شناسهٔ خبر: 36033635 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عامل اصلی قدرت ایران اسلامی را باید «قدرت معنوی» برشمرد

قدرت معنوی در حوزه سیاسی به این معنا است؛

صاحب‌خبر -

حسن جعفری؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی طی یادداشتی به تشریح قدرت معنوی در حوزه سیاسی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

برای بسیاری از کارشناسان و ناظران در حوزه‌های جامعه‌شناسی همواره این سوال مطرح بوده و هست که مبنای قدرت انقلاب اسلامی، پیروزی‌های مداوم و رشد انقلاب در سطح جهانی چه بوده و چرا باوجود همه فشارهای داخلی و خارجی و تحریم‌های 40 ساله ناعادلانه هم چنان این قدرت در حال فزونی و سیطره است.

تحلیلگران موارد مختلفی نظیر نفوذ مردمی رهبران انقلاب، روحیه استکبارستیزی مردم، عدم اجرای جدایی دین از سیاست و فرماندهان وفادار و شهادت پیشه را تاکنون بیان کرده‌اند اما در تحلیل جامع و عام در کنار همه موارد ذکر شده عامل اصلی قدرت ایران اسلامی را بایستی قدرت معنوی برشمرد.

مقام معظم رهبری در بیانات حرم مطهر امام خمینی(ره) بیان فرمودند: «رهبران مادی را با انواع حیله‌ها می‌خواهند در دل‌ها زنده نگه دارند، نمی‌شود... آن فکر و آن اصول و آن یاد، همه محکوم به زوال شد؛ هم در جامعه خود او، هم در سطح جهان. تفاوت رهبری و زعامت معنوی و روحی این است. علت هم همان اتصال با منبع اصلی قدرت، ارتباط با خدا، همه چیز را از او دانستن و همه کار را برای او کردن، است. این راز اقتدار و ماندگاری و نفوذ مردان خداست. امام با این دید و با این مبنا، همچنان زنده خواهد ماند. دشمنان او، مخالفان او، معارضان دینی و سیاسی او، رفتند و خواهند رفت؛ اما امام بزرگوار با فکرش، با هویتش و با وجود حقیقی‌اش در جامعه اسلامی و در جامعه بزرگ بشری ادامه پیدا خواهد کرد و روز به روز برجسته‌تر و قویتر و محسوستر خواهد شد. راز قدرت معنویِ امام بزرگوار ما این است.» (1386/3/14)

در همین راستا قدرت معنوی در حوزه سیاسی به این معنا است؛ "یک حکومت معنوی و نورانی که در رأس آن فردی صالح و عادل قرار گرفته است و کارگزارانی مثل خود دارد که همگی در راستای رضایت الهی حرکت می‌کنند."

این قدرت قابل مقایسه با هیچ قدرت مادی نبوده و در تقابل با قدرت‌ها چون برگرفته از مبنای ذهنی و عینی معنوی است؛ پیروز می‌شود.

امام خمینی(ره) تفاوت اصلی نظام اسلامی را با سایر نظام ها در معنویت آن می دانند در حالیکه تمام جوامع دیگر در پی مادیات هستند، ایشان در این زمینه می فرمایند: «اینکه توهّم مى‏‌شود که فرق ما بین رژیم اسلامىِ انسانى با سایر رژیم ها این است که در این عدالت هست، این صحیح است لکن فرق این نیست. فرق‌ها هست. یکى از فرق‌هایش قضیه عدالت اجتماعى است، هیچ یک از رژیم‌هاى دنیا، غیر از آن رژیم توحیدى انبیا، توجهش به معنویات انسان نبوده است؛ در نظر نداشته است که معنویات را ترقى بدهد، آن‌ها همه دنبال این بوده‏‌اند که این مادیات را استفاده از آن بکنند و یک نظام مادى در عالم ایجاد کنند.»

از یک حکومت معنوی انتظارات فراوانی وجود داشته و صرف عنوان اسلامی بودن دولت کافی نیست، اگر مردم در پی قیام خواستار دولت اسلامی شده‌اند چنین دولتی موظف است در همه اجزاء خود اعم از ساختار، نهادها و کارگزاران معنوی باشد.

قدرت فی نفسه نه تنها فسادآور نیست بلکه با معنوی شدن می‌تواند موجبات تعالی حاکمان، مسؤولان و مردم جامعه را فراهم آورد، نقش تربیتی و اکمالی داشتن قدرت در فرهنگ غربی لیبرال یک امر غیرممکن و دست نیافتنی است.

هرگاه حکومت و فرماندهى وسیله اجراى احکام الهى و برقرارى نظام عادلانه اسلام شود، قدر و ارزش پیدا مى‏‌کند و متصدى آن صاحب ارجمندى و معنویت بیشتر مى‏‌شود، ائمه و فقهاى عادل موظفند که از نظام و تشکیلات حکومتى براى اجراى احکام الهى و برقرارى نظام عادلانه اسلام و خدمت به مردم استفاده کنند.

در شرایط حال حاضر و با گذشت بیش از ربع قرن از انقلاب اسلامی و تلاش‌های فزاینده جبهه استکبار برای مقابله با قدرت معنوی جمهوری اسلامی می‌توان با بهره‌گیری از ارزش‌های دینی و اسلامی؛ همان‌هایی که جنگ تحمیلی و انقلاب با آن‌ها به ثمر رسید از گذر تاریخی کنونی نیز به سلامت عبور کرد.

دلیل دشمنی‌های دیروز و امروز استکبار جهانی با ایران انقلابی به واسطه خلق و گفتمان‌سازی ارزش‌های دینی اسلامی است، از طریق گفتمان‌سازی و خلق ارزش‌های معنوی در تمام عرصه‌ها علی‌الخصوص عرصه‌های اقتصادی و مقابله مؤثر با جنگ اقتصادی دشمن می‌توان به پیروزی کامل دست یافت.

با نصب العین قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری و منویات ایشان به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی و بر اساس خلق ارزش‌های اقتصاد اسلامی با توجه در توانمندی‌های درونی انقلاب می‌توان قدرت ایران را بیش از پیش افزایش داد.

درصورتی که اقتصاد مقاومتی به‌صورت کامل و سریع اجرایی شود، ارزش‌های اقتصادی جدیدی پدیدار شده که حرکت سریع و شتابان انقلاب را شکل داده و علاوه بر ایجاد بازدارندگی و حل مشکلات درونی کشور، به عنوان یک الگو برای سایر کشورها مطرح می‌شود.

گام دوم انقلاب اسلامی باید بیش از پیش منتج به ساختن ایرانی آباد، آزاد، متمدن و توسعه یافته ‌شده تا در آن انتظار بزرگ جامعه جهانی که فرج بقیه‌الله الاعظم است، رقم بخورد.

انتهای پیام/ 70058

نظر شما