شناسهٔ خبر: 36054802 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نگاهی به فعالیت کانون های فرهنگی مساجد استان البرز در مهرماه سال جاری

بزرگداشت ۱۹ مهر با محوریت کلام رهبر معظم انقلاب برگزار شد/ وفای عهد فعالان مسجدی در اربعین ۱۴۴۱

فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز در مهرماه سال جاری با رویکرد بزرگداشت ۱۹ مهر با محوریت سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص کانون های فرهنگی هنری مساجد و حضور پرشور در راهپیمای اربعین ۱۴۴۱ فعالیت کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان - البرز: بیشترین قشر فعال در فضای کانون های فرهنگی هنری مساجد را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند؛ آنانی که همواره در دوران پیش از شکل گیری انقلاب و پس از آن با روشن نگاه داشتن چراغ مسجد توانسته اند، جایگاه مسجد را به عنوان رکن جامعه اسلامی احیاء کنند.

 

مهرماه سال ۱۳۹۸ به ویژه نوزدهمین روز آن تبلور یک خاطره به یاد ماندنی و مهم است، آنچنان که هر ساله فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد این روز را گرامی می دارند و به منظور تبیین اهمیت آن ویژه برنامه هایی را مورد نظر قرار می دهند.

 

رهبر معظم انقلاب در روز ۱۹ مهر در مشهد مقدس فرمودند: من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید،البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند ، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد. کتاب هایی هست، بروید بپرسید،تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید . مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال . بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید . با سماحت و مدارا.

 

این بیانات نقشه راه فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد است که همواره در صفوف به هم پیوسته از جوانان و نوجوانانی صاحب فکر، اراده و باوری برگرفته از بلوغ ایمانی در نهاد مسجد فعالیت دارند.

 

کانون فرهنگی هنری راهیان قدس مسجد علی بن ابیطالب(ع) دولت آباد کرج این روز را با برپایی سخنرانی و تبیین جایگاه اهمیت کانون فرهنگی هنری مسجد با حضور امام مسجد برگزار کرد.

 

کانون فرهنگی هنری شهداء گلشهر ویلا مسجد حجت بن الحسن عسگری(عج) نیز این روز را در قالب یک اردوی زیارتی و برپایی سخنرانی با حضور امام مسجد با محوریت ایام اربعین برگزار کرد.

 

همچنین کانون فرهنگی هنری مسجد جامع دهقان ویلای کرج و کانون فرهنگی هنری مسجد جامع حصارک کرج که در مجموع ۳۰۱ کانون فرهنگی هنری مساجد استان البرز این روز در قالب یک پوستر، سخنرانی، نمایشگاه کتاب، مسابقه کتابخوانی و .... برگزار شد.

 

با وجود این ایام مناسبت با روزهای اربعین حسینی بود؛ از همین رو کانون فرهنگی هنری روستایی خور در ساوجبلاغ آماده برپایی موکب شهداء در کربلا معلی، همچنین دیگر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز نیز در جهت حضور فعالان کانونی در میان زائران اربعین حسینی در حال تلاش و برنامه ریزی بودند.

 

« آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی» همواره در خطبه های نماز جمعه موارد با اهمیتی را برای احیاء و پویایی مساجد با محوریت و مدیریت امام مسجد مطرح کرده اند که این سخنان افق راه مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد به ویژه امامان مسجد است.

 

 

نماینده ولی فقیه در البرز در جایی از خطبه ها آورده اند: امام مسجد باید فعال باشد؛ امامی که دو دستی به مسجد چسبیده ای! که نه شبهه ای برطرف می کنی و نه برای مردم صحبت می کنی و نه فعالیت موثری داری که به درد مردم بخورد، توقعات بی اندازه ای هم داری، مسجد هم که خانه سالمندان است. بدان اگر بر اثر کم کاری شما، کسی در آن محله از مسیر منحرف شود مقصری! اگر نمی توانید کار کنید مردانه واگذار کنید.

 

سخنان نماینده رهبر معظم انقلاب در البرز در خصوص روند فعالیت مساجد با مدیریت امام مسجد، چراغ راه و بستری در جهت تعالی مسجد است، آنچنان که مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد که بعضی از آنان مدیریت امام مسجد را بر عهده دارند این سخنان را الگوی رفتار مدیریتی خویش در مساجد قرار می دهند.

 

آیت الله حسینی همدانی در سال ۹۲ نسبت به جایگاه کانون های فرهنگی هنری مساجد با تأمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب آورده اند: کانون های فرهنگی و هنری مساجد با هدایت و رهبر امامان محترم مساجد می توانند در ارتقاء فرهنگ دینی و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام منشاء آثار ماندگار باشند.

 

 

همزمانی روز بزرگداشت سخنان رهبر معظم انقلاب در ۱۹ مهر با ایام اربعین حسینی می تواند تلنگر اهمیت جایگاه مسجد، امام مسجد و فعالان مسجدی باشد، آنچنان که اگر این عناصر در کنار یکدیگر متناسب با نقشه راه بزرگان دینی حرکت و تلاش کنند به هدف اصلی که همان رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، دست خواهیم یافت.

 

قدر مسلم همطرازی میان فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد با مدیریت امام مسجد و شورای هماهنگی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در جهت رشد و تعالی مساجد اثر گذار است، آنچنان که در ابتدا خانواده، محله و سپس جامعه را در بر می گیرد.

 

نقطه طلایی این سخن، حضور کانون فرهنگی هنری روستایی خور برای برپایی موکب خادمی زائران اربعین حسینی در کربلای معلی است، آنان که در قالب فعالیت مردمی بی هیچ چشم داشتی جانانه در جهت خدمت به زائران اربعین حضوری شایسته و ارزشمند داشتند.

 

* مجتبی دانایی

 

 

نظر شما