شناسهٔ خبر: 36035024 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شیره گیاه آنغوزه کهگیلویه و بویراحمد به فرانسه صادر می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: شیره گیاه آنغوزه که دارای خاصیت گیاهی و دارویی است به فرانسه صادر می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کشت گیاهان دارویی در ۳ هزار و ۲۵۶ هکتار از اراضی ملی از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد است که تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار آن محقق شده و کشت مابقی گیاهان در دستور کار قرار دارد.

یکی از ظرفیت‌های استان در تولید اشتغال گیاهان دارویی است ظرفیت بی‌نظیری که حالا در قالب اقتصاد مقاومتی علاوه بر اشتغالی که ایجاد می‌کند قابلیت صادراتی هم دارد.

آنغوزه از آن دست گیاهانی است که هم خاصیت دارویی و گیاهی دارد و بهره‌برداری از شیره گیاه آنغوزه سودی زیادی به جیب بهره‌برداران می‌زند.

غلام‌حسین حکمتیان‌اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کشت گیاهان دارویی در اراضی ملی استان گفت: گیاهان دارویی متناسب با اقلیم استان کاشته شده است.

اما جبار کیانی‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن یاسوج گفت: بهره‌برداران ۶ تن شیره گیاه آنغوزه استخراج کردند و برای خرید  این محصول نیازمند دو میلیارد تومان سرمایه در گردش هستیم.

وی با بیان اینکه باید تمامی این محصول خریداری و از گمرک استان صادر می‌شود تا مافیای گیاهان دارویی به این حوزه ورود پیدا نکنند، گفت: دو سه نفر در ایران تجارت آنغوزه انجام می‌دهند و بازار هدف این گیاه‌ کشور هندوستان و فرانسه است و حتی مقداری از این شیره گیاهی را برای آنالیز به فرانسه فرستادیم و منتظر جوابیم.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج بر فرآوری و نوع بسته‌بندی این محصول برای صادرات تاکید کرد و یادآور شد: مسئله سرمایه در گردش برای خرید شیره گیاه دارویی آنغوزه حل شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گیاهان دارویی را از مزیت‌های استان دانست و عنوان کرد: تولید مهم است اما مهمتر از آن بازار فروش محصولات است که موجب مطرح شدن نام استان می‌شود.

حسین کلانتری به دو واحد مهم در استان هم اشاره و خاطرنشان کرد: سینره و زرد بند دو شرکت مهم تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از گیاهان دارویی هستند که توصیه می‌کنیم دستگاه‌های استانی از جمله منابع طبیعی با این دو واحد تعامل بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

نظر شما