شناسهٔ خبر: 36033368 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

گفت‌وگوی آفتاب یزد با یک کارشناس رسانه در مورد اصرار تلویزیون بر بقای یک گزارشگر

صاحب‌خبر - مگر تاکنون صدا و سیما از مردم عذرخواهی کرده که علیفر اینکار را کند
آفتاب یزد- گروه شبکه: همین چند وقت پیش بود که در جریان بازی رئال‌ مادرید و لوانته علیرضا علیفر، گزارشگر مسابقه، سیدجلال حسینی، کاپیتان پرسپولیس را بازیکن تیم لوانته اسپانیا خطاب کرد. این گاف گزارشگر خبرساز سیما، بازتاب‌های منفی زیادی داشت تا جایی که شبکه ورزش سیما با صدور اطلاعیه‌ای از محرومیت علیفر تا اطلاع ثانوی خبر داد. حالا با گذشت چند هفته علیفر کاملا بی‌سروصدا به گزارشگری برگشته، اما این بار با اشتباه فاحشی دیگر! ماجرا از این قرار است که هفته نهم لیگ برتر انگلستان آغاز شده و دو تیم نیوکاسل و چلسی در ورزشگاه استمفوردبریج به مصاف هم رفتند. نکته جالبی که در این ترکیب نیوکاسل به چشم می‌خورد و در ماه‌های اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، حضور دو برادر یعنی شان و متئو لانگ‌استاف در ترکیب این تیم است، اما علیفر، گزارشگر این بازی در دقیقه 26 اعلام کرد که لانگ‌استاف‌های ترکیب نیوکاسل نسبتی به هم ندارند!
> به کسی ربطی ندارد صداوسیما چه می‌کند
جالب اینجاست که علیفر نه تنها بابت سوتی‌هایی که می‌دهد عذرخواهی نمی‌کند بلکه با بهانه‌های مختلف درصدد توجیه آنان بر می‌آید. او در گفت‌وگو با شهروند در واکنش به انتقادها و در پاسخ به این سوال که بسیاری از رسانه‌ها به انتقاد از صداوسیما پرداختند که با چه معیاری به محرومیت شما پایان دادند؟ گفته است:« این‌گونه مطالب را آدم‌های حقیری بیان می‌کنند که با من خصومت شخصی دارند. ما دو نوع آدم حول فوتبال داریم؛ عده‌ای آگاه هستند که می‌دانند علیرضا علیفر با ۲۵‌ سال سابقه کار گزارشگری چه کاری کرده و رزومه‌اش چگونه است. عده‌ای نیز از روی حسادت و غرض‌ورزی با من مطالبی را بیان می‌کنند که از روی دشمنی است. من برای چنین افرادی متاسفم.» علیفر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قبول دارید شما هم اشتباهاتتان در جریان گزارشگری کمی زیاد شده است؟ بیان کرد:«اشتباه‌کردن که ایرادی ندارد. مگر آنها که با من مشکل شخصی دارند، اشتباه نداشته‌اند؟ شما آدمی را می‌شناسید که اشتباه نکند؟ من که نباید به خاطر اشتباهاتم به برخی افراد خاص پاسخ بدهم. سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای بزرگ هر جا نیاز باشد با من برخورد می‌کند. این‌که من مدتی محروم شدم و دوباره برگشتم، آیا به کسی ربطی دارد؟‌ مگر در یک خبرگزاری وقتی سردبیر با خبرنگار به مشکل می‌خورد، به کسی ربطی دارد؟ به دیگران هم ارتباطی ندارد که صداوسیما چه کاری انجام می‌دهد.» این گزارشگر با سابقه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شما ارتباطاتی با برخی مدیران سازمان صداوسیما دارید که این‌ قدر راحت کار می‌کنید نیز می‌گوید:«این هم ساخته ذهن آدم‌های حقیر است، مربوط به امروز و دیروز هم نیست. از این مسائل من زیاد دیده‌ام، ۲۵‌سال از عمرم را در صداوسیما فعالیت رسانه‌ای کردم و این روزها را زیاد چشیدم. در این سال‌ها ده‌ها مدیر در صداوسیما آمدند و رفتند، آیا من با همه آنها ارتباط داشتم؟ آیا در تمام این ۲۵‌سال با رفیق‌بازی در سازمان مانده‌ام؟ شما باورتان می‌شود؟ دیگر برایم اهمیتی ندارد چه می‌گویند، چون هدف‌شان را می‌دانم. در این مدتی که محروم بودم، خیلی‌ها بدون در نظر گرفتن عدالت و رسالت خود بی‌محابا به من تاختند؛ ایرادی ندارد، ولی من آنها را حلال نمی‌کنم. این رسمش نیست که مرا به گوشه رینگ ببرند و هرچه دلشان خواست بگویند. شاید من هم اشتباه کرده باشم، اما فکر نمی‌کنم لیاقت اشتباهات من حملات بی‌رویه در برخی رسانه‌ها باشد.»
