شناسهٔ خبر: 36054772 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر بهداشت عنوان کرد:

سال سختی پیش رو داریم/ 3 راه برون رفت از شرایط فعلی

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- وزیر بهداشت گفت:تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بستری و جامعه محور کردن آموزش علوم پزشکی را در راس اقداماتمان قرار داده ایم.
به گزارش آریا، دکتر سعید نمکی اظهار داشت: تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بستری و جامعه محور کردن آموزش علوم پزشکی را در راس اقداماتمان قرار داده ایم؛ چراکه تنها راه برون رفت از شرایط فعلی مان است.
وی اظهار کرد:یکی از گام های موثری که برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برداشته شد، در زمانی که بنده در سازمان برنامه و بودجه بودم، اتفاق افتاد.در آن زمان، با پیگیری های دکتر آقاجانی و مواردی که پیگیری کردم، به عنوان حرکتی ماندگار، ساختار بودجه ای این دانشگاه اصلاح شد، چراکه دانشگاه در آن زمان دچار کمبود شدید منابع مالی شده بود.
وی در آیین تکریم رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معارفه سرپرست جدید این دانشگاه افزود: بنده به عنوان وزیر بهداشت تلاش خواهم کرد از وجود تمام سرمایه های ذی قیمت این مملکت بدون توجه به نگاه های سیاسی، بهره بگیرم، لذا از وجود ارزشمند دکتر آقاجانی نیز استفاده خواهیم کرد. از طرفی، برای دکتر زالی آرزوی صبر و استقامت دارم، دکتر زالی نیز کسی است که سالها توفیق آشنایی و حبّ جمال ایشان را در کنار دیگر دوستان بزرگوارم داشته ام و می دانم ایشان با نگاه برنامه نگر و محاسبات دقیقی که دارد، در آینده این مجموعه، نقش موثری ایفا خواهد کرد.
وزیر بهداشت عنوان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی کشور از لحاظ شرایط اقتصادی، روزهای سختی را می گذرانند و بنده در سخت ترین روزهای اقتصادی این وزارتخانه، وارد آن شدم. گرچه با پای خود نیامدم، اما با جان و دل و عشق به وطن، خدمت می کنم و خود را به عنوان یک سرباز، جان نثار انقلاب می دانم، به قول حافظ: " حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود، ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را". بنابراین، هرجایی که فکر کنم حضورم می تواند به عمر و عزت جمهوری اسلامی ایران بیفزاید، دریغ نکرده و نخواهم کرد.
وی ادامه داد: با حضورم در وزارت بهداشت، تلاشی برای حذف کسی و آوردن تیم جدیدی، نکردم، چراکه تیمی ندارم. به قول دکتر شریعتی در کتاب هبوط، "مرا کسی نساخت، خدا ساخت، نه آنچنان که کسی می خواست، که من کسی نداشتم، کسم خدا بود، کس بی کسان."
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: بنده تیم و سربازی ندارم و اهل باندبازی نیستم، به دنبال چیزهایی که نداشتم هم نیستم، چراکه خداوند متعال از هرچه، بیش از شانم، به من عطا کرده است. بارها این دعا را کرده ام که: "در پیش کبریای تو گر کمترم ز مور، در من بزرگواری پیغبران ببخش، جز غم، هرآنچه که به من وام داده ای، بستان و بیشتر کن و به دیگران ببخش". بنابراین با حضورم در این مجموعه، سعی کردم از ظرفیت های موجود بهره بگیرم و تنها وزیر قبل و بعداز انقلابم که کمترین تغییرات را در معاونت های وزراتخانه و روسای دانشگاه ها داشته است.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم، گفت: سال سختی پیش رو داریم، با توجه به اینکه بنده توفیق داشتم که با نفت زیر 30 دلار، 90 درصد بودجه کشور را تحویل گرفته و اداره کنم، باید بگویم که امسال سخت ترین سال بعداز انقلاب در مقابله با جنگ بی رحمانه اقتصادی است.
