شناسهٔ خبر: 36055530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نماینده مجلس لبنان در گفتگو با المیادین؛

جنبش مردم لبنان مطالبات حزب الله را محقق کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- عضو فراکسیون الوفاء للمقاومة: حزب الله بر موضع خود برای وضع نکردن مالیات جدید بر فقرا و ضرورت مشارکت بانک‌ها در جلوگیری از کسری بودجه اصرار ورزید.
به گزارش آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، حسن فضل الله عضو فراکسیون الوفاء للمقاومة (وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان در مصاحبه با این شبکه، گفت: جنبش مردم، مطالبات بسیاری از طرف‌ها و در رأس آن‌ها، حزب الله را محقق کرد. سند اصلاحات اقتصادی نتیجه صدای قوی مردم بود و این روند در ادامه نیز به پیگیری نیاز دارد. صحنه حضور تظاهرکنندگان بزرگترین ضمانت برای اجرای سند اصلاحات اقتصادی است. تظاهرکنندگان توانستند تغییر رویکرد‌های اقتصادی را بر دولت تحمیل کنند. برای اولین بار در تاریخ دولت‌های لبنان، تلاشی جدی برای تغییر رویکرد حاکم بر مدیریت کشور شکل گرفته است. کسری نداشتن بودجه 2020 دستاوردی مثبت و در تاریخ دولت‌های لبنانی بی سابقه است.
وی افزود: حزب الله بر موضع خود برای وضع نکردن مالیات جدید بر فقرا و ضرورت مشارکت بانک‌ها در جلوگیری از کسری بودجه اصرار ورزید. سند اصلاحات اقتصادی تصویب شده زمینه را برای اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در مناطق مختلف لبنان و ایجاد فرصت‌های شغلی فراهم می‌کند. ما طرح لغو محرمانه بودن حساب‌های بانکی وزرا را تأیید می‌کنیم، اما این روند به تصویب قانون نیاز دارد.
این نماینده مجلس لبنان اظهار داشت: سیستم قضایی لبنان در شرایط کنونی از مشکلات زیادی رنج می‌برد و رسیدگی به بسیاری از پرونده‌های مفسدان متوقف شده است. اصلاحات ناگزیر باید سیستم قضایی لبنان را نیز شامل شود.
حسن فضل الله افزود: ما پیش نویس قانونی را آماده کرده ایم که مجوز محاکمه وزرا را بدون نیاز به رأی مثبت دو سوم اعضای پارلمان صادر می‌کند. ما امیدواریم دستاورد‌هایی که مردم لبنان در نتیجه حضور خود در خیابان‌ها کسب کرده اند، ضایع نشود. به نظر ما اساسی‌ترین مسئله حفظ کشور است. روند تشکیل هر گونه دولت جدید در شرایط فعلی ممکن است بیش از یک سال طول بکشد. ما باید میان تظاهر کنندگان و نیرو‌های سیاسی که برای سوار شدن بر موج تظاهرات تلاش می‌کنند تفاوت قائل باشیم.
وی تصریح کرد: رایزنی‌هایی در خصوص اجرای قانون اصلاحات وزارتی انجام شده است، ولی این مسئله نیازمند کسب تفاهمات و ایجاد ساز و کار قانونی در داخل دولت است.
فضل الله با بیان اینکه مناطق جنوبی لبنان نیز مانند سایر مناطق کشور از فقر در رنج هستند، افزود: بر این اساس، مردم مناطق جنوبی نیز در جنبش مردمی شریک هستند. حق مردم مناطق جنوبی برای تظاهرات و بیان مسالمت آمیز دیدگاه‌های خود کاملا محفوظ است. تظاهر کنندگان در خیابان‌های لبنانی هستند و درد و مشکلات آن‌ها درد و مشکلات ماست، تعرض به آنان پذیرفتنی نیست و ما هر گونه اقدامات خرابکارانه علیه آن‌ها را نمی‌پذیریم. ما از تظاهر کنندگان می‌خواهیم به هیچ کسی اجازه ندهند دستاورد‌هایی را که کسب کرده اند، ضایع کند. شایعاتی که از سوی برخی طرف‌ها مبنی بر تلاش حزب الله برای مخدوش کردن تظاهرات مطرح می‌شود، سناریو‌هایی تخیلی است. برخی طرفداران مقاومت نیز در میان جنبش مردمی حضور دارند.
نماینده لبنانی در پایان، گفت: ما سوق دادن کشور به سوی سرنوشتی نامعلوم را از سوی طرف‌هایی که قصد تسویه حساب‌های سیاسی دارند نمی‌پذیریم. اختلافات فرقه‌ای و مذهبی در گذشته از تحقق دستاورد‌ها در لبنان جلوگیری می‌کرد. لبنانی‌ها باید آگاه باشند و ما نیز اجازه بی ثبات کردن کشور را به هیچ کسی نمی‌دهیم.

نظر شما