> نظر کارشناس
به نظر می‌رسد با توجه به سابقه طولانی علیفر در بیان اطلاعات اشتباه، بهتر است که او به بازنشستگی فکر کند تا بار دیگر با تکرار اشتباهش در کانون توجه قرار نگیرد. از سوی دیگر این سوال مطرح می‌شود که چرا صدا و سیما به حضور علیفر به عنوان گزارشگر در این سازمان اصرار دارد؟ یک کارشناس رسانه در این مورد به آفتاب یزد می‌گوید:
« وقتی مجموعه‌ای بنا دارد که بزرگان و پرورش یافتگان خودش را به هر دلیلی در جامعه ذبح کند، فرهنگ کوتوله‌پروری در آن جامعه رایج می‌شود و از سوی دیگر تصمیم می‌گیرد که آدم‌های گمنام را به هر طریقی از جمله پر و بال دادن، پرورش
دهند. در واقع مخاطب برایشان جایگاهی ندارد.» حسن معظمی بیان کرد:«رسانه ملی با توجه به رفتارهایی که طی این سالها انجام داده، نشان داده که نسبتا از فرمت ملی خارج شده و در خدمت یک فکر و ایده خاص درآمده است بنابراین برایشان مهم نیست که نظر مخاطب در مورد فلان مجری یا گزارشگر چیست.» وی افزود:«عملکرد امثال آقای علیفر، بازخورد رفتارهای صدا و سیما با بزرگان در حوزه ورزش به ویژه گزارشگری است مثلاً دیدیم که چطور با آقای فردوسی پور برخورد کردند. بنابراین طبیعی است که چنین افرادی در صدا و سیما رشد کنند.» این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال که چرا اغلب مجریان صدا و سیما به جای عذرخواهی بابت اشتباهاتشان درصدد توجیه آن بر می‌آیند، گفت: « آیا تا به حال شده که صدا و سیما، بابت گاف‌های بیشماری که می‌دهد از مخاطبانش عذرخواهی کند که حالا مجری بخواهد از مردم بابت اشتباهش از جانب خود و رسانه عذرخواهی کند؟ وقتی یک رسانه احساس کند که دارد ترکتازی می‌کند، انحصار ویژه دارد و درآمد خودش را از طرق مختلف تهیه و گعده بزرگ کاروان کارمندانش را تغذیه می‌کند، این است که خودش را پاسخگو نمی‌داند. بنابراین با توجه به این موضوع هر برنامه‌ای را به خورد مخاطب می‌دهد.»حسن معظمی گفت:
« صدا و سیما اگر به راهکارهای دلسوزانه که به آن پیشنهاد می‌دهند، توجه می‌کرد یا اتاق فکر این سازمان نیم نگاهی به مخاطب خودش می‌کرد از این وضعیت خارج می‌شد. همانطور که می‌بینیم صدا و سیما در مقابل فضای مجازی حرفی برای گفتن ندارد. صدا و سیما اگر می‌خواهد با اقبال عمومی مواجه شود باید فکر اساسی به حال خود کند.»
> واکنش کاربران
اما مثل دیگر سوتی‌هایی که علیفر می‌دهد این بار هم مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:
« به نظر می‌رسد که صدا و سیما می‌خواهد مدیران و کارمندان خود را اینچنین غیرپاسخگو بار بیاورد»
کاربر دیگری گفته است:« تنها راهی که مدیران شبکه واسه جلوگیری از سوتی دادن سرهنگ علیفر دارن اینکه بازی‌هایی که قراره گزارش کنه رو اعلام نکند و کاملا چراغ خاموش ببرن سرگزارش»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:
« شرط میبندم علیفر فقط بازیایی که خودش گزارش میکنه رو می‌بینه، حتی بازیای داخلی هم نمی‌بینه،این سطح از معلومات پایین از یه گزارشگر بعیده والا»
دیگری نوشت:« این دیگه خیلی تابلو بود آقای علیفر، به نظرم باید میکروفون را بوسید و بقیه اعتبار را حفظ کرد»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« صدا و سیما داره مرزای جدیدی از توهین به شعور ‌مخاطبو درمینورده»، «آقای علیفر! بهتر نیست خودتو بازنشست کنی»، «کاش حداقل به احترام مخاطب هم که شده عذرخواهی می‌کردی نه اینطور واکنش
نشان میدادی»

نظر شما