شناسهٔ خبر: 36055207 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

دبیر علمی طرح شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر؛

فلسفه‌ ایجاد شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پرورش ایده‌هاست

نخستین دوره طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران با همت معاونت فرهنگی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و تاکنون بیش از 700 طرح و ایده در آن ثبت شده است.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی شبکه ترویج کتابخوانی ایران، نخستین دوره طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر  ایران با همت معاونت فرهنگی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تیرماه کلید خورده است  و تاکنون بیش از 700 طرح و ایده از 31 استان کشور و 339 شهرستان و دو منطقه آزاد به دبیرخانه ارسال شده است. در ادامه و در گفت‌وگو با دبیر علمی جشنواره و تنی چند از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاهی گذرا به این رقابت خواهیم داشت.
 
فلسفه‌ شهر خلاق پرورش ایده‌هاست
محمدحسین خوشنویس، دبیر علمی طرح شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر گفت: فلسفه‌ شهر خلاق بر این اصل بنا شده است که باید  فضایی برای جذب و پرورش ایده‌ها و نوآوری‌های همگان باشد و بتواند از خلاقیت همه‌ی افراد چه افراد خاص مانند هنرمندان، دانشمندان، نویسندگان و چه سایر افراد بهره برد.

وی افزود: در این شهر، «خلاقیت» هویت اصلی توسعه‌ پایدار شهری به شمار می‌رود. می‌توان خلاقیت را تماشای پدیده‌ها از دریچه‌ای نو و غیرمعمول دانست، طی کردن راهی تازه یا پیمودن یک راه طی شده‌ قبلی به طرزی نوین. مانند تمام خصایص مثبت بشری این ویژگی نیز برای ظهور و رشد و نمو خود علاوه بر استعداد ذاتی نیازمند فضا و محیطی مناسب برای رشد است.

به گفته وی، خلاقیت، به‌ویژه به واسطه‌ صنایع فرهنگی و هنری، می‌تواند ضمن کمک به توسعه‌ فرهنگی در شکل‌گیری سبک زندگی منحصربه‌فرد ایرانی نقش‌آفرین باشد. اما خلاق بودن فقط به معنی پرداختن به امر جدید نیست. مرور و ارزیابی همه‌ی امکانات به شیوه‌ انعطاف‌پذیر، وجهی از خلاقیت است. تاریخ و خلاقیت می‌توانند شرکای بزرگی باشند و اغلب دستاوردهای بزرگ ترکیبی از امر جدید و قدیمی هستند.
 
خوشنویس ادامه داد: با توجه به تنوع گسترده فرهنگی در ایران و وجود بسترهای مناسب، توجه به اقتصاد فرهنگی می‌تواند به‌عنوان منابع جدید کارآفرینی به‌طور مستقیم برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های فرهنگی و هنری و به‌طور جنبی برای بسیاری از رشته‌های تحصیلی دیگر باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد فرهنگ به طور مؤثری در ایجاد نشاط و ایجاد و تحکیم هویت فرهنگی تأثیرگذار است و هنگامی که جامعه به سمت نشاط حرکت کند امید ایجاد شده و همان‌جا است که خلاقیت به ظهور می‌رسد.کنون که در برنامه‌های توسعه به این مهم توجه شده و به درون‌زایی اقتصاد کشور با نگاه به داخل و ظرفیت و توان داخلی اشاره رفته است، لازم است مدیران و برنامه‌ریزان به طور جدی، با نگاه استراتژیک و طبعاً آینده‌نگرانه برنامه‌های عملیاتی را با رویکرد آمایشی تدوین کنند. گام اول این مسیر شناسایی داشته‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل انسانی و طبیعی در مناطق مختلف کشور است.
 
خراسان شمالی پیشگام در موسیقی و تئاتر
حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان خراسان شمالی درباره اجرای این طرح در استان مطبوع خود گفت: به‌رغم  محرومیت استان خراسان شمالی آثار و محصولات فرهنگی و هنری در سبد مصرف مردم همیشه بالا بوده و این نشانگر آماده بودن و همراه بودن جامعه با توسعه فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های استان خراسان شمالی در حوزه موسیقی و تئاتر کم‌نظیر  است. موسیقی مقامی در استان خراسان شمالی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، اما تغییر ذائقه مردم به‌سوی موسیقی پاپ، موجب انزوای موسیقی مقامی شده است.

فرخنده بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و آسیب شناسی‌های صورت گرفته این هنر کهن بازیابی خواهد شد. ازجمله برگزاری برنامه شب‌های موسیقی ایران و ترکمنستان به میزبانی خراسان شمالی با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شد و نشان داد که مشارکت‌های فرهنگی و استفاده از اشتراک‌های فرهنگی، فضا را برای بازیابی هنرهای کهن فراهم می‌آورد.
 
این مقام مسئول همچنین گفت: استان خراسان شمالی با قرار گرفتن در مسیر زائران حضرت ثامن الحجج،  فرصت کم‌نظیری برای گسترش و تقویت زیرساخت‌های گردشگری در استان است.

وی ادامه داد: سالانه  تعداد زائرانی که از این استان می‌گذرند به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد و این فرصت بسیار مناسبی برای این استان است تا با برنامه‌ریزی در این حوزه بتواند در پویایی فرهنگ وهنر و اقتصاد خراسان شمالی نقش مثمر ثمری را ایفا کند.

