شناسهٔ خبر: 36037804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

نیویورک‌تایمز:

احتمالا 200 نظامی آمریکایی در سوریه باقی می‌مانند

یکی از مقامات ارشد آمریکایی اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا به طرح اخیر پنتاگون برای حفظ گروه کوچکی از نظامیان آمریکایی و احتمالا 200 نفر از آنها در شرق سوریه تمایل دارد.

صاحب‌خبر -

العالم - سوریه

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ظاهراً به طرح جدید پنتاگون برای حفظ گروه کوچکی از نظامیان آمریکایی و احتمالاً 200 نظامی در شرق سوریه تمایل دارد.

بنا به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، این مقام آمریکایی می‌گوید که دولت آمریکا در صدد است این تعداد نظامی را به بهانه مقابله با تکفیری‌های داعش و جلوگیری از پیشروی دولت سوریه و نیروهای روس به میدان‌های نفت‌خیز این منطقه در شرق سوریه حفظ کند.

بر اساس این گزارش، اگر ترامپ پیشنهاد حفظ چند صد نیروی عملیات ویژه آمریکا در شرق سوریه را مورد تأیید قرار دهد، دومین بار در ظرف ۱۰ ماه است که رئیس‌جمهور آمریکا از دستور خود برای عقب‌نشینی تقریباً تمامی نظامیان آمریکایی از سوریه صرفنظر می‌کند.

در دسامبر سال گذشته میلادی (آذر-دی ۱۳۹۷)، ترامپ دستور خروج فوری دو هزار نظامی آمریکا از سوریه را صادر کرد که مدتی بعد از آن صرفنظر کرد و با خروج تدریجی این نظامیان موافقت کرد.

این تصمیم ترامپ برای حفظ دستکم ۲۰۰ نظامی آمریکایی در شرق سوریه، احتمالاً دومین تغییر رویکرد سیاسی در ظرف چند روز به حساب ‌می‌آید که ترامپ تحت فشار سیاسی حزب خود انجام داده است. پیش از این روز شنبه هفته جاری نیز رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم خود برای برعهده گرفتن میزبانی نشست سال آینده گروه ۷ در تفرجگاهش صرفنظر کرد.

در روزهای اخیر، ترامپ از جانب فرماندهان سابق نظامی، دموکرات‌ها و حتی برخی از سرسخت‌ترین طرفداران حزب خود به دلیل خارج کردن نظامیان آمریکایی از مرز سوریه و ترکیه و هموار کردن مسیر برای حمله ترکیه به این منطقه مورد انتقاد قرار گرفته است.

یکی از مقامات ارشد آمریکا روز یکشنبه گفت ترامپ از همان هفته گذشته در حال بررسی طرح حفظ چند صد نظامی آمریکایی در شمال شرقی سوریه و در نزدیی مرز عراق به منظور انجام عملیات مبارزه با تروریسم است.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، سه مقام ارشد دولت آمریکا و وزارت دفاع این کشور که خواستند نامشان فاش نشود، تأیید کردند که این طرح باقی ماندن چند صد نظامی آمریکایی در شمال شرقی سوریه در بین سیاستمداران ارشد و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا مورد بحث قرار گرفته است.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفته است که احتمالاً نظامیان آمریکایی در امتداد مرز عراق و دور از منطقه آتش‌بسی که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص آن هفته گذشته با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بحث کرد، مستقر خواهند بود.

پیش از این خبرگزاری رسمی سوریه گزارش کرده بود نظامیان آمریکایی خروج از خاک سوریه را سرعت بخشیده‌اند و کاروان دیگری از نیروهای اشغالگر آمریکایی مرکب از چند خودروی نظامی از ریف‌های حلب و الرقه به سمت عراق حرکت کردند و از سوی دیگر ارتش سوریه عملیات استقرار خود در این مناطق را پی گرفته است.

ارتش ترکیه از حدود دو هفته به بهانه «مقابله با تروریست‌ها» و «ایجاد یک منطقه امن برای اسکان آوارگان سوری»، عملیاتی را علیه شبه نظامیان کرد مستقر در شمال سوریه آغاز کرد. این عملیات یک روز بعد از آن آغاز شد که ترامپ بعد از گفت‌وگو با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت آمریکا نیروهایش را از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد خارج می‌کند. منتقدان ترامپ می‌گویند خروج نیروهای آمریکایی از این مناطق به منزله چراغ سبز به عملیات نظامی ترکیه بوده است.

فارس

نظر شما