دکتر نمکی با اشاره به وقوع سیلاب در کشور و تلاش دست اندرکاران نظام سلامت برای مدیریت آن، افزود: در سال جاری، دانشگاه های علوم پزشکی کشور تمام تلاش خود را کردند تا اوراق زرین دیگری را در دفتر افتخارات نظام رقم بزنیم. سال 98 را با گرفتاری در سیلابی که برخی از استان ها را درگیر کرده بود، آغاز کردیم. در نوروز امسال، هم روسای دانشگاه ها و هم وزیربهداشت در کنار خانواده هایشان سر سفره نوروز ننشستند. ما توانستیم سیلابی را مدیریت کنیم که با وجود گنداب و مردارهایی که در این سیلاب ها باقی مانده بودند، حتی یک مورد اپیدمی و بیماری عفونی گزارش نشد و این برای بزرگان و کارشناسان بهداشت جهانی نیز حیرت انگیز بود که جز همت و تلاش همکارانمان در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور، دلیل دیگری نداشت.
وی ادامه داد: در سال جاری، بسیج ملی کنترل فشارخون را در سراسر کشور اجرایی کردیم و فراتر از انتظارمان، به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کردیم و از بین جمعیت 30 تا 70 ساله، حدود 31 میلیون نفر مورد سنجش قرار گرفته و موارد جدید مبتلا به فشارخون نیز شناسایی شدند.
دکتر نمکی در خصوص خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی بیان کرد: در این مقوله نیز همکاران بهداشت و درمان با افتخار بیرون آمدند و جای تقدیر دارد.
وزیر بهداشت عنوان کرد: باید بگویم که خدمات بی بدیل سیستم بهداشت و درمان درحالیکه مورد بی مهری نیز قرار می گیریم، ارائه می شود. شاید بتوان به جرات گفت که مظلوم ترین گروه ارائه دهنده خدمت به جامعه، مجموعه نظام سلامت است، به قول حافظ:" وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم، که در طریقت ما کافریست رنجیدن".
وی دراین خصوص افزود: در کدام حادثه جاده ای در مملکت، سیستم بهداشت و درمان مقصر است و کدام همکار ما در اورژانس موقعی که سر صحنه تصادف حاضر می شود، اول  سوال می کند که چه کسی مقصر است؟ در این خشونت های اجتماعی که روزانه ده ها مورد اتفاق می افتد، کدام همکار نازنینمان سوال می کند که مصدوم مقصر، متهم یا مجرم است؟ اما، اگر لحظه ای درنگ کنیم، تمرکز رسانه ها و دوربین ها به سوی ما جلب می شود و با صدای بلند ما را متهم به کم خدمتی می کنند. مجموعه بهداشت و درمان، بدون هیچگونه نگاه سیاسی، فرهنگی و عقیدتی و با جان و دل به مردم خدمت ارائه می دهد، هیچ یک از همکاران ما دچار سیاست زدگی نیست، اما متاسفانه بی مهری کم نمی بینیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: خوب است که رسانه ها اقدامات خوب همکاران ما در سیستم بهداشت و درمان را نیز انعکاس دهند. هستند پزشکانی که از افراد بی بضاعت ویزیت دریافت نمی کنند و حتی داروی بیمار را نیز تهیه می کنند. چرا رسانه ها اقدامات شایسته این فرزانگان و خدمتگزاران صدیق را انعکاس نمی دهد؟ ما همکارانمان را تشویق به قانون گریزی نمی کنیم و اینکه برخی افراد در لباس پزشک، تخلف می کنند را نیز انکار نمی کنم. اما سرمایه های اجتماعی را باید درک کرد. چرا این گروه خدوم باید با هجمه مواجه شوند؟ درحال حاضر، طلب ما از تامین اجتماعی به 18 ماه می رسد، اما کدام پرستار که 12 ماه کارانه نگرفته، اگر بیماری مراجعه کرد، آن را نمی پذیرد؟ کدام همکار طبیب ما در خدمات اورژانسی، با این تاخیر در پرداختی، بیمار را پذیرش نمی کند؟ بنابراین، ضمن سپاسگزاری از جامعه پزشکی و پرستاری و مجموعه بهداشت و درمان، از بقیه می خواهم که قدری با ما مهربان تر باشند، ما مستحق این همه جفا نیستیم. جامعه پزشکی که دوران دفاع مقدس را به خوبی اداره کرد و سرمایه روزهای سخت ممکلت است، شایسته بی مهری نیست.
دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دکتر زالی، رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیَ، تصریح کرد:برای دکتر زالی چند توصیه دارم، اولین توصیه من این است که با عشق، محبت و مهربانی، مدیریت کند. چراکه بزرگترین سرمایه یک مدیر، عشق، محبت، همگرایی و همفکری و همدردی است. به قول صائب تبریزی:" عشق شورانگیز پیش از آسمان آمد پدید، میزبان اول نمکدان بر سر خوان آورد". امروز که روزهای سخت و پرمشکل اقتصادی را می گذرانیم، با عشق و محبت می توان بسیاری از اقدامات را به سرانجام رساند، اگر به جای همگرایی به سمت واگرایی برویم، کار سخت تر می شود.
وی افزود: دومین درخواست من این است که محیط دانشگاه از دلمردگی و یاس، به سمت امید و نشاط برود. این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست. دانشگاه های ما دلمرده اند و نشاط کافی در آنها موج نمی زند. لذا از دکتر زالی درخواست دارم که دانشگاه را به سمت امیدواری و نشاط بیشتر سوق دهد تا سرمایه های اجتماعی ما بیش از این به انزوا نروند. به قولی، استاد دانشگاه و دانشجو را همانند سه تار، باید نواخت، نباید زد. این موضوع نه تنها در دانشگاه های علوم پزشکی، بلکه در تمامی دانشگاه های کشور باید جاری باشد.
دکتر نمکی گفت: نکته دیگر این است که با تحولات وزارت بهداشت هم نوایی کنید. ما تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر درمان بستری و جامعه محور کردن آموزش علوم پزشکی را در راس اقداماتمان قرار داده ایم. چراکه تنها راه برون رفت از شرایط فعلی مان است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز، فقط با افزودن تخت های بیمارستانی مشکل مردم حل نمی شود، گرچه در تهران تعداد تخت نسبت به جمعیت کافی نیست و امیدواریم که با پروژه های در دست اقدام به این استاندارد برسیم، اما این موضوع که 2.3 تخت به ازای میزان مشخصی از  جمعیت لازم است، را نمی پذیرم، بلکه باید استانداردها را بازنگری کنیم. تعداد پرسنل، تخت و مرکز بهداشتی در تمام کشور نسبت به جمعیت یکسان نیست و باید این موضوعات را بررسی کنیم.چراکه قابلیت ها و مشکلات در هر نقطه از کشور فرق دارد.
دکتر نمکی گفت:تقاضای دیگرم رسیدگی بیشتر به مردم است.مردم ولی نعمتان ما هستند.ما بعضا به دلایلی مانند، مسائل مدیریتی، اقتصادی و نقصان های بروکراتیک دچار مشکل هستیم.مردم نباید دچار پیچیدگی های پروسه های بروکراتیک شوند.
وزیر بهداشت در پایان افزود:در نهایت اینکه به معیشت مجموعه تحت مدیریت خود رسیدگی کرده و مدلی را طراحی کنید.البته نباید در مدل های ملی بین دستگاهی تفاوت ایجاد شود.چرا که تفاوت ها، موجب گسست های جدید اجتماعی و مطالبات جدید فراتر از توانمندی دولت خواهد شد.درخواست دارم، موضوع معیشت نیز مدیریت شود تا مجموعه فکور، فیهم و خدمتگزار بهداشت و درمان در محدوده مدیریتی شما، دچار مشکل نباشند.

نظر شما