شناسهٔ خبر: 36058981 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نویسندگی در وضعیت فعلی نشر فداکاری است

مصطفی رحماندوست در آستانه هفته کتاب با اشاره به اوضاع نامساعد نشر گفت: وضعیت انتشار کتاب‌ها به درجه‌ای رسیده ‌است که نوشتن کتاب در این وضعیت توسط نویسندگان، فداکاری محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ به نقل از  ستاد خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مصطفی رحماندوست، شاعر، درباره تأثیرگذاری رویداد هفته‌ کتاب بر افزایش فرهنگ کتابخوانی گفت: از نظر من تأثیر این برنامه‌ها را باید بر خرید و فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها سنجید. سرانه‌ مطالعه در کشور به‌ قدری کاهش پیدا کرده که هر برنامه‌ای که در جهت مهم ‌بودن کتاب و کتابخوانی رخ دهد، اتفاقی مثبت و مؤثر است و باید ادامه یابد. این تداوم باید به ‌گونه‌ای باشد که این رویداد فرهنگی را در ذهن مردم ثبت و ماندگار کند تا مردم بدانند که هرسال چنین برنامه‌ای برگزار می‌شود و اگر هفته‌ کتاب بتواند به این نقطه برسد، قطعاً نتایجی مسرت‌‌بخش به‌دنبال خواهد داشت.

این نویسنده کودک و نوجوان با تأکید بر وضعیت نامساعد انتشار کتاب‌ها در بازار تصریح کرد: وضعیت انتشار کتاب‌ها به درجه‌ای رسیده ‌است که نوشتن کتاب در این وضعیت توسط نویسندگان فداکاری محسوب می‌شود.  

وی درباره علل عدم کتاب‌خوانی مردم یادآور شد: وضعیت اقتصادی در کتاب ‌نخواندن مردم بسیار مؤثر است و موجب شده مردم رغبت کمی نسبت به فرهنگ خرید و خواندن کتاب پیدا کنند. اگر برگزاری این رویدادهای فرهنگی نباشد، قطعاً تأثیر این گرانی‌ها و مشکلات بر کتاب‌ نخواندن مردم در جامعه بیشتر خواهد بود.

شاعر اثر «صد دانه یاقوت» همچنین افزود: متأسفانه کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه امروز به حاشیه رانده‌ شده ‌است، اما امیدواریم که با این مناسبت‌ها و این‌گونه مراسم‌ها به این فرهنگ با ارزش بها داده شود.

رحماندوست همچنین با اشاره به نقش مؤثر خانواده در نهادینه‌کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کودکان و نوجوانان تصریح کرد: بحث کتاب و کتاب‌خوانی باید در خانواده و از زمان کودکی آغاز شود. اگر هفته‌ کتاب و رویدادهای این چنینی بتواند تمرکز بیشتر خود را بر کودکان و نوجوانان بگذارد، قطعاً می‌تواند در آینده‌ نه ‌چندان ‌دور قشری کتاب‌خوان و علاقه‌مند به کتاب تربیت کند.

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان درخصوص انتخاب شعار بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب «حال خوش خواندن» گفت: شعار اگر به عمل تبدیل شود، مفید و مؤثر است. ما باید برای حال خوش خواندن اقداماتی کارشناسی ‌شده انجام دهیم تا این حس حال را در مخاطب ایجاد کنیم.

اهدای کتاب و تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم در هفته کتاب

همچنین در خبر دیگری از هفته کتاب، امین آصفی، مدیر روابط عمومی انجمن ناشران آموزشی، با اشاره به برنامه‌ اهدای کتاب به مناطق محروم، سیل‌زده و زلزله‌زده کشور گفت: انجمن ناشران آموزشی در بیست و هفتمین دوره هفته کتاب در نظر دارد علاوه بر اهدای کتاب به تجهیز کتاب‌خانه‌های مناطق محروم، سیل‌زده و زلزله‌زده بپردازد. انجمن ناشران آموزشی با توجه به انتخاب استان یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران، در ایام برگزاری بیست و هفتمین هفته کتاب نگاه ویژه‌ای به شهر یزد و مناطق محروم این استان خواهد داشت.  

وی در ادامه یادآور شد: با همکاری سازمان شهرداری و بهزیستی در ایام هفته کتاب برای تجهیز کتاب‌خانه‌های این دو سازمان نشست‌هایی برگزار خواهد شد. این نشست‌ها در حوزه تولید کتاب، کسب و کار نشر، آموزش و پرورش و چشم‌انداز آینده نشر و فروش کتاب خواهد بود. حدود 100 نمایشگاه کتاب نیز در این ایام در مدارس کشور برگزار می‌شود.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 23 تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
 

نظر شما