شناسهٔ خبر: 36038229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در مراسم استانی بزرگداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان مطرح شد:

نکات تربیتی خطاب به اولیا و مربیان/بچه ها را با یک خطا، ترور شخصیت نکنید

استاد اخلاق و قرآن با بیان نکاتی تربیتی خطاب به اولیا و مربیان تأکید کرد: با بچه ها با ملایمت صحبت کنید و وقتی بچه خطایی کرد او را ترور شخصیت نکنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ مجیدی فر، استاد اخلاق امروز (29 مهر) در مراسم استانی بزرگداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان استانی با بیان اینکه تعلیم و تربیت، دغدغه اصلی همه شده، گفت: آدمی، اثرپذیر است اگر روش و منش درستی داشته باشیم لذا بحث تعلیم و تربیت وقت گیر است.

 

وی مأموریت طولانی حضرت نوح در میان قوم خویش را گواه زمانبر بودن تعیلم و تربیت دانست و با بیان اینکه حضرت علی(علیه السلام) می فرماید«کسی که می خواهد روی دیگران اثرگذار باشد باید اول از خود شروع کند» افزود: چندین نکته وجود دارد؛ اول اینکه بچه رفتار شما را می بیند و صفر تا صد را از شما یاد می گیرد و 75 درصد از طریق چشم بچه دارد می بیند و الگوپذیری می کند.

 

 

مجیدی فر ادامه داد: نکته دوم اینکه با بچه با ملایمت حرف بزنید، اگر اثری در کلام شما باشد مؤثرتر خواهد بود لذا هرکس آرام حرف می زند نتیجه خواهد گرفت؛ نکته سوم اینکه وقتی بچه خطایی کرد، او را ترور شخصیت نکنید؛ نکته چهارم اینکه راجع به آدم ها قضاوت و پیش داوری نکنید؛ نکته دیگر اینکه باید درک متقابل نسبت به بچه داشته باشیم و نکته مهم تر دیگر اینکه باید بچه را به دست صاحب نفس بدهیم لذا برای همین است که معلم جایگاه ویژه ای دارد.

 

وی با افزودن اینکه ما معتقدیم از 34 نوع استعداد هر فرد حداقل 4 استعداد را دارد، ابراز داشت: نکته کلیدی اینکه چرا گاهی اوقات همه نکات را رعایت می کنیم ولی فرد اثر نمی پذیرد؟ اینجا به فرموده امام حسین(ع) می رسیم که در صبح عاشورا حضرت زینب پرسید چرا این افراد واکنش نسبت به خطبه شما نشان ندادند، فرمود" شکم آن ها از مال حرام پر شده و گوش آنها از کار افتاده است"؛ قرآن{فقط} به من و شما نمی گوید بلکه به پیامبران می گوید از طیبات بخورید و عمل صالح انجام دهید؛ همانطور که به زنبور عسل می گوید برو گل بخور تا عسل تولید کنی؛ اگر بچه لقمه شبهه ناک خورد چه اثری خواهد داشت؟ لذا پدر و مادرها باید سخت مواظب لقمه بچه باشند.

 

بهرام امیری پاک گفت: پیوند اولیا و مربیان، نقش اساسی خانواده را در مدرسه ایفا می کند  و امدواریم بتوانیم گام مؤثری در جهت پیشرفت تحصیلی فرزندان برداریم.

 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان در ادامه افزود: آغاز ارتباط و هفته پیوند اولیا و مربیان از سال 1326 در ایران کلید خورد و بعد از مدت ها در سال 1346 انجمن اولیا در قالب فعالیت های بین مدرسه و پیشرفت تحصیلی فرزندان این مرز و بوم به ثبت رسید.

 

وی ابراز داشت: انجمن اولیا و مربیان یک نهاد اساسی و مهم در جامعه است لذا همه ما اگر احساس تعهد می کنیم، حتما باید دست در دست دهیم تا بتوانیم کشتی تعلیم و تربیت را از مسیری که بر عهده ما است عبور دهیم و برای اینکه جامعه ای سالم داشته باشیم، تعامل اساسی بین مدرسه و خانواده را می طلبد و برای اینکه مانع آسیب های اجتماعی شویم باید نقش خانه و مدرسه را پررنگ کنیم و مدرسه مهم ترین جایی است که می تواند از این آسیب ها جلوگیری کند.

 

امیری پاک در ادامه با اشاره به اینکه بخش اعظم اوقات دانش آموزان در خانواده است، افزود: زمانی می توانیم موفق باشیم که همراهی اولیا و انجمن را داشته باشیم و این تعاملی بین ما و شما است لذا رمز موفقیت جامعه، تعامل بین اولیا و مربیان است.

 

 

نظر شما