شناسهٔ خبر: 36056055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توافقنامه گذرگاه مذهبی کارتارپور بین هند و پاکستان امضا می شود

دهلی نو-ایرنا- هند با پیشنهاد پاکستان برای اخذ ۲۰ دلار به عنوان هزینه دیدار از آرامگاه «بانگلا صاحب» در خاک پاکستان موافقت کرده و اعلام کرد که این توافق نامه فردا «۲۳ اکتبر» با اسلام آباد امضا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

نشریه « تایمز او ایندیا» روز سه شنبه گزارش داد: راویش کومار سخنگوی وزارت امورخارجه هند ضمن ابراز نارضایتی از تصمیم پاکستان در اخذ هزینه از زائران سیک اعلام کرد که دولت هند با شرایط پاکستان موافقت کرده است.

توافق برای امضای توافقنامه مذهبی کارتارپور در زمانی صورت می گیرد که نیروهای نظامی هند و پاکستان در دو روز گذشته به شدت با یکدیگر در کشمیر درگیر شده‌اند. در این درگیریها بیش از ۱۵ نفر کشته شدند.

سخنگوی وزارت امورخارجه هند افزود: با در نظر گرفتن درخواست های متعدد زائران سیک برای دسترسی بدون روادید به آرامگاه کارتارپور صاحب و با توجه به نزدیک شدن سالگرد تولد گورو نانک در تاریخ ۱۲ نوامبر، دولت هند به دولت پاکستان اعلام کرده است که آماده امضای این توافقنامه است.

مقامات دو کشور تاکنون درباره گذرگاه مرزی کارتارپور چندین دور مذاکره کردند اما با افزایش تنش ها میان دو کشور در یک سال گذشته، این مذاکرات متوقف شده بود.

کریدور کارتارپور به طول چهار کیلومتر، سفر شهروندان سیک (به ویژه از هند) را به شهر کارتارپور در شرق پاکستان که مقدس ترین مکان جامعه سیک های هند است، تسهیل می کند.

پیشتر، دولت هند از پاکستان خواسته بود تا شهروندان هندی از جامعه سیک آن سوی مرز نیز بتوانند به معبد کارتارپور دسترسی داشته و با همین هدف دو کشور اقدام به ساخت یک جاده مخصوص برای تردد اتباع هندی کنند.

تقاضای طولانی مدت جامعه سیک هند برای ساخت این جاده، در نهایت مورد موافقت دو کشور از جمله دولت عمران خان قرار گرفت و دهلی نو و اسلام آباد توافق کردند که هر یک در طرف خود این جاده را احداث کند.

گورو بابا نانک، بنیانگذار آیین سیک و نخستین معلم این آیین است. او در قرن پانزدهم میلادی در نانکانا در پنجاب پاکستان کنونی زاده شد و اواخر عمر خود را در روستای کارتارپور در ایالت پنجاب پاکستان گذراند.

پیروان آیین سیک اواخر فروردین هر سال، به مناسبت سالروز گسترش این آیین در سال 1699 و برگزاری جشن های سال نو از سراسر جهان بویژه هند، به شهر 'حسن ابدال' پنجاب پاکستان سفر می کنند تا در مراسمی که در معبد کارتارپور برگزار می شود، حضور یابند.

نظر شما