شناسهٔ خبر: 36036023 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ترکیه شهر «رأس‌العین» را اشغال کرد/ تمایل ترامپ برای بقای ۲۰۰ نظامی در سوریه

با وجود اعلام تعلیق حملات ترکیه به شمال سوریه، ارتش ترکیه شهر رأس‌العین در حومه شمالی استان الحسکه را اشغال کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، نیروهای ارتش ترکیه و گروهک‌های مسلح حامی آن به تجاوز خود به خاک سوریه ادامه داده شهر رأس‌العین در حومه شمالی استان الحسکه را به‌اشغال خود در آوردند. این اشغال بعد از حملات هوایی و گلوله‌باران توپخانه‌ای منطقه انجام شد که ویرانی شمار زیادی از خانه‌ها و تأسیسات حیاتی و آوارگی گروه بزرگی از مردم را به‌همراه داشت.

خبرنگار سانا مستقر در حومه الحسکه گفت: "نیروهای اشغالگر ترکیه و مزدوران آنها رأس‌العین را اشغال کردند و ساکنان آن را کوچ دادند. صدها خانواده در طول روزهای گذشته به‌علت شدت گلوله باران و حملات هوایی که باعث ویرانی همه ساختار خدماتی این شهر شده است، آواره شده‌اند".

این اشغالگری با وجود آن صورت می‌گیرد که ارتش ترکیه از دستیابی به توافقی با آمریکا برای تعلیق 120 ساعت تجاوزگری خود علیه شمال و شمال شرق سوریه خبر داده بود. جنگنده‌های ترکیه روز یکشنبه محله‌های مسکونی و ساختار زیربنایی شهر رأس‌العین را به‌شدت گلوله‌باران کردند تا اینکه نیروی زمینی ترکیه آن را به‌اشغال خود در آورد.

در تجاوزگری نظامی ترکیه به شماری از شهرها و روستاها و شهرک‌های حومه استان‌های الحسکه و الرقه در شمال و شمال شرق سوریه صدها غیرنظامی جان باخته یا زخمی شده‌اند که شماری از آنها زن و کودک و کارگران بخش‌های خدمات‌رسانی شهری هستند.

تمایل ترامپ برای بقای 200 نظامی در سوریه

همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد که یک گروه 200 نفری از نظامیان آمریکایی را در شرق سوریه نگه‌دارد تا به‌زعم او به مبارزه با گروه تروریستی داعش بپردازند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مسئول آمریکایی نوشت: ترامپ از هفته گذشته به باقی نگه داشتن حدود 200 نیروی کماندو در شمال شرقی سوریه برای مبارزه با تروریسم فکر می‌کند.

این مسئول افزود: این نیروها در طول مرز با عراق و خارج از منطقه امنی که مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره آن توافق کردند، متمرکز خواهند بود.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت که اگر ترامپ با باقی ماندن چند صد نظامی در شرق سوریه موافقت کند، این دومین باری خواهد بود که از آغاز سال این کار را خواهند کرد زیرا او پیش از این نیز دستور خروج همه نیروهای آمریکایی از سوریه را داده بود اما بعداً این دستور خودش را لغو کرد.

آمریکا و ترکیه پنجشنبه شب گذشته از توافقی درباره اوضاع شمال و شمال شرق سوریه خبر دادند. در آن شب مایک پنس بعد از دیدار با اردوغان از توافق واشنگتن و آنکارا برای آتش‌بس در شمال و شمال شرق سوریه خبر داد اما لحظاتی بعد از آن داود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دستیابی به توافق آتش‌بس با واشنگتن را تکذیب کرد و گفت که صرفاً به‌مدت 120 ساعت حملات ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه به‌حالت تعلیق در آمده است تا شبه‌نظامیان کرد سوری "قسد" از منطقه‌ای که ترکیه خواهان ایجاد آن در شمال و شمال شرق سوریه است، خارج شوند. ترکیه به‌دنبال ایجاد منطقه‌ای به‌اصطلاح "امن" در طول نوار مرزی برای به‌زعم خود اسکان آوارگان سوری مقیم ترکیه در آنجا است.

 

در همین حال، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه امروز دوشنبه گفت که حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه باعث شده است تا هشت اردوگاه آوارگان و 12 جنگجوی خارجی زندانی بدون محافظت بماند و این امر می‌تواند باعث افزایش شدت مهاجرت معکوس تروریست‌ها به زادگاه خودشان شود.

وی تأکید کرد: ضروری است که تلاش‌های همه جامعه بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های ناشی از تروریست‌ها و ایدئولوژی و تبلیغات آنها یکپارچه شود. وزارت دفاع روسیه تجربه گسترده‌ای در این زمنیه دارد و آماده مشارکت همراه با شرکای خود در منطقه آسیا و دریای آرام است.

انتهای پیام/+

برچسب‌ها:

نظر شما