شناسهٔ خبر: 36037536 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عناب را وارد دانشگاه و مراکز پژوهشی کنیم

50028

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان ‌جنوبی گفت: از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور برای ارتقای محصول عناب مطالبه نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در عرصه کشاورزی و به خصوص محصول عناب کسب و کارهای فراوانی قابلیت ایجاد دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کار چندانی برای ایجاد این کسب‌وکارها انجام نگرفته است، افزود: به طور بالقوه ایده، نیاز، توانایی انجام، سرمایه‌گذار و بازار مورد نیاز در استان وجود دارد، اما ارتباطی بین این موارد برقرار نیست.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور برای ارتقای این محصول مطالبه نمی‌شود، تصریح کرد: از ریشه درخت عناب شش مورد، برگ آن 12 مورد، هسته عناب 7 مورد و میوه عناب 35 مورد پتانسیل تولید دارو و پیش دارو وجود دارد.

ابراهیمی ادامه داد: چوب عناب می‌تواند در صنایع چوب و معرق با اقبال بالایی روبرو شود و از جمله پتانسیل‌های مغفول این درخت ارزشمند به شمار می‌آید.

کسب و کارهای مرتبط با عناب شکل گیرد

وی افزود: تولید فرآورده‌های غذایی و پیش دارو یا دارو و همچنین تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از میوه و سایر اندام‌های درخت عناب از جمله ایده‌های پرسود برای ایجاد یک کسب و کار در هم‌نت عناب خواهد بود.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان ‌جنوبی بیان کرد: هم‌نت عناب فرصتی برای همکاری، مشکل‌گشایی، نوآوری و توانمند سازی در راستای ایجاد کسب و کار، خلق ثروت، افزایش اشتغال در حوزه کشاورزی و کاهش معضلات اجتماعی در خراسان جنوبی فراهم کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: تحقیقات دانشگاهی به این دلیل که در راستای مطالبات بازار حرکت نمی‌کنند، مورد اقبال تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرند، عیوب آن اصلاح نمی‌شود و اقداماتی که در ادامه صورت می‌گیرد، در راستای حل مشکلات تولید نیستند.

وی افزود: نبود مطالبه باعث شده است تا تنها یک استاندارد در حدود 20 سال پیش برای محصول عناب تدوین شود.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان ‌جنوبی بیان کرد: به منظور ایجاد و سامان‌دهی کسب و کارهای مرتبط با محصول عناب، زنجیره ارزش این محصول باید مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی ادامه داد: برای شبکه‌سازی باید سواد جمعی بالا برده شود که یکی از راه‌های آن برگزاری همایش‌ها و رویدادهای مشابه است.

وی با بیان اینکه برگزاری این گونه رویدادها سبب ایجاد نوعی مطالبه‌گری در جامعه می‌شود، تصریح کرد: برخی از چالش‌ها و ایده‌هایی در حوزه کاشت و داشت عناب وجود دارد که باید مورد توجه شرکت‌کنندگان در هم‌نت عناب قرار گیرد.

عدم وجود مرکزی برای ارائه و فروش نهال مرغوب عناب

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان ‌جنوبی اظهار کرد: عدم وجود مرکزی برای ارائه و فروش نهال مرغوب و استاندارد عناب باعث شده است تا کسب و کار تولید نهال عناب بذری پیوندی، پاجوش و قلمه به عنوان یک کسب و کار تضمین شده قلمداد شود.

ابراهیمی یادآور شد: کسب و کارها با پایان یک رویداد کارآفرینی آغاز می‌شوند و رسالت هم‌نت تنها به برگزاری این رویداد ختم نخواهد شد و قطعا ایده‌های برتر برای کارآفرینی مورد حمایت دست‌اندرکاران برگزاری هم‌نت عناب قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما