به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،
۱۶ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بزرگ با صدور بیانیهای ضمن انتقاد از محتوای یک بیلیورد تبلیغاتی نوشتند: در روزهای گذشته، عبارتی بر برخی بیلبوردهای تبلیغاتی با عنوان «از یقه به شما نزدیکتریم» نقش بست که خاطر ما را آزرد و از آن دردناکتر سکوت و بعضا تایید محتوای آن توسط مسئولین مربوطه بود.
در روزهای گذشته، عبارتی بر برخی بیلبوردهای تبلیغاتی با عنوان «از یقه به شما نزدیکتریم» نقش بست که خاطر ما را آزرد و از آن دردناکتر سکوت و بعضا تایید محتوای آن توسط مسئولین مربوطه بود.
یکی از حربههای جنگ نرم دشمن تغییر تصویر مفهوم گفتمانی در اذهان است که این موضوع به صراحت در آیهی شریفهی وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ (فصلت، ۲۶) از آن یاد شده است که امید پیروزی را در جنگ رسانهای برای کفار زنده نگه میدارد. ما اجازه نخواهیم داد که بزرگترین گفتمان عمومی جامعه توسط افراد سودجو و یا معاند به تصرف منافع اقتصادی درآید، همچنان که مبارزه با حجاب و چادر از همین مقاطع آغاز شد، به قول معروف «کور دو بار عصایش را گم نمیکند»
این اتفاق به گونهای طراحی شده است که احتمال سهلانگارانه بودن آن را به صفر میرساند. اما اگر بخواهیم خوشبینانه هم به آن نگاه کنیم انتظار آن میرود که مسئولین وزارت ارشاد در این مورد ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. اما متاسفانه شاهد پاسخ سادهاندیشانهی معاون فرهنگی و رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران در این خصوص بودیم که گفت: «این تبلیغ چیز بدی نمیگوید؛ میگوید «ما از یقه -که نرم افزار است- هم به شما نزدیک تریم». کالایش هم کالای مورد داری نیست و کت و شلوار ایرانی است.»
باید به این سطح سواد رسانهای و تحلیل گفتمانی مسئولین فرهنگی کشور تبریک گفت! چرا که اگر کسی اندکی با علوم ارتباطات و جامعهشناسی آشنا باشد، زهر کشنده این عبارت را با مغز استخوان درک میکند. اما گلایه ما بیش از آن که نسبت به کملطفی وزارت ارشاد نسبت به فرهنگ اسلامی باشد به غفلت و خواب عمیق زمستانهی جامعه فرهنگی کشور است که از مواجهه با این حربه جا ماندند. انتظار میرفت مدیران و کارشناسان ساختارهای عریض و طویل قرآنی کشور واکنشی درخور از خود نشان دهند. همانان که خود را در حصار فعالیتهای فرمالیستی فرهنگی حبس نموده و غافل از اجرای ماموریت اصلی قرآن در جامعه، روزگار میگذرانند.
این اقدام و اقدامات گذشته دیگر نشان میدهد که خلاء نخبگان دلسوز در عرصهی امور فرهنگی که بهرهمند از تخصص و فهم درست از مسئله فرهنگ و نحوه صحیح تبلیغ و ترویج آن در جامعه باشند، به شدت احساس میشود.
همانگونه که در عرصهی سیاست اگر مسئولی پا کج گذارد با برخورد محکم جوانان انقلابی مواجه خواهد شد در جبهه فرهنگی نیز این جوانان مومن و انقلابی و نخبگان دانشگاهی در صحنه اند و در برابر تهاجم فرهنگی مقاومت خواهند کرد.
امضا کنندگان ذیل بازی اخیر با آیات قرآن در تبلیغات بیلبوردهای شهری را محکوم میکند و خواستار برخورد مناسب مسئول مربوطه میباشد.
یکی از حربههای جنگ نرم دشمن تغییر تصویر مفهوم گفتمانی در اذهان است که این موضوع به صراحت در آیهی شریفهی وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ (فصلت، ۲۶) از آن یاد شده است که امید پیروزی را در جنگ رسانهای برای کفار زنده نگه میدارد. ما اجازه نخواهیم داد که بزرگترین گفتمان عمومی جامعه توسط افراد سودجو و یا معاند به تصرف منافع اقتصادی درآید، همچنان که مبارزه با حجاب و چادر از همین مقاطع آغاز شد، به قول معروف «کور دو بار عصایش را گم نمیکند»
این اتفاق به گونهای طراحی شده است که احتمال سهلانگارانه بودن آن را به صفر میرساند. اما اگر بخواهیم خوشبینانه هم به آن نگاه کنیم انتظار آن میرود که مسئولین وزارت ارشاد در این مورد ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. اما متاسفانه شاهد پاسخ سادهاندیشانهی معاون فرهنگی و رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران در این خصوص بودیم که گفت: «این تبلیغ چیز بدی نمیگوید؛ میگوید «ما از یقه -که نرم افزار است- هم به شما نزدیک تریم». کالایش هم کالای مورد داری نیست و کت و شلوار ایرانی است.»
باید به این سطح سواد رسانهای و تحلیل گفتمانی مسئولین فرهنگی کشور تبریک گفت! چرا که اگر کسی اندکی با علوم ارتباطات و جامعهشناسی آشنا باشد، زهر کشنده این عبارت را با مغز استخوان درک میکند. اما گلایه ما بیش از آن که نسبت به کملطفی وزارت ارشاد نسبت به فرهنگ اسلامی باشد به غفلت و خواب عمیق زمستانهی جامعه فرهنگی کشور است که از مواجهه با این حربه جا ماندند. انتظار میرفت مدیران و کارشناسان ساختارهای عریض و طویل قرآنی کشور واکنشی درخور از خود نشان دهند. همانان که خود را در حصار فعالیتهای فرمالیستی فرهنگی حبس نموده و غافل از اجرای ماموریت اصلی قرآن در جامعه، روزگار میگذرانند.
این اقدام و اقدامات گذشته دیگر نشان میدهد که خلاء نخبگان دلسوز در عرصهی امور فرهنگی که بهرهمند از تخصص و فهم درست از مسئله فرهنگ و نحوه صحیح تبلیغ و ترویج آن در جامعه باشند، به شدت احساس میشود.
همانگونه که در عرصهی سیاست اگر مسئولی پا کج گذارد با برخورد محکم جوانان انقلابی مواجه خواهد شد در جبهه فرهنگی نیز این جوانان مومن و انقلابی و نخبگان دانشگاهی در صحنه اند و در برابر تهاجم فرهنگی مقاومت خواهند کرد.
امضا کنندگان ذیل بازی اخیر با آیات قرآن در تبلیغات بیلبوردهای شهری را محکوم میکند و خواستار برخورد مناسب مسئول مربوطه میباشد.
نظر شما