شناسهٔ خبر: 36031402 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۵۰۰ هزار دانشجو در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند

تهران - ایرنا - معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: بر اساس آمار اولیه‌ای که به دست آمده، حدود ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور یافتند.

صاحب‌خبر -

هفتاد و دومین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیر شورا و دیگر اعضای شورا برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی روز یکشنبه در سخنانی که مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر کرده است، با اشاره به ایام پیاده‌روی اربعین افزود: اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‌ها از پیاده‌روی اربعین استقبال پرشوری داشتند و این فرصت بی‌نظیری است که امیدواریم از آن بهره‌برداری کنیم.

وی به میزان حضور دانشجویان در جشنواره‌های قرآنی دانشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: امسال در مسابقات قرآن بخش دانشگاهی حدود ۲۶۰هزار دانشجو حضور داشتند که در مقایسه با سال قبل ۳۰هزار نفر افزایش داشته است.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در خصوص بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن بیان کرد:  ارزیابی ما این است که قسمت دانشگاهی نسبت به دوره‌های قبل تقریباً جزء منظم‌ترین دوره‌های برگزاری بوده و یکی از دلایل آن همدلی بین اعضا و در ادامه ورود جدی رئیس دانشگاه فرهنگیان است.

تشکیل دبیرخانه و آرشیو مستمر آثار تولیدی دانشجویان در حوزه قرآن و عترت با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی
در ادامه نخستین دستور این جلسه به بررسی میزبانی دانشگاه فرهنگیان از بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن اختصاص یافت. در این بخش  ابتدا «کامران میرمعینی»، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: میزبانی از نمایشگاه قرآن دومین رویداد بزرگ قرآنی است و تلاش شد تا  دانشگاه‌ها فعالیت‌های خود را به خوبی ارائه دهند.

 حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه بخش دانشگاهی در دوره اخیر در نامناسب‌ترین جای ممکن بوده است، تصریح کرد: این در صورتی است که پیشانی نمایشگاه قرآن کریم بخش دانشگاهی بوده و در کنار آن بخش حوزوی حضور دارد که باید این موضوع اصلاح شود.

 عبدالمجید طالب‌تاش رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی نیز از آمادگی دانشگاه آزاد برای نگهداری از آثار هنری این جشنواره برای عرضه در نمایشگاه قرآن سال آینده خبر داد و گفت: این موضوع به این شرح صورت خواهد گرفت که دانشگاه‌ها بصورت مکتوب مجوز نگهداری و نمایش را به ما بدهند.

وی گفت: شهر شیراز به عنوان میزبان سی و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان معرفی شده است که در روزهای ۱۲ تا ۱۴ آذرماه برگزار می‌شود. برهمین اساس تلاش خواهیم کرد تا محفل بسیار باشکوهی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه در حرم شاهچراغ(ع) و با جمعیت زیادی برگزار کنیم. البته ما عزم خود را برای اجرای این اقدامات با بهترین کیفیت جزم کرده‌ایم ولی این امر بدون همکاری سایر دستگاه‌های دانشگاهی محقق نمی‌شود.

بسیج دانشگاه‌های استان فارس، انعکاس رسانه‌ای مطلوب جشنواره سی و چهارم، تأکید بر بحث نظارت، مراقبت و... از جمله پیشنهاد های مسئولان حاضر در نشست بود.

تخصیص بخش مشخصی از بودجه فرهنگی به فعالیت های قرآنی و گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم
سومین دستور این جلسه در مورد پیگیری طرح ملی حفظ قرآن کریم بود. در این‌بخش ابتدا مجموعه اقدامات دستگاه‌های دانشگاهی در زمینه حفظ قرآن کریم به اختصار بیان شد. همچنین اعلام شد که برای استقبال بیشتر مخاطبان، حفظ یک جز قرآن کریم که تاکنون تنها در مرحله دانشگاهی برگزار می‌شد به مرحله ملی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان نیز اضافه شود. برگزاری مراسمی برای تجلیل از دانشجویان حافظ کل قرآن کریم با محوریت یکی از دستگاه‌های دانشگاهی نیز تاکید شد.

دانشگاه پیام نور در خصوص دومین جشنواره ملی قرآن و عترت اعلام نظر می‌کند
دستور چهارم این جلسه موضوع برگزاری جشنواره قرآن و عترت استادان بود. این جشنواره تاکنون در یک دوره برگزار شده و با توجه به مشکلات بودجه‌ای برگزاری دوره دوم آن که سال گذشته باید صورت می‌گرفت، به تأخیر افتاده و نهایتاً مقرر شد دو سالانه برگزار شود. دانشگاه پیام نور و دانشگاه علوم پزشکی دو دستگاهی معرفی شدند که در صورت تمایل می‌توانند میزبان این جشنواره شوند.

دستور آخر این جلسه به موضوع اهتمام به نهج البلاغه بود و  مجموعه‌ای از پیشنهادات برای گسترش فرهنگ انس با نهج‌البلاغه در بین جامعه دانشگاهی مطرح شد.

نظر شما