شناسهٔ خبر: 36053710 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

وزیر دفاع امریکا و رئیس مجلس نمایندگان این کشور همزمان به طور سرزده به افغانستان سفر کردند

ترافیک امریکایی‎ها در کابل

تأثیرهای تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج از شمال سوریه و پشت کردن به کردهای این کشور، هر روز بیش از روز قبل بر سیاست‎های کلی این کشور در خاورمیانه آشکار می‎شود. در شرایطی که متحدان امریکا در خاورمیانه، تحت تأثیر این تصمیم‎گیری، نگران آینده شراکت با واشنگتن هستند، یکشنبه شب دو هیأت جداگانه امریکایی به طور سرزده و بدون برنامه‎ریزی قبلی به کابل رفتند.

صاحب‌خبر -

ابتدا «مارک اسپر»، وزیر دفاع جدید امریکا وارد کابل شد و با «محمد اشرف غنی» دیدار و گفت‌و‌گو کرد و سپس ساعتی بعد، هواپیمایی که حامل هیأتی از کنگره امریکا به ریاست «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان بود، در فرودگاه کابل بر زمین نشست.
به‌گزارش سایت روزنامه امریکایی «وال‎استریت ژورنال»، ورود این دو مقام عالیرتبه امریکایی به افغانستان، تنها چند هفته پس از آن انجام شد که رئیس‎جمهوری امریکا از پایان مذاکرات نماینده ویژه کشورش در امور افغانستان با گروه طالبان خبر داد. هم «مارک اسپر» که این اولین سفر او به افغانستان بود، هم «نانسی پلوسی» که پس سفر به اردن و بررسی تصمیم ترامپ برای خروج از شمال سوریه با عبدالله دوم، به افغانستان رفت، در سفرهای خود، دو هدف عمده را به طور مجزا پیگیری می‎کردند. هدف نخست هر دو مقام مشابه بود. آنها قصد داشتند، موج بی‌اعتمادی به امریکا را که بعد از خیانت ترامپ به کردهای سوری به‌عنوان متحدان واشنگتن به راه افتاده خنثی و بر سیاست کلی کشور امریکا در حمایت از متحدان خود تأکید کنند.
اما هدف دوم آنها تفاوت‎های برجسته‎ای با یکدیگر داشت؛ یکی از این دو قصد تأکید بر سیاست‎های ترامپ را داشت و دیگری در جهت آشکار کردن ضعف‎های ترامپ و سیاست‎های خاورمیانه‎ای‌اش می‎کوشید. «مارک اسپر»  وزیر دفاع کابینه «ترامپ» چه در سخنان خود پیش از دیدارش با «اشرف غنی» در جمع خبرنگاران و چه در دیدار با رئیس‎جمهوری افغانستان به نگرانی مشترک برخی مقامات امریکا و افغانستان درمورد اینکه آیا ممکن است «دونالد ترامپ» به‌طور ناگهانی خروج نیروهای امریکایی را از این کشور بحران زده اعلام کند، اشاره کرد و خبر داد شمار نظامیان امریکایی در افغانستان می‎تواند از 14 هزار و 500 نفر به 8 هزار و 600 نفر کاهش یابد. اما خروج کاملی انجام نخواهد شد. این خبری است که طالبان را که در مذاکرات صلح تأکید کرده بودند تنها زمانی حاضر به مصالحه هستند که امریکا به‌طور کامل از افغانستان خارج شود، خوشحال نخواهد کرد. با این حال «اسپر» از علاقه کشورش به تداوم مذاکرات صلح با این گروه نیز سخن گفت و تأکید کرد: «هدف امریکا هنوز هم رسیدن به یک توافقنامه صلح است. به نظر ما یک توافق سیاسی بهترین راه پیش رو برای حل بحران افغانستان است.» وی با توجه به اینکه این دست مذاکرات باید از مبادی وزارت خارجه انجام شود، برای این وزارتخانه آرزوی موفقیت کرد و گفت: «امیدوارم حرکتی رو به‌جلو داشته‎ باشیم.» با این حال انتظار نمی‎رود تا زمانی که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شود، مذاکره جدیدی بین امریکا و طالبان شکل بگیرد.
اما هدف دوم «نانسی پلوسی» از سفر غیرمنتظره‌اش به افغانستان در جهتی کاملاً متفاوت با سفر غیرمنتظره «اسپر» است. او همان‎طور که در سفر به اردن در مذاکراتش با عبدالله دوم، پادشاه این کشور کوشید بر اشتباه بودن سیاست‎های خاورمیانه‎ای ترامپ تأکید کند، در سفر به کابل هم همین خط را دنبال کرد و گفت: «امریکا باید «نگاهی استراتژیک» به افغانستان داشته باشد.» او با به چالش کشیدن تلاش ترامپ برای خروج کامل از افغانستان تأکید کرد: «دلیل حضور نظامیان امریکا در افغانستان این بود که این کشور زمانی تحت سلطه طالبان میزبان تروریست‎ها بود. امریکا هرگز نمی‎خواهد این کشور دیگر بار لانه تروریست‎ها شود.»
همزمان با سفر این دو مقام امریکایی به کابل، «رولاند کوبیا»، فرستاده ویژه اروپا در افغانستان نیز در سخنانی ضمن درخواست برای آتش‎بس در افغانستان مدعی شد: «توقف مذاکرات بین امریکا و طالبان فرصت تعلیق درگیری‌ها را از بین برد.» وی در عین حال گفت: «برای چندمین بار تأکید می‌کنیم که پروسه صلح باید به رهبری افغان‌ها پیش برود و جامعه بین‌المللی نقش حمایت‌کننده را داشته باشد.»

نظر شما