شناسهٔ خبر: 36038123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی:

امام حسین(ع) در کربلا نهاد دین را ریشه‌دار کرد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: امام حسین(ع) در کربلا در روز عاشورا نهاد دین را ریشه‌دار کرد، با خون خود آن را آبیاری کرده و به دست انسان‌هایی سپرد که آنگونه که باید درک کنند، درک می‌کنند و خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

«حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری»، در گفتگو با خبرگزاری شبستان در ارومیه، با بیان اینکه اربعین نماد بزرگذاشت حرکت عظیمی است که به رهبری سالار شهیدان حضرت اباعبداله الحسین (ع) در سرزمینی بنام کربلا شکل گرفته، اظهار کرد: این نماد حقیقتی است که در آن مقطع از تاریخ رخ داده و ما در مدت 1400 سال یا تاریخی قریب به آن تلاش کرده‌ایم که ابعاد و زوایای آن را بویژه زوایای پنهان آن را بشکافیم و به فلسفه آنچه که اتفاق افتاده، خود و دیگران را به آن واقف پنداریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی افزود: در واقع اربعین قبول روایت بازگشت اسراء از شام به کربلا به مفهوم بازگشت به فلسفه قیام و تجدید عهد و میثاق با امام حسین(ع) و شهدای آن جریان عظیم تاریخی است.

وی با بیان اینکه بازگشت به عدالت طلبی، ایثار، فداکاری، از جان‌گذشتگی در راه دین و ارزش‌های الهی و آرمان‌های والای بشری بوده که همه این مفاهیم در قالب امر به معروف و نهی از منکر جمع شده، گفت: اربعین ویژه امام حسین(ع) است، برای اینکه کاری که امام حسین (ع) کرد و ابعادی که وجود دارد در سایر مقاطع نمی‌بینیم و به همین دلیل است که می‌بینیم برای هیچ معصومی در راس آنها خود پیامبرگرامی اربعین برگزار نمی‌کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: امام حسین (ع) در کربلا، در روز عاشورا نهاد دین را ریشه دار کرده و با خون خود آن را آبیاری نمود و به دست انسان‌هایی سپرد که آنگونه که باید آنرا درک کنند، درک می‌کنند و خواهند کرد.

کار زینب پیام‌رسانی واقعه عاشورا بود

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در ادامه سخنان خود گفت: ما در موضوع عاشورا با 2 جریان مواجه هستیم یکی شهید که خود  امام حسین (ع) بوده و دیگری شاهد آنچه که در کربلا گذشت را به چشم دیده است.

وی با اشاره به اینکه آنچه برای پس از حسین ماند به عنوان وظیفه و تکلیف همگانی معرفی شد، خاطر نشان کرد: آنانی که بعد از شهدا ماندند باید کار زینبی کنند وگرنه یزیدی هستند که کار زینب در این جریان پیام‌رسانی بود.

حجت‌الاسلام خدایاری افزود: موج عظیمی از جمعیت نزدیک 30 میلیون با ترکیبی از گونه های مختلف قومی، مذهبی، دینی همه بیانگر این است این افکار با حرکت و راهپیمانی خودشان این پیام را  آنطور که شایسته است به گوش جهانیان برساند.

منجی عالم بشریت به پشتوانه کربلا و سالار آن حجت خود را اثبات خواهد کرد

وی با بیان اینکه عاشورا شبه محشر یا رستاخیز است، گفت: چرا که غیر از امام حسین (ع)، یاران و مکتب وی هیچ نیرویی در جهان قادر به تشکیل چنین حقیقتی در جهان نیست و اراده ها در این واقعه به جوش، انسان ها به خروش آمده و از این رهگذر سیل بوجود آمد که ریشه استعمار و استکبار را خواهد کند و زمینه ظهور منجی عالم بشریت را فراهم خواهد نمود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حسینی با گذشت زمان، باورپذیری ظهور را آسان تر می‌کند، افزود: حسین، کعبه اعمال انسان ها است و خود منجی عالم بشریت به پشتوانه کربلا و سالار آن حجت خود را اثبات و به جهانیان بیان خواهند کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: کربلا راهی است برای ظهور از دل همین جمعیت که بر روی زمین استقرار پیدا خواهد کرد و راهی گشوده خواهد شد که ناب‌ترین، خالص‌ترین و پاک‌ترین حرکت را در همین حرکت می‌بینیم.

وی  با تاکید بر اینکه اربعین دارای ابعاد محتلف فرهنگی، اجتماعی  و سیاسی بوده، افزود: اربعین هویت بخش، نماد وحدت و یکپارچگی است و متعلق به همه جهانیان است.

نظر شما