شناسهٔ خبر: 36034009 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

در گفت و گوی تفصیلی میزان با درویش مطرح شد

اگر آب معدنی به سمنان بدهیم به مراتب ارزان‌تر درمی آید/در سمنان کمبود آب نداریم/چرا محیط زیست به طرح‌های مخرب، جواب مثبت، می‌دهد

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری به بیان توضیحاتی پیرامون طرح انتقال آب خزر به سمنان و عوارض و پیامد‌های مخربی که می‌تواند داشته باشد پرداخت.

صاحب‌خبر -

محمد درویش، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، به بیان توضیحاتی پیرامون طرح انتقال آب خزر به سمنان و عوارض و پیامد‌های مخربی که می‌تواند داشته باشد پرداخت.

وزارت نفت هنوز اعلام موافقت نکرده است

محمد درویش در پاسخ به این سوال که مسعود تجریشی اعلام کرده که در طرح انتقال آب خزر به سمنان هیچ درختی قطع نمی‌شود و همان مسیر قبلی انتقال نفت را برای انتقال آب استفاده خواهیم؟ گفت: در این باره وزارت نفت هنوز رسما اعلام نکرده است و رسما نامه‌ای مبنی بر موافقت عبور خط لوله آب از کنار خط گاز امضا و ابلاغ نشده است. 

وزارت نفت باید به یک سری مسائل ایمنی در این انتقال آب توجه کند

وی در ادامه بیان کرد: علت آن هم این است که وزارت نفت باید به یک سری مسائل ایمنی در این انتقال آب توجه کند چرا که ممکن است که حفاری برای خط لوله‌ای که قطر آن دو متر است انجام می‌شود منجر به انفجارات ناخواسته شود و عوارض وحشتناک به وجود بیاورد که قابل پیش بینی نیست.

هنوز ابهامات زیادی در اجرای طرح انتقال آب از خزر به سمنان وجود دارد

وی در ادامه با بیان اینکه طرح انتقال آب از خزر به سمنان هنوز با ابهامات بسیار زیادی مواجه است اظهار کرد: موافقت مسعود تجریشی و سازمان محیط زیست با اجرای این طرح و اعلام اینکه تمام استلزامات زیست محیطی طرح اجرا شده نسبت به نامه‌ای که تجریشی به در ۶ شهریور ۹۸ به خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در وزارت نیرو نوشته و خواسته تا ابهامات اجرای این طرح را روشن کند ابهامات زیادی وجود دارد.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در ادامه بیان کرد: بر اساس آخرین اقدامات انجام شده نه تنها ابهامات کمتر نشده بلکه مطابق آخرین جلسه سه معاون محیط زیست انسانی دریایی و طبیعی با دو مدیر کل این سازمان با نماینده‌های وزارت نیرو داشته اند ابهامات بیشتر هم شده است.

نتیجه مدل سازی تخلیه پرتاب دستگاه‌های آب شیرین کن مشخص نشد

درویش در ادامه درباره این ابهامات گفت: مثلا مشخص نشد نتیجه مدل سازی تخلیه پرتاب دستگاه‌های آب شیرین کن چیست؟ در صورتی که سازمان محیط زیست از وزارت نیرو درخواست کرده بود که نتیجه این مدل سازی را صراحتا به آن‌ها اعلام کند چرا که بر اساس این مدل سازی است که می‌شود نتیجه ارزیابی را اعلام کرد.

بررسی نتیجه مدل اثرات تجمعی طرح بر آب دریای خزر بر منطقه نکاح و امیر آب مشخص نشده است

وی در ادامه بیان کرد: ابهام دیگر این طرح این است که بررسی نتیجه مدل اثرات تجمعی طرح بر آب دریای خزر بر منطقه نکاح و امیر آب که جنب منطقه حفاظت شده و پارک میان پاله هست که ارزشمند و زیستگاه ماهی خاویار است هنوز اعلام نشده است.

هنوز عمق تلخابی که قرار است وارد دریای خزر شود مشخص نشده است

درویش افزود: هنوز درباره عمق تلخابی که قرار است وارد دریای خزر در منطقه میان پاله بشود به جمع بندی نرسیده اند که عمق باید چقدر باشد. در این موضوع وزارت نیرو می‌گوید عمق آن لازم نیست زیاد باشد، ولی سازمان محیط زیست می‌گوید باید این عمق حداقل ۳۰۰ متر باشد.

نامشخص بودن محل تخلیه پساب و محل برداشت آب

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در ادامه بیان کرد: در ارزیابی زیست محیطی این طرح هنوز محل تخلیه پساب و محل برداشت آب هنوز به استاندارد مشخصی نرسیده اند.

محل دپوی نخاله‌های مازاد ناشی از لوله گذاری مشخص نیست/قرار است جای دیگری لوله گذاری انجام شود

درویش در ادامه درباره سایر ابهامات اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: محل دپوی نخاله‌های مازاد ناشی از لوله گذاری مشخص نیست. خود مسئله محل دپوی نخاله‌ها نشان دهنده این است که قرار است جای دیگری لوله گذاری انجام شود و تخریب زیادی قرار است انجام شود؛ خاک برداری زیادی نیز قرار است انجام شود.

نوع گونه‌هایی که قرار است تخریب شود اعلام شده است که نوعی پارادوکس است

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در ادامه بیان کرد: نوع گونه‌هایی که قرار است تخریب شود اعلام شده است و مشخص شده که این گونه‌ها چه هستند و نه فقط تعداد گونه‌ها بلکه نوع گونه‌ها نیز اعلام شده است. اگر قرار است از مسیر انقال گاز بگذرد چطور نوع گونه‌هایی که قرار است تخریب شود مشخص شده و این امر بیانگیر این است که قرار است از یک مسیر دیگر این خط عبور کند.

