کاری انجام می‌شود به آسانی نیست و با همیاری برگزارکنندگان تهران و همدان امیدوارم جشنواره به خوبی برگزار شود. همه بخش‌های جشنواره در جای خود به خوبی پیش رفته است. حامیان جشنواره در تهران و همدان کمک کردند تا این جشنواره را بهترین شکل ممکن برگزار کنیم.

احمدرضا احسانی نیز در ادامه عنوان کرد: امیدوارم با همکاری و تعامل میان تهران و همدان بیست و ششمین جشنواره را پربارتر از گذشته برگزار کنیم و مسیر این رویداد بین‌المللی را که در سطح دنیا شناخته شده است را با هم‌افزایی و تعامل بیشتر هموارتر کنیم و سال به سال آن را غنی‌تر برگزار کنیم.

مهدی قلعه با بیان اینکه امسال شاهد رشد بیست درصدی ارسال آثار نسبت به سال گذشته به این جشنواره بودیم، اضافه کرد: پس از اینکه در خرداد ماه فراخوان این دوره از جشنواره منتشر شد، سی و یک استان آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و بیش از صد اثر در بخش بین‌الملل ارسال شد. در پی اعلام شعار این دوره از جشنواره با عنوان "کودک، طبیعت، تئاتر"، سازمان محیط زیست هم در این جشنواره با ما همراهی کرد و چهار جایزه خارج از جوایز خود جشنواره را تقبل کرده است. همچنین چهار جایزه دیگر را هم مرکز ملی اسیتیج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش کودک و نوجوان،‌ خیابانی و خردسال اعطا خواهد کرد. حوزه هنری همدان هم یک جایزه ویژه به یک برگزیده خواهد داد.

او با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال حضور داوران از شهرهای مختلف است، عنوان کرد: برای اینکه شائبه‌ای پیش نیاید در داوری نهایی هم این کار را انجام خواهیم داد و داوران تنها از تهران انتخاب نخواهند شد. در این دوره از جشنواره سه گروه برتر از شهرهای قم، یزد و هرمزگان در بخش دانش آموزی حضور دارند. سه نقال برتر دانش آموزی نیز امسال در جشنواره حضور خواهند داشت. کارگاه‌های آموزشی نیز از تاریخ یازدهم تا چهاردهم آبان ماه با حضور کارگردان‌های حاضر در جشنواره و هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره در ادامه یادآور شد: امسال در بخش نمایش سیار، نیز دو تریلی در اختیار گذاشته شده تا صبح و بعدازظهر در همدان اجرای نمایش داشته باشند. همچنین با همکاری صدا و سیمای همدان و مدیریت شبکه چهار، هر شب در ایام جشنواره برنامه زنده خواهیم داشت.

قلعه ضمن اشاره به اینکه کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آرژانتین،‌ یونان،‌ تاجیکستان و فرانسه در این دوره از جشنواره حضور دارند، اظهار کرد: ایتالیا امسال سه نمایش را در این جشنواره اجرا خواهد کرد و مابقی کشورها هر کدام با یک اثر در این رویداد حضور خواهند داشت. همچنین ورک‌شاپ‌هایی نیز با حضور کشورهای استرالیا، ایتالیا و الجزایر خواهیم داشت. امسال در جشنواره از رضا بابک پیشکسوت عرصه تئاتر کودک و نوجوان تقدیر خواهد شد و کتابی از صحبت‌های او نیز منتشر می‌شود.

او در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: پوستر جشنواره نیز هشتم آبان‌ماه در همدان رونمایی شده و در شهرهای دیگری چون تهران و در دو شهر سیل‌زده نیز بازنمایی خواهد شد. این پوستر توسط شهرام عظیمی طراحی شده است. نمایش‌های جشنواره نیز در سالن‌های بوعلی، شهید آوینی،‌ اداره فرهنگ و ارشاد همدان، سالن سینمایی کودک و نوجوان و سالنی از سوی محیط زیست اجرا خواهد شد و نمایش‌های خیابانی در محوطه مجموعه شهید آوینی، پارک کودک و پارک بوعلی اجرا می‌شوند. در بخش عکس نیز نمایشگاهی از آثار سی سال فعالیت خانم اختر تاجیک برگزار می‌شود.

مجید قناد در پایان این نشست یادآور شد: از مدیران و مسئولان خواستارم کودکان را کودک نبینند زیرا همین کودکان در آینده در جشنواره‌های فجر، سینما و تلویزیون حضور خواهند داشت. باید جایگاه کودکان را جدی بگیریم.

بیست و ششمین جشنواره کودک و نوجوان همدان از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه به دبیری مجید قناد در شهر همدان برگزار می شود.

 

نظر شما