شناسهٔ خبر: 36047283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبری مهر؛

تهدیدهای زیست محیطی در خراسان جنوبی/فعالیت نمایشی جواب نمی دهد

بیرجند- فعالان محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کردند که این استان ظرفیت وقوع بسیاری ازحوادث زیست محیطی چون گرد و غبار و انقراض برخی گونه‌های جانوری را دارد که در این زمینه باید چاره جویی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، صبح دوشنبه فعالان حوزه محیط زیست خراسان‌جنوبی در نشست با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی دغدغه‌ها، انتظارات و خواسته‌های خود را در این حوزه مطرح کردند.

ریحانه رحیم‌آبادی، دبیر انجمن حامیان طبیعت شرق در این جلسه اظهار کرد: در حوزه محیط زیست در خراسان‌جنوبی تحصیل کرده فراوان داریم ولی به نظر می‌رسد باید بیش از آموزش‌های تئوری به سمت ایجاد دغدغه برویم.

وی اظهارکرد: شاید در آمار از وجود ۵۰ سمن حامی محیط زیست سخن بگوییم ولی اکنون باید بیش از این کمیت‌ها به کیفیت کار توجه داشته باشیم.

دبیر انجمن حامیان طبیعت شرق با اشاره به اینکه باید در حوزه محیط زیست دغدغه در بین مردم و مسئولین ایجاد شود، بیان کرد: نباید در حوزه حمایت از محیط زیست به کارهای نمادین و نمایشی اکتفا کنیم که گاه در مناسبت‌های مختلف شاهد این موضوع هستیم.

پاکسازی طبیعت با کت و شلوار رسمی!

رحیم‌آبادی ادامه‌داد: وقتی که مردم مشاهده می‌کنند که گاه مدیری با کت و شلوار رسمی برای برنامه پاک‌سازی طبیعت می‌آید، درمی‌یابند که هدف انجام یک کار واقعی نیست.

سید محمد آذرکار از دیگر فعالان حوزه محیط زیست خراسان‌جنوبی و دبیر انجمن متخصصان محیط زیست خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: اینکه موضوع محیط زیست برای مدیران اجرایی خراسان‌جنوبی در سطوح بالا به صورت دغدغه مطرح شده، بسیار ارزشمند است.

دبیر انجمن متخصصان محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در گذشته علم محیط زیست یک علم تفننی محسوب می‌شد، ادامه داد: ولی با توجه به اتفاقاتی که برای محیط زیست رخ داد، همگان دریافتند که باید این علم را جدی گرفت.

آذرکار افزود: ظرفیت رخ دادن تمام حوادث زیست محیطی چون ریزگردها، مشکل آب و انقراض گونه‌های جانوری در خراسان‌جنوبی وجود دارد که برای پیشگیری از آن باید از تجربه دیگران استفاده کرد.

وی گفت: بی‌توجهی به محیط زیست ما را با مشکلات عدیده‌ای رو به رو خواهد کرد که بی‌شک تا خانه های ما نفوذ می‌کند.

برای حفظ محیط زیست اجازه کشت هر گونه گیاهی نداریم

دبیر انجمن متخصصان محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور شد: در راستای حفاظت از محیط زیست ما اجازه نداریم هر گونه گیاهی را در خراسان‌جنوبی کشت کنیم و اینکه گذشتگان ما تنها بر کشت زرشک و عناب و زعفران تأکید داشتند نشان از توجه به موضوعات زیست محیطی است.

نوربخش مدیرعامل سمن حامیان طبیعت قائنات نیز در این جلسه اظهار کرد: اعضای سمن در حوزه آموزش در مهدهای کودک کار می‌کنند که نتایج بسیار خوبی داشته است.

وی بیان کرد: در راستای تأمین منابع مالی فعالیت‌های آموزشی به صورت داوطلبانه افراد عضو سمن ماهیانه مبلغی را برای کار واریز می‌کنند.

مدیرعامل سمن حامیان طبیعت قائنات با اشاره به کارهایی که سمن در حوزه  بازیافت انجام داده است، افزود: با این حال در برهه‌ای از زمان یکی از شهرداران قائن تمام برنامه‌های ما در این زمینه را به هم ریخت که چنین کارهایی انگیزه فعالیت را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

نوربخش یادآور شد: برای یکی از پایه‌های تحصیلی کتاب انسان و محیط زیست وجود دارد ولی گزارش‌هایی وجود دارد که در ساعت ویژه این درس زیست، شیمی و یا فیزیک تدریس می‌شود.

سید محمد جعفر مهدوی الحسینی مدیر مؤسسه حامیان طبیعت قهستان نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت اجرایی شدن قانون مدیریت پسماندها در خراسان‌جنوبی گفت: سؤال این است که برای اجرایی شدن این قانون کدام شهرداری در استان برنامه داده و درخواست بودجه کرده است.

وی بیان کرد: در زمینه فعالیت‌های آموزشی سمن‌ها، به تناوب کار آنان باید اطلاعات دانش‌آموز و آموزش پذیرنده در زمینه محیط زیست و دغدغه او در این حوزه باید افزایش یافته باشد ولی به راستی چه میزان این مهم محقق یافته است.

مهدی یوسفی، عضو هیئت مدیره سمن ناجیان ترنم تون شهرستان فردوس گفت: سمن ناجیان ترنم فردوس نیز در زمینه فرهنگ‌سازی، جمع‌آوری زباله در ایامی چون نوروز و همچنین صرفه‌ُجویی در مصرف آب اقدامات عدیده‌ای داشته است.

بی‌توجهی به محیط زیست در برخی فعالیت‌های گردشگری

وی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی باید ارتباط بیشتری بین سمن‌های محیط زیست وجود داشته باشد، بیان کرد: در فردوس در منطقه مظفری و رباط شور گاه بدون توجه به مسائل محیط زیستی اتفاقاتی در حوزه گردشگری رخ می‌دهد که با حفاظت محیط زیست در تضاد است.

عضو هیئت مدیره سمن ناجیان ترنم تون شهرستان فردوس اظهار کرد: مسائل مرتبط با گردشگری و حفاظت محیط زیست را می توان با یک هم افزایی به نتیجه رساند.

علی اصغر موسی کیا مدیر دفتر امور اجتماعی و فرهنگی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به روند رو به رشد فعالیت سمن‌ها در دولت تدبیر و امید گفت: اعتقاد بر این است در همه حوزه‌ها از جمله در حوزه محیط زیست سمن‌ها بازوی قدرتمند دولت هستند.

وی اظهارکرد: در سال گذشته علی‌رغم مشکلات اقتصادی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اعتباری برای سمن‌های خراسان‌جنوبی صورت گرفت.

مدیر دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اعتبار ۴۰۰ میلیونی در سال گذشته برای سمن‌ها یادآور شد: در سال جاری هنوز هیچ اعتباری برای سمن‌ها واصل نشده است.

استفاده از بطری‌های پلاستیکی آب در جلسه با فعالان محیط زیست!

گفتنی است یکی از حاشیه‌های جلسه وجود لیوان‌های پلاستیکی و بطری‌های پلاستیکی آب برای پذیرایی از مهمانان بود که این موضوع با اعتراض یکی از مدیران سمن‌ها و فعالان زیست محیطی مواجه شد و بیان کردند حدأقل در جلسه با حضور فعالان محیط زیست از ظروف پلاستیکی استفاده نشود.

نظر شما