اگر آب معدنی به سمنان بدهیم به مراتب ارزان‌تر درمی آید

درویش در ادامه افزود: این‌ها ابهاماتی است که وجود دارد و حل نشده و به گفته تجریشی هر متر مکعب آب با اجرای این طرح ۶۰ هزار تومان می‌شود واگر آب معدنی به سمنان بدهیم به مراتب ارزان‌تر درمی آید تا بخواهیم این پروژه را با هزینه گزاف انجام دهیم.

انتقال آب خزر به سمنان منطقه را از لحاظ پدافند غیر عامل با مشکل رو به رو می کند

وی در ادامه بیان کرد: انتقال آب خزر به سمنان باعث تخریب اکوسیستم خزر و تخریب پوشش جانوری و گیاهی جنگل های هیرکانی می شود و منطقه از لحاظ پدافند غیر عامل با مشکل رو به رو شود.

درویش افزود: با اندکی صرفه جوی در بخش کشاورزی و شرب در استان سمنان و تغییر چیدمان توسعه به نفع کاهش وابستگی معیشتی به زمین می توانیم کمبود آب سمنان را جبران کنیم سمنانی که الان هم متوسط سرانه آب در دسترس مردم از متوسط سرانه کشوری بالاتر است.

در سمنان کمبود آب نداریم

وی در ادامه تاکید کرد: در سمنان کمبود آب نداریم، چون متوسط سرانه آب در سمنان بیشتر از متوسط کشوری است.

روش‌های فنی برای کاهش تخریب پوشش گیاهی به تفکیک نوع گونه در این طرح ارائه شده است

درویش در ادامه در پاسخ به این سوال که آقای تجریشی اعلام کرده اند که با اجرای این طرح یک اصله درخت قطع نمی‌شود؟ گفت:  معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خودشان صورت جلسه‌ای که سه معاون سازمان خودشان امضا کرده اند را مرور کنند. در این صورت جلسه ارائه گزارش روش‌های فنی برای کاهش تخریب پوشش گیاهی به تفکیک نوع گونه ارائه شده است. اگر قرار است هیچ درختی قطع نشود چرا سه معاون سازمان محیط زیست دریایی طبیعی و انسانی محیط زیست و دو مدیر کل مازندران و سمنان این صورت جلسه را امضا کرده اند! که این میزان درخت قطع شود؟ که پارادوکس دارد.

وزارت نیرو وظیفه اش تخریب محیط زیست است

وی درباره آخرین موضع گیری سازمان محیط زیست درباره طرح انتقال آب گفت: سازمان محیط زیست در آخرین موضع گیری خود اعلام کرده که اگر وزارت نیرو واقعا نگران است درخواست خود را برای انتقال آب به سمنان پس بگیرد اگر مشاور وزیر نیرو آقای فاضلی با این پروژه مخالف است می‌تواند وزیر را متقاعد کند که پروژه را پس بگیرد که در پاسخ به آنها باید گفت درست است که امروزه عوام گرایی و گرفتن ژست های روشنفکری مد شده است در مقابل این اطلاعیه باید گفت: وزارت نیرو وظیفه اش تخریب محیط زیست است.

چرا سازمان محیط زیست جواب مثبت به طرحی که مخرب است می‌دهد

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در توضیح بیشتر گفت: سازمان متولی حفاظت محیط زیست چرا منتظر است که وزارت نیرو درخواستش را پس بگیرد. اگر دل سازمان محیط زیست برای طبیعت می سوزد چرا جواب مثبت به طرحی که مخرب است می‌دهد.

مسئولان محیط زیست فهم درستی از ارزیابی زیست محیطی دارند

درویش در ادامه بیان کرد: در بررسی های محیط زیستی فقط اثرات محیط زیستی بررسی نمی‌شود بلکه محیط فیزیکی و محیط اجتماعی قبل و بعد از اجرای پروژه مورد بررسی قرار می گیرد. مولفه‌ها اقتصادی باید مورد قضاوت قرار بگیرد این که آقای تجریشی اعلام کرده که بنده مسئول مسائل زیست محیطی هستم نه اقتصادی حرف غلطی است که نشان دهنده این است که فهم درستی از ارزیابی زیست محیطی دارند.

طرح انتقال آب تیشه به ریشه دریایی خزر زدن است

وی در ادامه بیان کرد: اصل ماجرا این است که دریای خزر آنقدر نابود شده که می‌گوید در آن شنا نکنید؛ فک خزری از بین رفته و بسیاری از ماهی ها از بین رفته اند و در این شرایط می‌خواهیم حقابه ۲۰۰ میلیون متر مکعب را وارد آن کنیم که تیشه به ریشه دریایی خزر زدن است. کیفیت آبزیان را به مخاطره می‌اندازد. سلامت آبزیان که استفاده می‌کنیم را به مخاطره می‌اندازد. درآمد صیادی را کاهش می‌دهد و موج بیکاری به راه خواهند انداخت.

اجرای این طرح همسایه‌ها را وادار به باج خواهی خواهد کرد

وی در ادامه تاکید کرد: اجرای این طرح همسایه‌ها را وادار به باج خواهی خواهد کرد که ممکن است همسایه ها یا بگویند باید خسارت بدهید و یا بگویند که ما هم می خواهیم این کار را انجام دهیم.

درویش بیان کرد: وزارت نیرو اصراری بر اجرای این طرح ندارد. اولین بار اسفندیار رحیم مشایی دستور تخصیص آب به سمنان را داده و این کار را وزارت نیرو در آن زمان انجام داده اند.

انتهای پیام/

نظر شما