فرخنده بیان کرد: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با تکیه بر ساختارمندی،اصلاح مداوم ابهام‌ها و نگاه فرادستی می‌تواند موثر باشد و همچنین تبادل تجربیات میان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در این شبکه به استان‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌های‌شان را با خطای کمتر و تجربه بیشتری اجرایی کنند.
 
استقبال ۲۰ شهر زنجان از  شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر
فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: 20شهر با ارسال طرح آمادگی خود را برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر اعلام کردند. همین تعداد  طرح از شهرهای زنجان به‌عنوان شهر خلاق شعر و هنرهای صناعی و سنتی، شهر ابهر به‌عنوان شهر خلاق موسیقی، شهر خرمدره به‌عنوان شهر موسیقی عاشیقی، شهر قیدار به‌عنوان شهر ادبیات داستانی و تعزیه، شهر سلطانیه به‌عنوان هنرهای تجسمی، شهر چورزق به‌عنوان شهر موسیقی و هنرهای صناعی و سنتی و شهر آببر به‌عنوان شهر غذا  تکمیل و به دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق ارسال شده است.

وی افزود:  از شهرهای ماهنشان، ایجرود، هیدج، صائین قلعه، قیدار، زنجان، گرماب، نیک‌پی و ارمغان‌خانه هم طرح‌هایی ارسال شده است. کمک به برنامه‌ریزی برای توسعه پایدارشهری، جلب مشارکت مبتنی بر رویکرد فرهنگی و هنری در شهرها و مناطق فرهنگی استان و کشف،جذب و پرورش فعالیت‌ها و حمایت از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش و پایدار بومی از الویت‌های ما برای اجرای این طرح در استان زنجان است. توجه به پروژه‌های کوچکی که در طول زمان مستمر مانده‌اند در این طرح جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص خواهد داد.
 
تعزیه با قدمت صد و بیست سال میان ایده‌های شهرهای خلاق
محمد جوروند، مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز درباره این اتفاق فرهنگی تازه عنوان کرد: در استان خوزستان 19شهر و روستا و مجموعا 38  طرح شرکت کرده است.

وی افزود: در این میان تئاتر و تئاتر خیابانی، موسیقی محلی و شعر بیشترین موضوعات را به خود اختصاص داده است؛ همچنین تعزیه، یکی از باقدمت‌ترین آیین‌های استان، در میان این طرح‌ها حضور دارد. مردم هر شهر در همه‌ زمینه‌ها خلاقیت ندارند،

جوروند بیان کرد: در بعضی از شهرها شعر جریان تاریخی و بنیادی دارد اما ممکن است نمایش یا صنایع سنتی رایج نباشد. مثلا در شهرستان شوش دانیال در استان خوزستان، تعزیه صد و یست سال قدمت دارد و در ماه محرم داستان عاشورا از زمان ورود حر به میدان تا شهادت امام حسین‌(ع) به نمایش درمی‌آید.

وی ادامه داد: تعزیه که یکی از آیین‌های سنتی و فرهنگی است سال‌ها اجرا می‌شد و با اجرای طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، باعث شد تا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. یکی از ویژگی‌های مهم استان خوزستان تنوع قومی و زبانی و فرهنگی است.

جوروند گفت: لرهای بختیاری و لرهایی که ریشه در لرستان دارند، عرب‌ها، ذزفولی‌ها، شوشتری‌ها و بهبهانی‌ها با فرهنگ‌های متفاوت از اقوام این استان هستند که باعث شده تا در طول سال‌ها رسوم و آیین‌های گوناگون و متنوعی در کنار هم شکل بگیرد.
 
حضورپررنگ شهر ملی سفال میان شهرهای خلاق
محمد‌علی جعفری، معاون هنری و سینمایی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز خبر داد: در استان اصفهان 24  شهر و شهرستان به‌جز یک شهر و مجموعا  58 طرح در میان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حضور دارد و دومین استانی است که در کشور بیشترین مشارکت را داشته است.

وی ادامه داد: بخش زیادی از طرح‌های استان اصفهان در مورد صنایع دستی بوده است. برخی از شهرستان‌ها مرکز مهمی برای صنایع دستی محسوب می‌شوند، به‌عنوان مثال هنر قلم‌زنی در شهرستان نجف‌آباد نیز رواج دارد و استادان برجسته‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند. فریدون‌شهر نیز در حوزه‌ بافت‌های سنتی فعال است.

جعفری افزود: شهرضا مدتی است که شهر ملی سفال نامیده شده است. پیش از این نگران بودیم که جوانان به این صنعت سنتی وارد نشوند اما خوشبختانه جوانان تحصیل‌کرده و علاقه‌مند از رشته‌های گوناگون مانند گرافیک از ساخت ظروف سفالی استقبال خوبی کرده‌اند و در حال یادگیری و فعالیت در این زمینه هستند.

وی بیان کرد: برای توجه هرچه بیشتر به این هنر، در سال‌های  گذشته در شهرضا  تشکل مردم نهاد نیز با در همین حوزه تشکیل دادیم.

نظر شما