شناسهٔ خبر: 36035729 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

97 درصد واکسن دامی در کشور تولید شد

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سال گذشته با وجود تحریم هم در حوزه واکسن دامی بیش از 97 درصد و هم در واکسن طیور بیش از 30 درصد در داخل تولید شد و امیدواریم با تامین بذر واکسن به شرایط تامین 100 درصدی واکسن ها در داخل کشور برسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایانا، علیرضا رفیعی پور در رابطه با کنترل بیماری‌های واگیردار دامی اظهار کرد: در سال گذشته با وجود تحریم‌ها بیش از 98 درصد بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را کنترل کردیم و تب برفی کاهش 37 درصدی در کشور داشته است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: بیماری های استراتژیک مانند آبله، تب مالت و هاری که بین انسان و دام مشترک است هم در مدت یک سال اخیر با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تولید سید واکسن در کشور اذعان کرد: با تجهیز آزمایشگاه ها و برای اولین بار در کشور به زودی تولید بذر یا سید واکسن ها را شروع خواهیم کرد.

وی در ادامه تشریح کرد: ما به بذر یا سید واکسن نیاز داشتیم که در سال های گذشته این بذر را وارد می کردیم، تحریم باعث شد شرایط برای تحویل سید یا بذر واکسن برای کشور سخت شود و سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی به تولید آن ورود کنند.

رفیعی پور ادامه داد: از این طریق می توانیم ماده اولیه مورد نیاز هر واکسنی را در کشور تولید کنیم و دیگر نگران کمیت و کیفیت واکسن تولید شده توسط موسسه رازی یا بخش خصوصی نخواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم تمام واکسن های طیور را هم مانند واکسن دام در کشور تولید کنیم، واردات نداشته باشیم و تنها متکی به تولید داخل باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: البته سال گذشته هم با وجود تحریم هم در حوزه واکسن دامی بیش از 97 درصد و هم در واکسن طیور بیش از 30 درصد در داخل تولید شد و امیدواریم با تامین بذر واکسن به شرایط تامین 100 درصدی واکسن ها در داخل کشور برسیم.


نظر شما